Gradnja mosta ruši odnose BiH i Hrvatske

peljesac.jpg
PinterestFacebookTwitterShare

Foto: printskrin

Najavljena gradnja Pelješačkog mosta, za koji je Evropska unija Zagrebu nedavno odobrila 375 miliona evra, a koji bi trebalo da spoji obalu i poluostrvo, novi je kamen spoticanja u odnosima Hrvatske i Bosne i Hercegovine.

Sudeći po najnovijim porukama hrvatskog premijera Andreja Plenkovića, predsedavajućeg Predsedništva BiH i čelnika HDZ BiH Dragana Čovića i bošnjačkog člana Predsedništva i lidera SDA Bakira Izetbegovića, gradnja tog projekta pretvorena je u politiku, umesto u struku.

Iz Sarajeva, naime, sada stižu uveravanja da izgradnja mosta ne sme početi pre nego što se reši pitanje „izlaza BiH na otvoreno more“, na koji, prema mišljenju stručnjaka okupljenih u Pomorskom društvu u Sarajevu, BiH ima neotuđivo pravo.

Premijer Plenković je izjavio prošle sedmice da će biti nastavljen projekat izgradnje Pelješačkog mosta, koji je strateški za Hrvatsku.

Deo vlasti BiH, međutim, smatra da se gradnjom tog mosta zatvara njen prilaz otvorenom moru i sprečava ulazak velikih brodova u teritorijalne vode BiH.

Najnoviju polemiku o gradnji Pelješačkog mosta otvorio je Čović nedavnom izjavom za HRT da ponovno problematizovanje tog projekta nije zvanični stav BiH. Čović je rekao da je u pitanju stav jedne stranke (SDA) i nekoliko pojedinaca u toj stranci.

Dodao je i da za tri godine, koliko je on član Predsedništva, „nijednom pitanje Pelješačkog mosta nije otvoreno, jer se podrazumevalo da je na to data apsolutna saglasnost – budući da je Hrvatska poštovala sve predviđene uslove“.

Reagujući na izjavu Čovića, Izetbegović je poručio da je nedopustivo da predsedavajući Predsedništva BiH zastupa interese Hrvatske. On istrajava na stavu da Pelješački most ruši suverenitet BiH i predlaže izgradnju tunela.

Izetbegović je za TV1 istakao da BiH i Hrvatska moraju pronaći rešenje ovoga problema kako bi se BiH dopustio slobodan pristup otvorenom moru.

„Valja utvrditi granicu, koridor ili plovni put BiH koji nas spaja s međunarodnim vodama, otvorenim morem i nakon toga elemente mosta, koji bi se eventualno gradio preko tih faktički međunarodnih voda“, precizirao je Izetbegović, koji smatra da bi se Hrvatskoj više isplatila gradnja tunela.

Tunel bi, prema njegovom mišljenju, bio dvostruko jeftiniji i išao bi u zaleđu ili ispod Neuma, gde je obala vrlo strma i put do Dubrovnika bi trajao puno kraće, a ne bi upropastili jedno predivno poluostrvo jednim širokim putnim pojasom.

Izetbegović je potom još jasnije poručio da će zvaničnici SDA u Parlamentu BiH podržati zahtev opozicionih bošnjačkih stranaka da se zaustavi projekat izgradnje Pelješačkog mosta dok se ne reši otvoreno pitanje morske granice kod Neuma.

SDA smatra i da Čović, kao predsedavajući Predsedništva BiH, ima ustavnu obavezu da zastupa zvanične stavove i interese BiH. Svako drugačije postupanje, kažu, predstavlja zloupotrebu službenog položaja, o čemu bi „Čović i te kako trebalo da vodi računa“.

Izvor: RTS

Foto: printskrin