Naš, a direktor u Volvou

PinterestFacebookTwitterShare

Idem da probam, pa šta bude – rečenica je koju najčešće čujemo kada je tema razgovora sa prijateljima ili rodbinom odlazak u inostranstvo. I to se najčešće dešava. Ljudi iz Srbije odlaze u ’beli svet’ – da probaju. Gost BIZLife-a je čovek koji je uradio suprotno. Njega su zvali da dođe. Nenad Perišić je Beograđanin koji je već nekoliko godina stanovnik Geteborga, doma svetski poznatog giganta Volvoa.

Trenutno je na poziciji direktora za razvoj poslovanja u postprodaji, a odgovoran je i za Volvo Bus biznis sa rezervnim delovima u Evropi. Međutim, način na koji je stigao na ovu poziciju, je prema ’srpskim standardima’ vrlo neobičan.

„Tokom studija bio je mi je potreban posao i došao sam na intervju za poziciju magacionera u Volvo d.o.o. Beograd. Bio sam mlad i bez ikakvog prethodnog ozbiljnijeg radnog iskustva, radilo se puno i čak sam razmišljao nekoliko puta da napustim firmu. Međutim, onda je na čelo kompanije došao Morten Gamborg Nielsen, koji mi je pružio šansu koju sam iskoristio“, kaže Perišić i nastavlja pričom kako je kao magacioner privukao pažnju jednog generalnog direktora.

„Iako to nije bilo u opisu mog radnog mesta čuo sam da naša kompanija planira uvođenje novog sajta. Pošto sam tada studirao informatiku i baš tada radio na diplomskom radu iskoristio sam taj momenat da besplatno napravim web sajt i ponudim to mojoj firmi. U isto vreme novi direktor je planirao reorganizaciju i tražio nove ljude za pozicije u okviru kompanije. Našao se zbunjen kada je shvatio da ima magacionera koji dobro priča engleski, zna da radi na kompjuteru i može da napravi web sajt“, priča Perišić i dodaje da iz različitih razloga sajt nikada nije zaživeo, ali se desilo nešto mnogo važnije, a to je da je dobio šansu.

„Moja poruka je da treba koristiti svaku mogućnost za prezentaciju i isticanje svojih mogućnosti, jer ako mi ne uložimo vremena da dobro predstavimo sebe, neko drugi će to uraditi i šansa će proći. Takođe u modernom biznisu ne postoji jasna definicija ’mog posla’. Traže se energične osobe, multidisciplinarne, koje mogu da se brzo prilagode, željne da uče i pokažu incijativu u njihovoj oblasti, ali i izvan nje.“

Perišić je u Švedsku došao sa pozicije direktora postprodaje i to na poziciju Project managera for Retail development u okviru Volvo Trucks, a kasnije je vodio različite Volvo Trucks investicione projekte u Istočnoj Evropi. Od maja ove godine nalazi se na poziciji direktora za razvoj poslovanja u postprodaji u Volvo autobuskoj korporaciji.

Kada je posao u Švedskoj u pitanju, Perišić kaže da je glavna razlika u zakonskoj regulativi i generalno tržištu rada koje je mnogo konkurentnje u odnosu na Srbiju. Kaže da nekonkurentnost tržišta rada prisiljava našeg radnika da iako je sa razlogom nezadovoljan, ne radi aktivno na traženju novog posla uz čuvenu „Ćuti, ne talasaj, može da bude i gore.“ „Značajna razlika je u mentalitetu i načinu kako švedski i srpski radnik gledaju na promene. U Švedskoj se na promenu gleda na nešto generalno pozitivno, nešto što otvara nove mogućnosti za lični razvoj. U Srbiji se na promenu gleda negativno, jer su ’promene’ često donosile nešto gore u poređenju sa postojećim. Ako u Švedskoj neko kaže ’Promenio sam posao’, komentar je ’Super! Šta sad interesantno radiš?’. U Srbiji često možeš dobiti pitanje: ’Šta se desilo?’“

Perišić misli da su Šveđani mnogo više usmereni ka nalaženju kompromisnih rešenja (win-win situacija), što generalno u  južnoj i istočnoj Evropi, kao i kod nas, nije slučaj. „Ali gde ima jasnog pobednika postoji i poraženi koji posle konflikta uvek ostaje tu negde okolo, pa da se retko konflikt stvarno tako rešava, kompromis je uvek mnogo bolje rešenje, a mi taj sport baš i ne volimo“, kaže Perišić, ali smatra da su naši ljudi komunikativni i otvoreni prema drugim kulturama, a ’dobra komunikacija je alfa i omega u modernom biznisu’.

„Prilagodljivi smo i nismo ’van sveta’. Mi jesmo narod između zapada i istoka, ali zato možemo da uspostavimo poslovnu komunikaciju i sa istokom i sa zapadom.“ On smatra da život poslovnog čoveka u Srbiji sve više liči na život poslovnog čoveka u Švedskoj. „Mislim da se u Srbiji radi duže i više, ali nisam siguran da se radi efektivnije. Šveđani su veoma dobri u odvajanju bitnog od nebitnog, efikasnim sastancima i davanju prioriteta bitnim stvarima“, kaže Perišić za koga su glavne karakteristike uspešnog poslovnog čoveka istrajnost,takmičarski duh i konstantan rad na sebi.

„Moderan poslovni čovek je istraživač i samim tim ne boji se da napravi greške na kojima uči i ide dalje. Ta kontinuirana želja, ambicija za napredovanjem, za poslovnom pobedom je nešto što sam prepoznao u konaktu sa mnogim poslovnim ljudima koje cenim.“

Volvo u Srbiji

Srbija je malo, ali važno tržište za Volvo sa bogatom istorijom. Sa velikim ponosom mogu da kažem da je Volvo korporacija aktivno prisutna na ovom tržištu od kraja 90-tih kroz sopstvenu kompaniju. U Novim Banovcima Volvo je 2008.godine otvorio najmoderniji Truck&Bus centar, kompletno izgrađen po Volvo standardima koji nudi isti nivo usluge kao i bilo koji centar u zapadnoj Evropi.

Izvor: BIZLife

Piše: M.Miličković