Intervju: Ofer Kiš, Lufthansa

PinterestFacebookTwitterShare

U 2011. godini imaćemo preko 500.000 putnika na linijama iz Srbije i to predstavlja 15 odsto rasta u odnosu na prethodnu godinu. Uspeli smo da povećamo naš udeo na tržištu preko tri odsto. Danas je Lufthansa grupa avio-grupacija sa najvećom mrežom međunarodnih letova
 
Za poslovanje avio-kompanija u ovoj godini bilo je mnogo otežavajućih okolnosti: nuklearna katastrofa u Japanu, politička i oružana kriza u arapskim zemljama, nova međunarodna računovodstvena pravila po kojima se troškovi osiguranja od promene cena sirove nafte računaju u gubitke… Sa istim okolnostima susrela se u svom poslovanju i Lufhansa grupa, mega avio-kompanija koja je od pre nekoliko godina i većinski vlasnik Austrijan erlajnsa i Svisera. Ofer Kiš (Kisch) generalni direktor za centralnu Evropu Lufthansa grupe, koji je početkom decembra boravio u Beogradu, kaže za Magazin Biznis da je tačno da je avio-industrija izložena mnogim spoljnim uticajima na koje je teško uticati. Ali, kolike su bile štete teško je proceniti jer još nije gotova finansijska godina:

– Teško je sada dati bilo kakvu konačnu procenu. Gledajući rezultate ostvarene u prva tri kvartala možemo da kažemo da smo generisali stabilan operativni profit od 578 miliona evra u prvih devet meseci ove godine, što predstavlja pad od ukupno 5,6 odsto. To je samo nešto manje od prošle godine.

Ipak, ukupno posmatrano na nivou Lufthansa grupe, naš prihod do sada iznosi 22,1 milijardu evra dok neto profit iznosi 288 miliona evra. Najvažnije je da je ovaj rezultat postignut uprkos stvarno teškim uslovima za industriju. Mnogi od naših konkurenata se trude da kraj godine ne završe u minusu, dok mi, sa druge strane, očekujemo da nam profit dostigne trocifren milionski iznos u evrima. Želja nam je da dugoročno budemo najbolji u Evropi i iskoristimo naše prednosti. Takođe, težimo profitabilnom rastu, želeći da obezbedimo budućnost naše kompanije sa finansijskom konstrukcijom koja će nam omogućiti da ulažemo u naš posao, flotu, proizvode za naše putnike i osoblje.

* Lufhansa grupa u čijem su sastavu i Austrian Airlines (od 2009) i SWISS (od 2007) najveća je avio-grupacija u Evropi. Koliko je kupovina tih velikih kompanija uticala na poslovanje Lufthansa grupe? Da li planirate kupovinu još nekih kompanija? Kako uspeva da funkcioniše takva „džin“ grupa kao što je Lutfhansa?


– Pre nego što se odlučimo za neku od akvizicija ili kupovinu, pažljivo proveravamo sve neophodne uslove za realizaciju. Kratkoročno gledano, ovo zasigurno znači značajnu investiciju za Lufthansa grupu, ali dugoročno mi zaista verujemo da će se ta investicija isplatiti.

Kompanija SWISS je primer odlične i uspešne integracije: ova kompanija je najprofitabilnija u Lufthansa grupi i značajno doprinosi našim prihodima.

U ovoj fazi nemamo konkretne planove za dalje akvizicije ali u svakom slučaju bismo hteli da se fokusiramo na integraciju nedavno pridruženih članova u našu grupu. Ubeđeni smo da je izuzetno važno za sve naše avio-kompanije u grupi da održe svoj brend, ostanu atraktivne i autentične na svojim tržištima. Sa druge strane, dosta smo usaglasili mnoge procese i koristimo prednosti naše veličine za stvari kao što su nabavke.

* Koje nove direktne linije ćete uvesti 2012. godine sa polaznom destinacijom iz jugoistočnog dela Evrope, iz regiona Balkana? Da li se planira neka nova direktna linija Lufthanse iz Beograda?


– Poslednjih nekoliko godina, Srbija je osetila značajno investiranje i rast Lufthansa grupe na ovom tržištu. SWISS je nedavno udvostručio broj letova iz Beograda a kompanija Austrian je nedavno uvela šest letova nedeljno. Ovo je dovelo do povećanja broja putnika na srpskom tržištu u 2011. godini. Imaćemo preko 500.000 putnika na linijama iz Srbije i to predstavlja 15 odsto rasta u odnosu na prethodnu godinu. Uspeli smo da povećamo naš udeo na tržištu preko tri odsto, uprkos veličini srpskog tržišta. Danas je Lufthansa grupa avio-grupacija sa najvećom mrežom međunarodnih letova u Srbiji. Nastavićemo da i dalje pažljivo pratimo promene na tržištu i iskoristimo sve mogućnosti. Međutim, u ovoj fazi ćemo se fokusirati na postojeće ponude i na dodatne letove koje smo uveli – rekao je Ofer Kiš u razgovoru za Magazin Biznis.
 
Neizvesna 2012.
 
– Vrlo je teško u našem poslu predvideti šta će se dešavati naredne godine. Primećujemo smanjenu potražnju, ali to trenutno zavisi od mnogih spoljnih faktora na koje zaista ne možemo da utičemo. Dakle, suviše je rano da se daju detaljnije prognoze – rekao je Kiš, odgovarajući na naše pitanje o očekivanjima od 2012. godine.
 
R. N.