Srbija treća u svetu po broju frilensera

PinterestFacebookTwitterShare

Sudeći po podacima istraživanja portala Payoneer, za samo godinu dana od 2014. do 2015. godine, broj frilensera (freelancer) u Evropi povećao se sa 6 na 9 miliona.

Prognoze su da će upravo „slobodnjaci“ do 2020. godine činiti 40 procenata ukupne radne snage. Trend ovakvog poslovanja nije zaobišao ni Srbiju. Na najvećim sajtovima koji povezuju  frilensere sa klijentima, Srbija pokazuje izuzetne rezultate. Samo UpWork platforma, vodeća svetska internet platforma za frilensere u 2014. godini zapošljavala je oko 40 hiljada slobodnjaka iz Srbije.

Sa prosečnim brojem od 37,9 radnih sati u mesecu, Srbija se, ove godine, nalazi na trećem mestu, iza Kenije (42,6) i Egipta (38,5). Osim toga, nalaze se i na listi najplaćenijih na svetu. Svetski prosek iznosi 20,97 dolara po satu, dok je u Srbiji prosečna zarada iznosila 20 dolara po satu.

Radno okruženje slobodnjaka u Srbiji, ne razlikuje se od sveta. Statistički podaci sa platforme Deskmag, pokazuju da je više od polovine (58%) radilo od kuće, a ostatak u kafeima, bibliotekama i na sličnim mestima. Međutim, poslednjih godina, veliki broj onih koji se odlučuju za rad u takozvanim „coworking“ prostorijama namenjenim upravo frilenserima i manjim timovima. Broj ovakvih radnih prostora se u svetu iz godine u godinu udvostručava, a termin „coworking“ postaje sve učestaliji i u Srbiji.

„Rad u coworking prostorima omogućava frilenserima izlazak iz kućne atmosfere, što dovodi do povećane efikasnosti u radu, veće motivisanosti, veće zarade i nižeg nivoa stresa. Osim toga, rad u zajedničkim prostorijama, a da pri tom niste okovani kompanijskim zahtevima radnog vremena i rokova, omogućuje frilenserima brži dolazak do klijenata, ali pre svega razmenu ideja i iskustva sa ljudima različitih profesija. Interesantno je napomenuti da samo 30 procenata coworker-a praktikuje radno vreme od 9 do 17 časova, što govori da je fleksibilnost u radu bitna odlika preduzetnika-slobodnjaka,“ objašnjava Miroslav Mijatov, osnivač „Smart Office“-a, prvog coworking prostora u Srbiji.

Mijatov ističe da ove prostorije pružaju sve neophodne uslove za poslovanje uz minimalne troškove i veliki potencijal za ostvarivanje uzajamne poslovne saradnje frilensera i start-up firmi, ali i potencijalnih klijenata kroz umrežavanje sa predstavnicima različitih kompanija koje ovamo šalju svoje zaposlene.

„Kompanije su prepoznale svetski trend coworking koncepta rada pa povremeno šalju svoje zaposlene upravo u ovakve poslovne prostore. Razloga je mnogo. Ovakvi ambijenti su izvor novih ideja i kreativnih rešenja, baza novih saradnika koji su, sa finansijskog aspekat daleko pristupačniji nego što bi to bio slučaj da ih traže preko agencija. Treći, najvažniji razlog, jeste mogućnost da njihovi zaposleni izađu iz korporativnih okvira, prošire svoje vidike i počnu objektivnije da gledaju na svoj brend i kako da ga učine boljim,“ navodi Mijatov.