Kako odgovarati na uvrede: Stiv Džobs je pre 20 godina dao savršenu lekciju

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Youtube/Printscreen

Na jednoj konferenciji 1997. godine, Stiv Džobs (Steve Jobs) je odgovarao na pitanja publike, kada je usledilo jedno prilično oštro pitanje. Njegov odgovor je primer za sve kako treba odgovarati na uvrede.

Živimo u vremenu kada su uvrede postale veoma moćno oružje, smišljene su tako da uvrede i ponize. Internet je sve to olakšao. Kako onda treba odgovoriti na uvrede, a ne spuštati se na tuđe niske nivoe?

Te 1997. godine Stiv Džobs se vratio u „Epl“ (Apple), u kompaniju iz koje je bio izbačen 10 godina ranije. Odgovarao je na pitanja na konferenciji „Apple’s Worldwide Developers“, kada mu je iz publike stiglo pitanje:

„Gospodine Džobs, vi ste bistar i uticajan čovek. Tužno je, i jasno da ste u nekoliko prilika pokazali da nemate pojma o čemu pričate. Voleo bih da se izražavate jasnim terminima, kako se, recimo, Java i bilo koje njene druge inkarnacije bave idejama koje su sadržane u “OpenDoc”. I kada završite sa tim, možda nam možete reći šta ste vi lično radili u proteklih sedam godina.“

Ovo nije bilo nimalo naivno. Posebno zbog toga što je uvreda izrečena ovako javno, i trebalo je snaći se odmah.

Džobs je malo sedeo u tišini, i razmišljao. Za publiku je ovo možda delovalo kao večnost, iako je trajalo samo oko 10 sekundi, a za Džobsa je bilo dovoljno da sabere misli.

Započeo je svoj odgovor ovako:

Znate, možete da udovoljite nekim ljudima, neko vreme, ali…

Zastao je da razmisli još malo.

„Jedna od najtežih stvari kada pokušavate da napravite neku promenu jeste da shvatite da su ljudi, poput ovog džentlmena, u pravu! U nekim oblastima…

Najteže je: Kako se to uklapa u kohezivnu, veću viziju, koja će vam omogućiti da zarađujete 8, 10 milijardi dolara od proizvoda godišnje? I shvatio sam da morate da počnete od iskustva klijenata i onda da radite na tehnologiji. Ne možete da počnete sa tehnologijom i onda pokušavate da shvatite gde ćete prodavati proizvode.

Zatim je nastavio:

„Pravio sam više grešaka od bilo koga u ovoj prostoriji. I, imam ožiljke da to dokažem.

Ima mnogo ljudi koji mnogo, mnogo naporno rade u ovom trenutku u Eplu.“

Naveo je nekoliko primera, pre nego što je zasluge dao celom timu –

“Bukvalno stotine ljudi. Rade najbolje što mogu.“

I završava ovako:

„Neke greške će svakako biti napravljene. I to je dobro. Bar će se neke odluke doneti na tom putu. Mi ćemo naći te greške, i popravićemo ih.
Greške su neizbežne… Neki ljudi neće znati o čemu pričaju, ali mislim da je sada mnogo bolja situacija nego ranije. I mislim da ćemo dotle i stići.“

Zašto je ovaj odgovor toliko dobar?

Prvo, korišćenje pauza je vrlo korisno – to je vreme kada zastanete i razmislite pre akcije. Pauza je korisna jer vam omogućava da držite emocije pod kontrolom i razmislite pre nego što bilo šta kažete, ili uradite nešto zbog čega ćete kasnije zažaliti.

Započeo je odgovor tako što se prvo složio sa sagovornikom. Drži se onoga što zna – vizije, kako se prozivodi uklapaju u širu sliku, kako pristupiti korisničkim iskustvu…

Na kraju, odaje priznanje zaposlenima u kompaniji „Epl“, i motiviše sve time što kaže da se greške neizbežno prave, ali i da se iz njih uči.

Izvor: BIZLife

Foto: Youtube/Printscreen

Piše: N.V.