Kako napraviti biznis plan?

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Piše: Srđan Mrđa, ekonomista

Pri pokretanju sopstvenog biznisa, na početku najbitnije je napraviti finansijsku konstrukciju budućeg poslovanja. Biznis plan i projekcija prihoda najbitniji su pri donošenju odluke o započinjanju biznisa i isplativosti istog.

Biznis plan predstavlja analizu predstojećeg poslovnog poduhvata u periodu od jedne do pet godina. Ukoliko se planom zaključi da određeni posao nije isplativ,ne treba ga ni započinjati. Biznis plan posebno je bitan potencijalnim partnerima, investitorima ili sponzorima sa kojima želite da uđete zajedno u posao, ali i bankama ukoliko tražite kredit za neku biznis ideju. Zato se potrudite da ga napravite što detaljnije i preciznije uključujući sve potencijalne troškove i prihode. Dobro bi bilo i da uključite određene iznose nepredviđenih troškova, kako se ne biste iznenadili. Kada pravite plan poslovanja,možete imati dva pristupa: optimistički i pesimistički. Ekonomisti savetuju da nađete neku zlatnu sredinu,kako odstupanja ne bi bila velika, tj. kako se ne biste neprijatno iznenadili krajnjim rezultatom, a sa druge strane kako biste ga što bolje predstavili potencijalnim partnerima i učinili ga interesantnim za ulaganje.

Kvalitetni biznis plan ima neke obavezne elemente: informacije o samoj kompaniji/preduzetniku, poziciji na tržištu, finansijskom stanju, u kom pravcu će se kretati biznis,odnosno u koji proizvod ili uslugu se ulaže, koji je očekivan profit, kakvo je stanje i brojnost zaposlenih i same tehničke opremljenosti, analiza konkurencije itd.

Ukuliko se opredelite za trgovinu i prodaju određenih proizvoda poseban akcenat mora biti na marketingu i to u dva pravca. Prvo, ispitivanje tržišta, tj. konkurencije. Ukoliko je tržište prezasićeno istim proizvodom, mogućnost neke veće zarade je minimalna, osim ukoliko nemate neku genijalnu ideju. Drugo, ukoliko ste već odlučili, jako je bitno na koji način ćete prezentovati svoj proizvod. Iako većina ljudi misli da je marketing trošak za svako preduzeće, stručnjaci to posmatraju drugačije, kao investiciju. Bez reklame proizvod postaje „nevidljiv“ i neprepoznatljiv, dok nas sa druge strane reklame podsećaju da kupimo određeni proizvod. Upravo zbog toga, biznis plan prodajno orijentisanih preduzeća mora se posebno skoncentrisati na marketing.

Preduzeća koja se bave proizvodnjom, pored marketinga, posebnu pažnju moraju posvetiti ceni koštanja proizvoda. U tu cenu ulaze svi troškovi po jedinici proizvoda: sirovine, potrošnja energenata, nabavka opreme i mašina, cena radnika, troškovi skladištenja i transporta itd. Savremena tehnologija i kompjuteri čine da je inicijalno ulaganje veliko, ali smanjuje troškove na duži rok zbog manje potrebe za fizičkim radom i boljom iskorišćenošću sirovina.

Pružanje usluga na prvi pogled izgledaju kao idealna ideja za biznis jer nemate troškove proizvodnje, ali zato imate velika ulaganja u mašine, uređaje i druge stvari kojima se usluga izvršava. Intelektualne delatnosti iziskuju kvalitetne kadrove koji se takođe moraju adekvatno platiti.

Sve u svemu, ma kojom delatnošću se bavili, biznis plan mora da postoji. Na jednoj strani stavite sve troškove, od poslovnog prostora, nabavka opreme, proizvoda, troškove energenata, radnika i drugo. Sa druge strane stavite projekciju prihoda od prodaje ili pružanja usluge koju ste napravili tek nakon ispitivanja tržišta. Ukoliko je razlika pozitivna bacite se na realizaciju ideje. Ukoliko planom ne uspevate da pokrijete sve troškove, tako da i vama ostane, preskočite tu ideju.

Izvor: BIZLife

Foto: Pixabay