Komisija: Prosečne marže na gorivo od osam do 12 evrocenti

PinterestFacebookTwitterShare

Prosečna maloprodajna marža na gorivo u Srbiji je od osam do 12 evrocenti po litru, saopštila je u Beogradu Komisija za zaštitu konkurencije.

Zbirno učešće akciza i poreza na dodatu vrednost (PDV) u maloprodajnoj ceni motornih benzina iznosi oko 47 odsto, a kod evrodizela dostiže 53 odsto, istaknuto je u saopštenju Komisije koja je sprovela sektorsku analizu tržišta naftnih derivata u Srbiji.

Podaci o prosečnom iznosu maloprodajnih marži su oni kojima raspolaže Komisija, a odnose se na period u kome se sektorska analiza privodi kraju, odnosno na septembar 2011, istaknuto je u saopštenju objavljenom na internet stranici Komisije.

U posmatranom periodu, od 2008. do 2010. cenovna konkurencija je najviše bila izražena kod tečnog naftnog gasa (TNG), jedinog derivata na potpuno slobodnim režimu uvoza i formiranja cena. 

Veleprodajne cene naftnih derivata bile su regulisane Uredbom o cenama derivata nafte koja je prestala da važi 31. 12. 2010, a proizvodnju i preradu sirove nafte i proizvodnju derivata u Srbiji obavlja samo Naftna industrija Srbije (NIS), navedeno je u saopštenju.
 
Kao jedini domaći proizvođač osnovnih derivata nafte (MB95, BMB95 i D2) NIS je, kako je istaknuto, iskoristio mogućnosti propisane Uredbom o cenama derivata nafte i početkom 2010. svoje veleprodajne cene podigao do nivoa najviše propisanih.
 
Time je NIS učinio neisplativim dalju preprodaju tih derivata, uskrativši svojim konkurentima bilo kakvu zaradu na veleprodajnom nivou.
 
Komisija je ocenila da je zakonska regulativa u pomenutom periodu zadirala u samu srž tržišne konkurencije, naročito cenovne i direktno uticala na stvaranje i održavanje administrativnih i tehničkih barijera za ulazak na tržište i poslovanje.
 
Tržište uvoza i veleprodaje naftnih derivata koji su bili na režimu slobodnog uvoza (evrodizel, TNG) odlikovali su se postojanjem velikog broja privrednih subjekata koji su registrovani za ovu delatnost.
 
Ipak, koncentrisanost uvoza (a samim tim i trgovine na veliko) i kod ovih derivata je bila visoka, tako da je prvih 10 uvoznika činilo između 90-95 odsto ukupnog uvoza tih derivata. Drugačije je bilo samo u 2006, kada je prvih 10 uvoynika činilo 70 odsto ukupnog uvoza dizel goriva.
 
Iz ovih razloga, Komisija će u narednom periodu posebnu pažnju posvetiti kontroli eventualnih koncentracija na ovom segmentu tržišta, navedeno je u saopštenju.
 
Učesnici na tržištu su tokom čitavog osmatranog perioda niske marže kod jedne grupe derivata (D2, BMB95 i MB95) nadoknađivali visokim maržama kod druge grupe derivata (evro dizel i TNG).