Srbija troši 420.000 tona TNG godišnje

PinterestFacebookTwitterShare

Cene tečnog naftnog gasa (TNG) su počele da padaju ispod 70 dinara i na nekim benzinskim stanicama u Srbiji se litar TNG-a već može kupiti za 68 dinara, izjavio je predsednik Udruženje benzinskih stanica Srbije Borisav Tatić.

On je rekao da očekuje da će cene TNG-a u maloprodaji pasti za nekoliko procenata, čim prodavci potroše zalihe tog energenta koji su kupili po prethodno višim veleprodajnim cenama.

Uslov za pojeftinjenje TNG-a je i da ne bude velikog skoka vrednosti dolara, rekao je Tatić i dodao na pojeftinjenje TNG-a utiče to što su već dobro napunjena skladišta tog energenta za zimu.

Što se tiče potrošnje TNG-a u Srbiji, ona blago raste i iznosi oko 400.000 do 420.000 tona godišnje, izjavio je  predsednik Autogas asocijacije Srbije Branko Vuksan, na Međunarodnoj konferenciji o TNG-u.

Srbija je lider u regionu po potrošnji TNG-a, a najviše, oko 80 odsto se troši u automobilima, a svega 20 odsto u industriji i domaćinstvima, a u EU je taj odnos 50 prema 50 odsto, rečeno je na toj konferenciji.

Cilj je da se i u Srbiji i zemljama regiona prepozna značaj tog alternativnog, ekološki i ekonomski najprihvatljivijeg energenta.

Zakonska regulativa u Srbiji, koja se odnosi na tu oblast, nije adekvatno usklađena sa evropskim standardima, rekao je Vuksan i dodao da kompanije koje se bave tim poslom imaju najviše primedbi što će prema novim pravilima morati da imaju najmanje 3.000 kubnih metara skladišnog prostora za TNG.

Naftna industrija Srbije (NIS) prodaje oko 50 odsto od ukupne količine tog energenta koje se prodaje na srpskom tržištu, a nekada i znatno manje kada se radi remont rafinerije, naveo je predstavnik “MB Gas oil” Bojan Kocić i naveo da NIS mesečno proizvodi oko 6.000 do 7.000 tona TNG-a, a da uvozi oko 8.000 tona tog energenta.

On je dodao da i druge kompanije planiraju povećanje uvoza TNG-a u narednom periodu, izrazivši sumnju da domaće tržište neće moći da prihvati tolike količine.

Kocić je ocenio da će u 2012. godini na tržištu Srbije ostati samo četiri velike kompanije koje se bave tim poslom u Srbiji.

On je ukazao da bi cene TNG-a mogle biti niže kada bi se kompanije snabdevali iz više različitih izvora i kada bi koristile jeftinije puteve za transport, kao što je rečni, istakavši da je kompanija “MB Gas oil” prva u jugoistočnoj Evropi koja se bavi transportom TNG-a rekom.

Prednosti rečnog transporta su brži i mogućnost prevoza većih količina TNG-a rekom u odnosu na prevoz vagonima, a i veća je mogućnost kontrole i pretovara sa morskih brodova.

Na trodnevnom skupu o TNG-u učestvuje više od 400 učesnika iz 38 zemalja. Srbija je treći put uzastopno zemlja domaćin ove međunarodne konferencije, a tokom tri dana trajanja biće održana plenarna zasedanja, radne sekcije, radionice i izložba. Organizator tog poslovnog skupa je Regionalna LPG asocijacija za zemlje CEFTA koju čine Hrvatska, Srbija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Makedonija, Albanija i Moldavija.