Bazno ulje i dalje lider u švercu goriva

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Free Images

Iako od 20. juna cena sirove nafte ima trend rasta, pa je sa 44,82 dolara za barel, nedavno skočila na 58,58, gorivo na pumpama nije poskupelo. Vozači imaju sreću jer je većina naftnih kompanija zaradila preko leta, kada je bilo objtekivnih mogućnosti da gorivo pojeftini i do 15 dianra, ali niko nije  spuštao cene.

U Udruženju naftnih kompanija Srbije u narednom periodu ne očekuju neka veća iznenađenja po pitanju cena, a što se tiče Srbije, distributeri bez većih problema u potpunosti zadovoljavaju potrebe potrošača.

Osim većeg dela benzina i dizela proizvedenih u domaćoj rafineriji, tržištu su dostupni ovi derivati i iz rafinerija i morskih luka iz zemalja u okruženju, približno iz desetak različitih izvora. TNG autogas proizvodi nekoliko domaćih licenciranih proizvođača, ali veći deo ovog goriva potiče iz uvoza.

Važno je napomenuti da su i proizvođači i uvoznici dužni da pre stavljanja na tržište bilo koje količine derivata nafte, obezbede deklaraciju, odnosno potvrdu o usaglašenosti, koju na osnovu izveštaja o ispitivanju akreditovane laboratorije izdaje telo imenovano od strane Ministarstva rudarstva i energetike.

Kontrola kvaliteta se obavlja i u okviru redovnog godišnjeg Programa monitoringa kvaliteta, kojim je u 2017. godini predviđeno da se iz rezervoara skladišta i benzinskih stanica uzme oko 3.600 uzoraka. Analizama ovih uzoraka proverava se nekoliko ključnih parametara, čije eventualno odstupanje može ukazati da je došlo do narušavanja kvaliteta.

Kada se ovome doda i markiranje odnosno kontrola koncentracije markera, možemo konstatovati da je sistem kontrole prometa goriva veoma detaljan. No pored svih ovih kontrola, čiji trošak na ovaj ili onaj način povećava cenu goriva, 2016. godine je, vešto zaobilazeći kontrolne tačke države, najmanje 60 miliona litara ilegalnog goriva našlo svoj put do potrošača.

Ako izuzmemo kriminal, protiv koga se primenjuju neke druge metode, iskustvo nam govori da je najbolje efekti u suzbijanju sivog tržišta dalo uvođenje akciza, najpre na lož ulje (ekstra lako EL i EVRO EL), pa zatim i na masovno zloupotrebljavani biodizel.

Dakle, kontrola kvaliteta obavezno, ali racionalno i integrisano sa poreskom i ostalim kontrolama, a posebno kontrolom prometa derivata nafte koji su deklarisani kao sirovine, a mogu biti upotrebljeni, bez plaćanja akcize, kao motorno gorivo. Lider na listi je bazno ulje, sirovina za proizvodnju maziva.

Sledeće godine ističe prvi petogodišnji period, u evropskim razmerama pionirskog načina zaštite fiskalnih prihoda, markiranjem goriva.

Dakle upravo sada je krajnje vreme da se detaljno sagledaju efekti ove mere i eventualno unesu izmene, koje bi u prvom redu obezbedile efikasniju zaštitu potrošača, zaštitu naplate državnih prihoda, ali obezbedile i punu pravnu sigurnost učesnika u lancu distribucije derivata nafte.

Izvor: BIZLife

Foto: Free Images

Piše: Jelena Stojanović