Da li će Sirs opstati?

Sears_BetaAPJohn_Minchillo
PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Beta/AP John Minchillo

Robne kuće Sirs (Sears), nekadašnje glavno odredište generacija Amerikanaca za kupovinu, saopštile su da posle godina gubitka novca „ozbiljno sumnjaju“ da li će biti u stanju da i dalje rade.

To je dramatično priznanje lanca koji poseduje prodavnice Sirs i Kmart, a dugo je verovao da je moguć preokret na tržištu, čak i kada su mnogi od njegovih kupaca prešli na VolMart, Target ili Amazon.

Sirs je u poslednje vreme preživljavao uglavnom zahvaljujući milionskim kreditima iz investicionog fonda svog predsednika i izvršnog direktora Edvard Lamperta, ali je prodaja opadala, kao i prihod u gotovini. Sirs je saopštio da je prošle godine izgubio više od dve milijarde dolara, a njegovi poslovni rezultati potvrdjuju sumnju u budućnost te kompanije koja je počela 1880, kao prodaja pouzećem ;robe iz kataloga koji su se slali poštom.

Akcije te kompanije, koje su prošlog meseca pale na najniži nivo u njenoj istoriji, oslabile su danas za još 13 odsto. Sirs je pokušao da umiri strahovanje investitora, poručujući im da je dosledan u „sprovodjenju plana transformacije“ i da novinski izveštaji o teškoćama firme ne sadrže i sve podatke pozitivne za nju.

Lampert je 2005. godine spojio Sirs i Kmart koji je prethodno spasao bankrotstva. Obećao je da će Sirsu vratiti slavu koristeći svoje marke i ogromne posede. Ali, kompanija,koja zapošljava 140.000 ljudi, saopštila je u januaru da će zatvoriti 108 radnji Kmart i 42 radnje Sirsa, i u februaru objavila još jednu plan restrukturiranja radi smanjenja rashoda i reprogramiranja dugova.

Ali, uslov za sve to je bilo da se privuče više kupaca u radnje. Sirs, kao i mnogi druge robne kuće, žrtva je novih navika potrošača koju su prekinuli stare običaje. Mnoštvo novih onlajn trgovaca je donelo revoluciju na tržište.

Sirs je pojačao svoje prisustvo u e-trgovini i na internetu uopšte, ali je teško prikrivao svoje poodmakle godine. Njegovim radnjama je bila potrebna obnova kakvu su uz velike investicije sproveli njegovi rivali Volmart i Target. Prodaja u radnjama Sirs i Kmart opala je za 10,3 odsto u poslednjem tromesečju 2016. godine.

Analitičari su prebrojavali zapanjujuće sume novca koje je Sirs gubio i ukazivali da je dostigao tačku s koje nema povratka.

Kompanija je izgubila 10,4 milijarde dolara od 2011. godine, poslednje kada je ostvarila profit.

Da bi Sirs preživeo, veruje se da bi mu trebalo svega 200 prodavnica, ali on ih ima 1.430, što je znatno manje nego pre nekoliko godina, dok analitičari ne vide budućnost Kmarta.

Decenijama je Sirs bio kralj američkih trgovinskih centara i kataloga debelih desetak santimetara sa svim – od bicikala, preko odeće, do šivaćih mašina i posudja, čak i montažnih kuća i poslednjih sitnica koje se mogu zamisliti u njima. Bio je magnet za čitave porodice i nudio im sve što im treba. Kompanija je počela da otvara maloprodajne radnje 1925, a prigradske trgovinske centre je imala već od 1950, šireći ih do 1970. godine.

Ali, nastanak velikih „diskonta“ kao što je Volmart, bio je sve veći izazov za Sirs. Suočene s još većom konkurencijom onlajn prodavaca i modernih trgovaca kućnim aparatima i opremom na veliko, pravo iz magacina, kao što je Houm dipo, njegove velike prodavnice su opustele, mnoge su zastarele i postale čak i zapuštene. Kompanija je u najnovijem kvartalu izgubila još 607 miliona dolara i prihod je opao.

Analitičari kažu da je Sirs bio u zabludi o svojoj sposobnosti da preokrene poslovanje, i smatraju da mu je jedini spas da se vrati svojim korenima kao kompanija koja se direktno obraća potrošačima, ali sada koristeći internet umesto debelih, starih kataloga.

U tome Sirsu možda glavna uzdanica može biti njegov naziv koji kupcima starijim od 40 godina znači jedno: pouzdanost i kvalitet.

Izvor: Beta

Foto: Beta/AP John Minchillo