Od sledeće godine prvi pravi outlet centar

PinterestFacebookTwitterShare

Sledeće godine Srbija će dobiti prvi pravi outlet centar, a čari kupovine brendirane garderobe po sniženim cenama u posebnom ambijentu, potrošači će moći da osete u Fashion Park Outlet Centru u Inđiji. O projektu koji na evropskom retail tržištu već izaziva veliku pažnju i kojeg domaći ljubitelji šopinga sa nestrpljenjem očekuju, ekskluzivno za Bizlife govori Đura Stanić, predsednik Upravnog odbora Fashion Park Outlet Centra.

Kako napreduju radovi i kada se očekuju prvi posetioci outleta?

Izgradnja sa odvija po planu i ulazimo u završnu fazu  u kojoj se može videti kompletna arhitektura i konačni izgled novog zdanja. Sve to nam daje izuzetan podsticaj da u narednom periodu nastavimo da radimo kao i do sada, kako bi polovinom marta sledeće godine otvorili Fashion Park Outlet Centar. Ukupna površina prvog pravog outleta u Srbiji biće 30.000 m² prodajnog prostora, a u prvoj fazi gradi se 15.000 m² sa oko 70 prodavnica najpoznatijih svetskih brendova.Druga faza centra, površine od 5.000 m² prostora treba da bude otvorena 2014. godine, a treća faza u kojoj će biti izgrađeno dodatnih 10.000 m² biće otvorena do kraja 2016. godine. U sklopu centra biće izgrađen parking za 2.000 mesta, a realizacijom ovog projekta biće zaposleno više od 1.000 ljudi.

Od kada je projekat najavljen provlači se teza da je to prvi pravi outlet u zemlji, iako građani već mogu da kupuju u nekim outlet centrima…


Garderoba po sniženim cenama može se naći u gotovo svim maloprodajnim objektima u zemlji, ali to nije dovoljno da se oni okarakterišu kao outlet centri. U Srbiji ne postoji nijedan outlet centar u skladu sa međunarodnim standardima koji ih definišu. Outlet centri su po pravilu smeštani izvan grada, direktno su odobreni od strane internacionalnih brendova čija će se roba prodavati u centru. Ovakva vrsta autorizacije outlet prodavnice otvara četiri kanala nabavke robe koja se može prodavati i to: ostaci iz prethodnih sezona sa domaćeg tržišta, ostaci iz prethodnoh sezona sa internacionalnog tržišta koji će se po prvi put prodavati u Srbiji, roba namenski proizvedena isključivo za outlet od nekih ranijih uspešnih modela i garderoba iz aktuelne sezone koja se lošije prodaje. Po kvadraturi i obimu outlet centri su manji od shopping centara i u njima se roba prodaje na stalnom sniženju. To su posebni oblici trgovine, jer pružaju mogućnost potrošačima da svakog dana u nedelji u svakoj prodavnici pronađu robu na popustu od 30% do 80%. Ovo su samo neke od karakteristika Fashion Park Outlet Centra, koje nema nijedan drugi prodajni prostor u zemlji i zbog toga mi kažemo da je to prvi, pravi outlet ne samo u Srbiji nego i u regionu.

Nekoliko meseci pre otvaranja već se naziru arhitektonski obrisi Fashion Park Outlet Centra. Na osnovu onoga što smo videli, očito je da posetioce očekuje zaista pravo uživanje u ambijentu kakav do sada nije viđen u našoj zemlji. Ko je arhitekta outleta u Inđiji i šta mu je bila inspiracija za ovaj projekat?

U Inđiji gradimo jedan impozantan prodajni prostor na otvorenom u tematskom, arhitektonskom stilu koji simulira izgled šoping ulice italijanskih gradova. Arkadni lukovi, šetajuća fasada, fasadni prozori na spratovima, imaju cilj da stvore osećaj topline i pojačaju vizuelni ugođaj kupcu dok šeta kroz centar. Cilj nam je da posetiocima pružimo nezaboravno shopping iskustvo i omogućimo čitavim porodicama da uživaju provodeći vreme u ambijentalnom prostoru, izgrađenom po uzoru na najveće outlet centre Evrope. Glavni projektant i izvođač radova je “EnergoGroup” jedna od vodećih inžinjering i građevinskih kuća u Srbiji. Kako radovi odmiču veoma smo uzbuđeni jer se već uveliko vidi sam izgled onoga što planiramo da ponudimo našim posetiocima.
 

Istakao bih da je veoma značajno što se Fashion Park Outlet Centar gradi u sklopu Retail Parka, kompleksa površine 60 hektara, koji će se sastojati od  “cash and carry” hipermarketa, “uradi sam” koncepta, salona nameštaja, prodavnica kućnih aparata i logističkog centra.

