Pad prodaje vozila u Evropi u 2012.

PinterestFacebookTwitterShare

Prodaja automobila u Evropi pašće za oko četiri odsto, na blizu 13 miliona vozila, u 2012, u odnosu na ovogodišnjih 13,5 miliona. To će biti peta uzastopna godina u kojoj je zabeležen pad, od 2007, kada je isporučeno rekordnih 16 miliona automobila, procenjuju konsultanti agencije Pricewaterhouse Coopers.


Kompanije, kao što su Peugeot-Citroen (PSA), Renault i FIAT biće suočene sa najvećim problemima zbog velike zavisnosti i oslanjanja na evropsko tržište, kaže Arnd Elinghorst, londonski analitičar Credit Suisse-a. 

Na smanjivanje prodaje automobila znatno će uticati i pad poverenja potrošača u Evropi koje je ovog meseca skliznulo na najniži nivo u poslednje dve godine, upozoravaju analitičari. 

Peugeot je obezbeđivao 73 procenta prihoda u zapadnoj Evropi u 2010. godini, a Renault i FIAT zarađuju 70, odnosno 54 odsto prihoda od prodaje u tom regionu, prema podacima agencije Bloomberg. 

Peugeot i FIAT će se suočiti sa najvećim rizicima u 2012, smatra Elinghorst i navodi da su te kompanije “previše izložene evropskim tržištima, nemaju snažnu proizvodnju modela za sadašnju tražnju, dok su njihovi finansijski bilansi napregnuti”.

Američki i azijski proizvođači automobila takođe su pogođeni krizom u regionu. 
 

Američki General Motors će u 2011. godini finansijski loše proći u Evropi, saopštila je kompanija u novembru, nakon uveravanja početkom 2011. da očekuje novi preokret na evropskom tržištu. 

Ford je objavio 306 miliona dolara gubitka u trećem tromesečju u poslovanju u Evropi, iako je povećao udeo u prodaji na ovom tržištu, dok je Toyota smanjila isporuke na evropskom tržištu za osam odsto, na oko 506.000 vozila. 

Evropska prodaja Peugeota, drugog najvećeg prizvođača u Evropi posle Volkswagena, smanjena je 13 odsto u novembru 2011. 

Proizvodni deo ove kompanije imaće mnogo veći gubitak u drugoj polovini godine nego što je zaradio u prvoj polovini, kada je zabeležen profit od 405 miliona evra, izjavio je sredinom decembra izvršni direktor francuskog proizvođača Filip Varen. 

Kompanija bi mogla ukinuti oko 6.800 radnih mesta, uključujući i stalno i privremeno angažovane radnike.

Renault, drugi francuski proizvođač, biće prinuđen da zbog krize odloži investicione projekte i da smanji zalihe kako bi sačuvao svež kapital. 

FIAT pokušava da zaustavi dalji rast dugova u trenutku kada italijansko tržište automobila beleži pad prodaje, najveći u poslednjih tridesetak godina. 
 

Kompanija će biti prinuđena da izmeni ciljeve rasta profita za 2012. zbog pada tražnje, kaže izvršni direktor FIAT-a Serđo Markione. 

On smatra da će SAD i Južna Amerika pomoći da se “apsorbuje usporavanje evropskog tržišta.” 

FIAT je uspeo da poveća udeo u američkoj grupi Chrysler, trećem po veličini proizvođaču automobila u SAD, na 53,5 procenata u julu 2011, što će pomoći kompaniji da smanji zavisnost od Evrope. 

Američka prodaja Chryslera, koji poseduje marke Dodge i Jeep, do novembra 2011. godine porasla je 25 odsto, a sa druge strane, FIAT je i najveći prodavac automobila na tržištu Brazila.

“Poslednjih sedmica mi se ponovo krećemo u ambijentu koji je vrlo sličan onom koji smo imali u 2008”, izjavio je šef proizvodnje Kalos Tavares, ocenjujući da je situacija “vrlo ozbiljna.” 

Renault je “mnogo bolje” pripremljen za period krize nego što je bio pre tri godine zbog manjih dugova i nešto većih zaliha vozila, kazao je Tavares. 

Kompanija u kojoj francuska vlada drži 15 odsto akcija, pokušaće da izbegne otpuštanje zaposlenih. 

Prodaja automobila u Francuskoj će pretrpeti najviše zbog toga što su banke pooštrile uslove za dobijanje kredita, kaže analitičar Francisko Karvaljo. 

Francuske banke mogle bi da budu najteže pogođene krizom evra, budući da su najviše izložena dugovima na evropskom jugu, smatra Karvaljo i dodaje da će zbog toga doći do smanjivanja kredita za automobilsko tržište.

U Nemačkoj, najvećoj evropskoj privredi, u poslednje vreme rastu podsticaji za kupovinu vozila, a prosečan popust koji nude dileri glavnih proizvođača porastao je za 11,1 odsto u novembru, sa 10,5 procenata u junu 2011, u čemu prednjače Peugeot, Renault i FIAT. 
 

Da bi sprečio pad prodaje, nemački Volkswagen je na svim evropskim tržištima povećao broj modela. 
 

Najveći evropski proizvođač automobila tako je uspeo da poveća isporuke u Evropi 7,7 odsto za prvih jedanaest meseci 2011.