Ako ga ne koristite, ugasite račun u banci

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Mnogi građani imaju neaktivne tekuće račune u bankama čije održavanje, u zavisnosti od ugovorne obaveze sa bankom, može da se naplaćuje bez obzira na to da li na računu ima prometa ili ne.

Sektor za zaštitu i edukaciju korisnika finansijskih usluga Narodne banke Srbije od početka rada se sreće s velikim brojem prigovora korisnika tekućih računa koji nisu aktivni.

„Iznenađeni“ neprijatnim saznanjem da duguju novac bankama u kojima imaju nekad otvorene, ali ne više i aktivne tekuće račune, građani su se javljali Sektoru i podnosili prigovor.

Prema rezultatima istraživanja javnog mnjenja koje je Narodna banka Srbije sprovela u martu 2011. godine, u Srbiji je svaki ispitanik imao otvoren tekući račun, što znači 100 odsto ispitanika.

Od ukupnog broja korisnika tekućih računa, čak petina je imala neaktivne tekuće račune, koji nisu korišćeni više od šest meseci. Skoro trećini ovih ispitanika nije bilo poznato da li su u obavezi da plaćaju naknadu za održavanje tekućeg računa.

Banke su dužne, pored ostalog, da u svakom ugovoru o otvaranju i vođenju tekućeg računa jasno naznače sve naknade koje ste u obavezi da plaćate po osnovu korišćenja računa. Uprkos toj činjenici, praksa je pokazala da građani po inerciji potpisuju ugovore, ne čitajući njegove odredbe.

Ukoliko je korišćenje tekućeg računa uslovljeno plaćanjem naknade za održavanje računa, ta obaveza korisnika trebalo bi da bude definisana ugovorom. U skladu sa ugovorom, održavanje tekućeg računa se plaća, bez obzira na to da li je na tom računu bilo prometa ili ne.

Nakon određenog vremena, a ukoliko obaveze nisu izmirivane, a račun doveden u nedozvoljeno prekoračenje, banka će prijaviti ovo dugovanje Kreditnom birou.

Takođe, činjenica je da se korisnici bankarskih usluga najčešće žale da ih banke ne obaveštavaju o nastalom dugovanju i po nekoliko godina. Ugovori koje su građani potpisivali s bankama često nisu imali odredbu o obaveštavanju korisnika, ili su podrazumevali da korisnici izvode sa svog računa preuzimaju na šalterima banke.

Međutim, Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga regulisao je pitanje obaveštavanja korisnika finansijskih usluga o svim dugovanjima, uključujući i ona nastala po osnovu korišćenja tekućeg računa.

U slučaju dozvoljenog prekoračenja računa, banke su dužne da jedanput mesečno dostave korisniku bez naknade, u pisanoj formi ili na drugom trajnom nosaču podataka, obaveštenje – izvod o svim promenama na njegovom računu.

Takođe, banke su dužne da u slučaju promene visine naknade za održavanje tekućeg računa, o toj činjenici obaveste korisnika najmanje 15 dana pre naplate naknade po novoj visini, a korisnik ima pravo da sredstva s tog tekućeg računa prebaci u drugu banku, bez naknade.

Imajući u vidu sve navedeno, NBS savetuje sve građane koji imaju neaktivne tekuće račune duži period da iskoriste svoje pravo koje im je dato zakonom i besplatno ugase tekući račun, uz prethodno izmirenje eventualnih obaveza, ukoliko nemaju nameru da ga koriste.

Izvor: Novosti

Foto: Pixabay

Komentari 1

  1. Biserka Petrović

    Ja sigurno imam bar pet-šest otvorenih računa koje ne koristim, a nisam neuredna osoba. Jednostavno, u proteklih dvadesetak godina sam po potrebi otvarala račune u nekim bankama i to su bili štedni raćuni na kojima sam imala pristojne sume. Kada je trebalo da nešto platim – plaćala sam sa tih računa i vremenom ih ispraznila. Kao svaki normalan čovek, pri poslednjoj isplati sam uvek tražila da se ti računi zatvore, ali u nekoliko banaka to nije bilo moguće. Službenica napr. iz Societe Generale (da navedem bar jedan konkretan primer) mi je rekla da ja ne mogu da zatvorim račun pre nego što razgovaram sa nekim njihovim savetnikom ili menadžerom (ne sećam se tačno funkcije), na šta sam ja poludela i pitala zašto ja ne mogu da zatvorim račun kada hoću, već moram da razgovaram sa nekim o tome. Rečeno mi je da je to politika banke i da bez toga ona ne može da ga zatvori. Videvši da rasprava sa njom nema smisla i u želji da to završim bez odlaganja, pristala sam na razgovor i pitala gde da idem. Rečeno mi je da je taj savetnik/menadžer sada zauzet i da mogu da mi zakažu sastanak za tri dana. Tada sam stvarno poludela i pitala ih da li oni stvarno misle da ću da ponovo doći za tri dana, odvojiti vreme za potpuno besmislen razgovor da bih zatvorila račun na kome nema para i na koji ubuduće nemam nameru bilo šta da uplaćujem. Ustala sam i rekla da je za mene ova priča završena i da ja nemam ni vremena ni razloga za takve besmislene postupke. „Za mene je ovaj račun zatvoren, a vi vidite šta ćete sa njim jer ja više nemam nameru da dolazim.“ Od tada je prošlo dosta godina, a od ove i od drugih banaka u kojima imam prazne račune, nema ni glasa. Da li imaju neka potraživanja prema meni ne znam i ne interesuje me.

    Posle sam razmišljala zašto to banke rade i jedino objašnjenje je bilo da na taj način lažno povećavaju broj klijenata/broj otvorenih računa koje prikazuju u nekim svojim izveštajima, prikazujući se uspešnijim nego što stvarno jesu. A možda neko iz rukovodstva po tom osnovu ostvari i po neki bonus.