Gorivo poskupljuje, “krivac” Dunav

PinterestFacebookTwitterShare

Evrodizel u veleprodaji je poskupeo od 1,7 do 3,5 dinara po litru, a uskoro se mogu očekivati više cene tog derivata i u maloprodaji.

Razlog za poskupljenje je otežan uvoz tog goriva rečnim putem, izazvan niskim vodostajem reka, kaže predsednik Udruženja benzinskih stanica Srbije Borisav Tatić.
Na pojedinim benzinskim pumpama su već porasle cene evrodizela, ali se može očekivati da će to gorivo još više da poskupi kada se potroše zalihe tog naftnog derivata koje su nabavljene po ranijim nižim cenama, dodaje on.
Tatić je rekao da ne očekuje nestašice tog goriva u Srbiji, ali i kazao da su uvoznici prinuđeni da uvoze taj derivat železničkim i drumskim saobraćajem, umesto jefftinijim rečnim, što se odražava na cenu.

Prosečna cena evrodizela iznosi oko 135,4 dinara. Na benzinskim pumpama Lukoila evrodizel košta od 132,90 do 136,90 dinara po litru, na pumpama OMV-a od 138,40 do 139,90, a kod Naftne industrije Srbije (NIS) od 133,90 dinara po litru.

Što se tiče cena tečnog naftnog gasa (TNG) one su počele da padaju ispod 70 dinara i na nekim benzinskim stanicama u Srbiji se litar TNG-a može kupiti za 67 dinara, dodao je Tatić.

Uvoz evrodizela u Srbiju se dominantno obavlja rečnim putem, dok se tečni naftni gas takođe uvozi, ali železničkim i drumskim saobraćajem, kažu u Udruženju naftnih kompanija Srbije (UNKS). Prema podacima UNKS-a Srbija je u prvoj polovini godine uvezla više od 70 odsto tečnog naftnog gasa i oko 80 odsto evrodizela.

Celokupna količina dizela D2 i više od 95 odsto benzina koji se prodaju na tržištu Srbije potiče iz domaće proizvodnje. Višenedeljna obustava rečnog saobraćaja na Dunavu i Savi, zbog niskog vodostaja, izazvala je veliki poremećaj na tržištu evrodizela. Uvoznici su već duže vreme primorani da koriste daleko neefikasniji i skuplji transport, autocisternama, ističu u UNKS-u.