Odlaze nam i mladi vozači autobusa

Autobus_FI.jpg
PinterestFacebookTwitterShare

Foto: FI

Skup i težak način sticanja vozačke dozvole, niske plate i veće mogućnosti u inostranstvu, razlozi su zbog kojih mladi nerado sedaju za volan autobusa u javnom gradskom prevozu.

Prema statistikama Konzorcijuma privatnih autoprevoznika, za volanom beogradskih autobusa znatno je više vozača starijih od 45 godina. Njih ima ukupno 65 odsto, oni dakle čine dve trećine radnika, kaže predsednik konzorcijuma Drago Tošić.

On poručuje kako i penzionisani ljudi mogu legalno da se zaposle i budu šoferi, iako ne može sa sigurnošću da tvrdi da li ih i koliko ima.

Svi ljudi koji ispunjavaju pravne osnove mogu da zasnuju radni odnos. Moraju da imaju lekarsko uverenje i sve što je potrebno da bi neko bio vozač, nakon čega mogu da voze beogradske autobuse. Nažalost, na svakom konkursu mnogo je više prijava starijih ljudi.

Deficit mladih vozača rezultat je mnogobrojnih okolnosti, a najviše je tome doprineo skup i težak put kojim moraju da prođu ne bi li došli do vozačke dozvole D kategorije (dozvola za upravljanje autobusom).

Vozački ispit za D kategoriju je znatno poskupeo. Mnogi ne mogu to da priušte, a mi ne smemo da im finansiramo polaganje jer ne možemo da budemo sigurni da će se, kada polože, zadržati u našoj zemlji, poručuje Tošić.

Kako je naveo, mnogi odlaze u inostranstvo, gde su vozači deficitarno zanimanje. Mnogo njih odlazi iz Srbije, bilo da voze autobuse ili kamione.

Ima dosta naših ljudi koji organizuju i zapošljavaju vozače u zemljama Evrope, tako da se mladi mahom opredeljuju za tu varijantu, priča Tošić, dodajući da se među ljudima koji se bave prevozom neretko javlja bojazan da li će imati koga u budućnosti da zapošljavaju.

Kada se podvuče crta, da bi budući šofer mogao da dođe do dozvole za vožnju autobusa, mora da izdvoji najmanje 135.000 dinara (pvo za B, pa za C i na kraju za D kategoriju) pod uslovom da sve položi iz prvog pokušaja, kao i četiri godine iskustva.

Prema rečima naših vozača, u Nemačkoj šofer autobusa zarađuje i do 2.500 evra mesečno, što je drastično više od zarada u Srbiji. Pored plate, privlače ih i bolji uslovi jer su autobusi moderni, a sistem mnogo uređeniji od našeg.

Izvor: Blic

Foto: FI