Boing sa Emiratima sklopio posao vredan 18 mlrd dolara

PinterestFacebookTwitterShare

„Boing” je u Dubajiu sklopio najveći posao u svojoj 95 godina dugoj istoriji. Sa „Emiratima”, lokalnim prevoznikom, dogovorena je isporuka 50 aviona „boing 777-300ER”, koji vrede 18 milijardi dolara, s opcijom da se porudžbina naknadno poveća za još 20 aviona i dodatnih osam milijardi.

Ovaj dogovor obezbeđuje posao za hiljade američkih radnika, što je značajno i za samog američkog predsednika, koji je trenutno na azijskoj turneji, i kome reizbor u novembru iduće godine prvenstveno zavisi od stanja u ekonomiji i stope nezaposlenosti, danas na politički opasnih devet odsto.

Isporuke počinju 2015. Avioni „777-300” su iz kategorije „džambo-džetova”, primaju 365 putnika, a oznaka ER ukazuje da je reč o letelicama sa „produženim doletom”.

Mušterija, kompanija „Emirati”, u vlasništvu Dubaija, sebe reklamira kao „najbrže rastuću avio-kompaniju” na svetu. Ima flotu od 162 aviona, isključivo „džambo” kategorije i najveći je operater širokotrupnih „boinga” i „erbaseva”.

U najnovijem poslovnom izveštaju „Emirati” su izneli da su u prvih šest meseci svoje fiskalne godine, koja je završena početkom ovog meseca, floti dodali 10 novih aviona, a broj zaposlenih povećali za 3.400, među kojima je i jedan broj novoregrutovanih stjuarda i stjuardesa iz Srbije koji su učestvovali na međunarodnom konkursu.

Najnovija porudžbina sklopljena je u okolnostima kada bogati izvoznici nafte sa Bliskog istoka postaju dobrodošli partneri američkoj industriji. Korporacije iz ovdašnjeg vojnoindustrijskog kompleksa, u koje spada i „Boing”, već učestvuju u realizaciji velikih vojnih isporuka, od kojih su neke, poput modernizacije armije Saudijske Arabije, takođe rekordne i iznose 60 milijardi dolara.

Porudžbinama iz regiona raduje se i „Erbas”, koji još od 2003. pravi više aviona od američkog rivala. Evropski konzorcijum je ove godine ugovorio isporuku 1.231 aviona, prema 418 porudžbina koje je primio „Boing”, poslednjih godina inače preokupiran razvojem „boinga 787” ili „drimlajnera” (čije su isporuke upravo počele), aviona nove generacije čiji je trup, umesto od aluminijuma, napravljen od lakših, kompozitnih materijala.

U nekim drugim vremenima, „istorijski” posao koji je „Boing” sklopio sa „Emiratima” bio bi znak dinamizma globalne ekonomije, ali, s obzirom na dužničku krizu u Evropi i anemičan rast u SAD, to je samo potvrda da u teškim vremenima oni koji imaju para koriste priliku da putnike preotmu od konkurencije. „Porudžbine iz Dubaija su siguran znak da će one iz Evrope biti manje”, navodi jedan poznavalac vazduhoplovnog biznisa.