Odlučili ste se da investirate u Srbiju u vreme kada ekonomske okolnosti u Evropi nisu idealne i kada se najavljuje novi, još jači udar krize. Zašto su se investitori odlučili za Srbiju i Inđiju?


U Srbiji i ostalim zemljama regiona ne postoji pravi outlet centar i zbog toga smatramo da ovaj deo Evrope ima veliku perspektivu kada je outlet industrija u pitanju. Zbog veličine, privrednih potencijala i geografskog položaja Srbija je bila logičan izbor za izgradnju outleta. Jednako važno nam je i to što su srpski potrošači jedni od najsofisticiranijih u jugoistočnoj Evropi i imaju veoma pozitivno mišljenje o velikim svetskim brendovima.
Ukupna ulaganja u Fashion Park Outlet Centar iznose 40 miliona evra, a investitor je kompanija BlackOak Developments,  a britanska firma GVA Grimley, kao jedan od najznačajnijih evropskih outlet operatera će biti zadužena za menadžment centra. Ovo je veoma značajna investicija kako za lokalnu zajednicu tako i za čitavu zemlju, njenu privredu, građane i turizam. Ne samo da će doprineti razvoju privrede, nego će i doprineti zapošljavanju, što je uslovima ekonomske krize jedan od najvećih doprinosa koju jedna investicija može da ima.
Opredelili smo se za Inđiju jer ta opština ima odlične preduslove za realizaciju ovako kompleksnog projekta. Ima idealan geografski položaj, nalazi se između dva najveća grada u zemlji (Beograda i Novog Sada), na trasi autoputa koji povezuje jugoistočnu Evropu sa ostatkom kontinenta, a sam Outlet centar je svega nekoliko stotina metara od autoputa kojim dnevno prolaze desetina hiljada vozila. Na odluku da investiramo u Inđiju uticala je i izvanredna saradnja sa lokalnom zajednicom, njihova spremnost na saradnju i pomoć u svakom trenutku.
 



Koncept outleta razlikuje se od svih drugih oblika maloprodaje. Pošto u Srbiji ovaj biznis nije razvijen, nemamo predstavu o tome kako se outleti “ponašaju” u vreme ekonomske krize. Najavljuje se novi talas krize, pa je važno znati kako su outleti u svetu poslovali u doba recesije i šta se može očekivati u budućnosti?


Nedavno smo bili u Kanu u Francuskoj na sajmu MAPIC, koji je jedan od najznačajnijih skupova industrije maloprodaje na kontinentu, gde je potvrđeno da se trend rasta outlet industrije nastavlja i u doba svetske ekonomske krize. Posećenost outlet centara u Evropi u vreme recesije povećana je za 70 odsto, dok je promet po kvadratu prodajnih objekata veći za 50 odsto. Zbog većeg obima poslovanja prisutan je trend povećanja kapaciteta postojećih objekata u outletima, koji je u porastu za 30 odsto. Popularan termin koji definiše ovaj trend u svetu je da su outlet centri “Kontra-ciklični ekonomskoj krizi”.

Zašto se ovo dešava? Kriza je pogodila najpre primarne modne prodavnice u centru grada i dovela ih u situaciju da imaju višak robe koju nemaju gde da prodaju. Tu se pojavljuje prostor za outlete, koji dobijaju kvalitetnu robu, a prodaju je po cenama znatno nižim nego u redovnoj prodaji u centru grada. Niska cena i vrhunski kvalitet proizvoda privlače kupce. Sa druge strane, potrošači su u uslovima krize postali još osetljiviji na cenu. Oni sada traže veći kvalitet i više proizvoda za svoj novac, što im outlet centri pružaju i to je jedan od njihovih glavnih aduta za budućnost.

Nema sumnje da kao jedini pravi outlet u zemlji i regionu Fashion Park Outlet Centar privlači pažnju velikih distributera. Posetioci sa nestrpljenjem očekuju otvaranje kapija inđijskog outleta, pa bi bilo dobro da znamo ko je ih robne marke očekuju…


Raduje nas interesovanje zakupaca i zadovoljni smo kako se ovaj segment poslovanja outlet centra razvija. Izbor zakupaca i raspored prodavnica su u skladu sa međunarodnim standardima outlet industrije. Verujemo da će se posetiocima svideti izbor brendova i da će ih obradovati da su ugovor o zakupu već potpisale najznačajnije svetske robne marke: Tommy Hilfiger, Miss Sixty, Replay, Nike, Timberland, Petroff, XYZ kao i brendovi iz portfolija SPORTINA grupe, Guess, Adidas, Converse, Bata, Levis’s, Movem-Hugo Boss, Ecco Shoes, Burlington, Piquadro, 7Camicie, Lisca, Skechers, East Pack, Office Shoes, Time Out i mnogi drugi. U svim ovim prodavnicama roba će biti po cenama nižim od 30 do 80 odsto.
 
M.M.