Opet cveta šverc nafte u Srbiji

PinterestFacebookTwitterShare

Ilegalno tržište derivata nafte u Srbiji sve je uzburkanije. Osim već dobro poznate i masovno omiljene varijante da se lož-ulje toči u automobile i traktore umesto dizela, ponovo su u zamahu i krijumčari nafte na Dunavu.
 
Oni se, istina, nikada nisu ni povukli sa svojih položaja na obalama reke, gde cisterne dočekuju barže i brodove na pretakanje, ali su se bili malo umirili u poređenju sa svojim najslavnijim danima iz pretprošle decenije.
 
U poslednje vreme, zahvaljujući tome što rečne patroldžije i dalje nemaju dovoljno čamaca ni – igrom ironije – dovoljno goriva za češće kontrole, a plićaci Dunava prete na svakom kilometru, šverceri su se opet aktivirali, podstaknuti time što su cene derivata u Srbiji, bez obzira na liberalizaciju uvoza, postale najviše u regionu.

Prodavci goriva na crno, kažu Politikini sagovornici upućeni u zbivanja na reci, ne iznose više svoju robu otvoreno i maltene na svakom koraku, ali se do njih može doći pomoću pravih kontakata.

Mora da ih nije preterano teško naći pošto se, kažu u Udruženju naftnih kompanija Srbije, dešava da su se njihove članice, i to na tenderima javnih institucija, suočavale sa sumnjivom konkurencijom, koja je pobeđivala nudeći cene kakve je nemoguće postići kupovinom zakonitih derivata ovde ili drugde u regionu. Dokaza nema, ali je i to dovoljno za sumnju da se i država u nekoliko slučajeva posredno ovajdila od ilegalnog goriva.

“Svaki litar dizela koji zaobiđe legalne kanale prodaje, samo po tom osnovu, za 37 dinara je jeftiniji, a svaki litar benzina na crnom tržištu ostavi državu kratku za 49,5 dinara. To je čisti dobitak preprodavaca, mnogo veći od marže zakonitih trgovaca, koja iznosi oko 10 dinara”, navodi Tomislav Mićović, iz Udruženja naftnih kompanija Srbije.

Na to da se lož-ulje upotrebljava kao gorivo upućuje i podatak da je njegov uvoz porastao u isto vreme kada je pala stopa prometa dizela. Štaviše, bazna ulja se u Srbiju uvoze u količini koja više nego dvostruko premašuje potrebe zemlje za mazivima. Za Udruženje naftnih kompanija je zaključak očigledan, ali sada je, kaže Mićović, na državi da dokaže i barem suzi crno tržište, ako je već nemoguće potpuno ga preseći.
 
“Privedeno je dvadeset stranih i jedan naš državljanin. Podnesene su prekršajne i jedna krivična prijava. Osobe koje uhvatimo pokušavaju da se izvuku na svakakve izgovore. Jedan nam je tvrdio kako je za gorivo dao samo dve svinjske polutke”, kaže Milenko Vukadinović, šef odseka za suzbijanje prekograničnog kriminala Uprave Prekogranične policije.

Krajevi u kojima je Vukadinovićev odsek imao najviše posla jesu ušće Nere u Dunav, Stara Palanka, Dubovac kod Kovina, naselje Dobra na Srebrnom jezeru, Donji Milanovac, Đerdap, Prahovo, selo Radujevac, vikend-naselje Kusjak, Apatin i granični prelaz Novi Sad.
 
Ta imena iskrsavaju iz godine u godinu, potvrđujući da su šeme u tim područjima, gde ima dosta skrovitih uvala, uhodane i da još postoje mesta čijim je žiteljima, kao što je to bilo popularno u devedesetim godinama, krijumčarenje nafte ozbiljan dodatni izvor prihoda. A to je samo statistika Prekogranične policije.

Prošle nedelje su carinici kod Smedereva presekli akciju krijumčarenja goriva sa brodova u tranzitu i zaplenili 10.800 litara dizela i tank baržu ručne izrade dugu deset metara. Šverceri su se, kako je navedeno u saopštenju, razbežali po obližnjem ribarskom naselju. Povremene policijske akcije u tom kraju, ipak, ne mogu da nelegalnoj preprodaji stanu na kraj.

“Granični pojasevi nisu zgodni za krijumčare, jer policije tu ima previše za njihov ukus, osobito tamo gde je na drugoj strani neka od zemalja EU. Tu su kontrole dvostruke, i zbog nafte i zbog cigareta. Ali, nigde i nikada nema dovoljno jakih policijskih snaga koje mogu da sasvim zaustave šverc”, objašnjava Politikin sagovornik, koji je želeo da ostane anoniman.

“Prepumpava se samo količina koja nije veća od gubitka u transportu koji dozvoljava ugovor, pa malo-pomalo. Još je lakše na većim konvojima. Manipuliše se i tako što se u brodski dnevnik upišu manevri, recimo zbog plićaka, koji nikad nisu izvedeni i onda se njima pravda gubitak goriva. Ja ne mogu da verujem ni posadi sopstvenog broda. Upozoravao sam policiju da ih drži na oku i opet nije pomoglo”, rekao je naš sagovornik.