Odlazak Fijata iz Srbije sve je izvesniji

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: YouTube screenshot

Sve je izvesnije da će „Fijat” otići iz Srbije, piše Politika.

Predsednik Štrajkačkog odbora Zoran Marković juče u Vladi Srbije, kako kaže, nije dobio nikakve instrukcije u vezi sa štrajkom radnika u kragujevačkoj fabrici automobili koji je počeo 27. juna.

U Beograd je, napominje Marković, otišao kako bi dobio nova 24 sata „fore” da štrajkačima još jednom predoči posledice koje bi Kragujevac i Srbiju mogle zadesiti ako se kompanija „Fijat Krajsler automobili Srbija“ povuče iz naše zemlje. Umesto toga, u Ministarstvu privrede je, navodi, naišao na „nezainteresovane državne sekretare”, što ga je, kaže, iznenadilo, s obzirom na to da su se premijerka Ana Brnabić i predsednik Aleksandar Vučić snažno založili da se problem u kragujevačkom „Fijatu” što pre reši.

U jučerašnjem razgovoru za „Politiku”, posle sastanka u vladi, Marković je ponovio da nastavak štrajka znači „tihi odlazak” kompanije „Fijat Krajsler automobili Srbija” iz naše zemlje. Prema nezvaničnim informacijama iz fabrike u Kragujevcu, poslovodstvo „Fijata” već priprema teren za preseljenje mašina u Poljsku.

U Tihiju kraj Krakova „Fijat” ima duplo veću fabriku od kragujevačke, kapaciteta 600.000 automobila, dok naša fabrika ni izbliza nije dostigla projektovani kapacitet od 300.000 automobila na godišnjem nivou. I ove, kao i prethodne godine, u Kragujevcu bi trebalo da bude proizvedeno oko 85.000 „velikih fića”, čija je restilizovana verzija počela da se pravi pre oko dva meseca.

O sličnom scenariju pišu i Novosti, koji kažu da nije tajna da se i Poljaci, „rukama i nogama“ bore za dobijanje novog modela i da su već spremili 100 miliona evra za ulaganje u novi model.

Novosti  napominju da je bez novog modela u Kragujevcu jasno da fabrika ne može da opstane. Ugovor Srbije i „Fijata“ ističe 2018. godine i sasvim je jasno da sadašnji „štrajk bez kompromisa“ svakako neće podstaći čelnike iz Torina da bez razmišljanja donesu odluku o pravljenju novog modela u Kragujevcu, pišu Novosti.

Fijat u Poljskoj računa zahvaljujući fijatu 500 na stabilizaciju proizvodnje

Poljska fabrika automobilskog koncerna Fijat u mestu Tihi računa ove godine posle prošlogodišnjeg pada proizvodnje od 9,5 odsto na stabilizaciju zahvaljujući stabilnoj potražnji modela vozila „fijat 500“ koji dominiraju u njenoj proizvodnji.Prošle godine Fijat je u Poljskoj proizveo 273.800 automobila, 2015. godine 302.600, a pad proizvodnje usledio je zato što je u poljskoj fabrici prestao da silazi sa proizvodnih traka „ford Ka“, javili su poljski mediji povodom nedavne prodaje jubilanog dvomilionitog „fijata 500“.

Fijat je u poljsku fabriku uložio 180 miliona evra tokom poslednje tri godine za pripremu proizvodnje novih verzija tri modela koja se u mestu Tihi proizvode – „fijata“, „abarta 500“ i „lanče ipsilon“.

Upravo zbog stabilne potražnje za njima Fijat Poljska računa da nakon prošlogodišnjeg pada stabilizuje svoju proizvodnju u fabrici u kojoj zapošljava preko 3.000 radnika.

Dvomilioniti „poljski fijata 500“ izaći će iz poljske fabrike naredne godine, pošto naslednika popularnog fiće proizvodi poslednjih 10 godina.

Sindikati iz poljske fabrike izborili su se demonstracijama ispred fabrike i blokadom prilaza da se u leto 2015. godine plate povećaju nakon četiri godine bez povišica, sa proseka iz 2014. godine od 1.300 evra bruto, što je činilo 1,4 prosečne tadašnje bruto zarade u Poljskoj, za 30 evra uz jednokratnu isplatu 185 evra u preračunu a da se u obračun zarada uvede novi sistem vrednovanja koji u zaradi uzima u obzir i poslovanje samog koncerna i realizacije njegovih ciljeva u regionu.

Sindikati čiji glas se u regionu Srednje Evrope najjače čuje upravo u Poljskoj ukazivali su da nije održivo da koncern dobro posluje, fabrika povećava profit a da plate radnika četiri godina ostaju bez povišica.

Izvor: Politika, Novosti, Beta

Foto: YouTube screenshot

Komentari 1

  1. Bojan

    Pa sjedite kuci…