Japanci oborili rekord u kupovini stranih kompanija

PinterestFacebookTwitterShare

Japanske kompanije potrošile su rekordnih 80 milijardi dolara na kupovinu oko 620 stranih firmi tokom 2011. godine, premašujući time prethodni rekord od 75 milijardi iz 2008. godine, objavio je Dealogic, kompanija koja se bavi istraživanjima.
 
Analizirajući ove podatke, ugledni The Economist ovaj japanski juriš na strane kompanije opisao je kao drugačiji od onog koji se dogodio osamdesetih godina, kada su japanske firme osvajale “trofeje” poput golf igrališta i filmskih studija. Tada je to, piše list, simboliziralo snagu korporativnog Japana, da bi danas značilo njegovu slabost.
 
U tekstu se podseća na to da je protekla godina za Japan bila izuzetno teška. Zemljotres i cunami u martu uništili su fabrike i tako prekinuli lanac nabavke, što je stvorilo manjak u gotovo svim delovima industrije. Strah od radijacije naškodio je izvozu. Poplave u Japanu prekinule su distribuciju elektronike i automobilskih delova. Opštem utisku nisu pomogli ni skandali o korupciji u kompanijama i vladi. Otežavajuću okolnost za Japan predstavlja, piše The Economist, i sve starija populacija, koja se uz to i smanjuje. Ekonomija je usporila, delom zahvaljujući i manjoj potrošnji građana. Sve to japanskim kompanijama onemogućava širenje na domaćem tržištu.
 
U isto vrijeme, zahvaljujući krizi u drugim delovima sveta, jen je izuzetno jak. Ojačao je za 45 odsto u odnosu na dolar u protekle četiri godine. S obzirom da su naučili da štede tokom krize svog bankarskog sistema pre desetak godina, japanske firme su pune novca: velike kompanije sede na 60 triliona jena. Sa svom tom kupovnom moći i tek nekoliko otvorenih prilika na domaćem terenu, doista ne iznenađuje da su se japanske kompanije okrenule stranom tržištu, i to uglavnom snažno rastućim privredama u razvoju, piše Economist. Ekonomska kriza u SAD-u i Europi potopila je cene dionica, zbog čega se kompanije mogu kupiti po jeftinijim cenama.
 
Neki mediji procjenjuju kako se ovaj japanski juriš na strance ipak čini pametnijim nego onaj osamdesetih. Ističu pritom da bi Japan svakako trebao iskoristiti bilanse velikih korporacija i neverovatnog rasta jena u nekim delovima sveta.