Pet načina za savladavanje burnih reakcija

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Wikihow

Prema rečima terapeuta Julie Hanks, onog trenutka kada se emocionalni intenzitet i ozbiljnost vašeg ponašanja ne podudaraju sa datom situacijom – vi reagujete preterano. Od davnina je poznata izreka da čovek najbolje postupa i donosi odluke ’hladne glave’, stoga ne dozvolite da vas ponesu naglašene emocije u trenutku, te da odreagujete kako ne treba, bez povoda i ’pravog razloga’.

Postoje dve vrste preteranih reakcije: interne i eksterne. One interne su emocionalni odgovori na situaciju, koji ostaju u vama, a kojih drugi nisu svesni ili ne mogu da ih vide. Primer za internu burnu reakciju je ponavljanje određene situacije u glavi iznova i iznova, pitajući se da li ste rekli prave stvari i analizirajući komentare koje vam je uputila voljena osoba ili prijatelj. Sa druge strane, eksterna burna reakcija se tiče ’vidljivih’ odgovora kojih su drugi svesni, a primer za to je ispoljavanje besa, demonstrativno napuštanje razgovora, mahanje rukama i podizanje tona glasa.

Vođena knjigom ’Stop overreacting: Effective Strategies for Calming Your Emotions’, autora Dr. Judith P. Siegel, Hanks navodi neke njene sugestije koje se tiču preispitivanja samog sebe, na osnovu sledećih pitanja, kako biste proverili da li imate problem sa preteranim reagovanjem.

Da li često:

1.       Žalite za onim što ste rekli u afektu i naletu emocija?

2.       Uzvraćate burno onima koje volite?

3.       Morate da se izvinjavate drugima zbog svojih postupaka ili izgovorenih reči?

4.       Sami sebe iznenadite svojim nekontrolisanim reakcijama?

5.       Pretpostavljate ono najgore o ljudima i situacijama?

6.       Povlačite se kada se stvari emotivno ’otmu kontroli’?

 

Ovo je pet saveta koji vam mogu pomoći da prevaziđete preterane reakcije:

1. Nemojte zanemarivati suštinu. Manjak sna, hrane i vode, kao i rekreacije i aktivnosti, mogu oslabiti vaše telo i um i dovesti do burnih reakcija. Postavite brigu o sebi kao prioritet, umesto što stalno brinete o drugima, jer, verovali ili ne, to će vašim voljenim osobama biti o značajnije koristi, budući da neće doživljavati vaše emocionalne ’krize’ na izmaku snage.

2. Uključite se u razgovor i prepoznajte svoje emocije. Kočenje vrata, ’bura’ u stomaku, ubrzan rad srca i napetost mišića su fizički znakovi da ste u opasnosti da burno reagujete, a sve to je uzrokovano intenzivnim emocijama. Što ste više svesni tih fizičkih znakova, bliži ste kontrolisanju svojih reakcija. Imenovanje tih osećaja aktivira obe strane mozga i pomaže vam da sagledate situaciju, umesto da samo naprasno odreagujete.

3. Napravite pozitivan preokret situacije. Kada ste identifikovali i imenovali osećanja, možete ’intervenisati’ u vašim mislima. Preduslov za ovo je da ne shvatate sve lično, i ne vodite se rečima ’uvek’ i ’nikada’, jer to prouzrokuje najgori scenario. Na primer, ’On/ona me nikada nije voleo/la’ ili ’On/ona me uvek kritikuje’… Probajte da se fokusirate na datu situaciju, pomislite da onaj sa kim imate trenutne razmirice – ima neke druge probleme, nevezane za vas, zbog kojih se oseća napeto i ljutito, i izbegavajte negativno posmatranje kad god ne čujete ono što biste želeli.

4. Udahnite duboko pre nego što odgovorite. Duboko disanje usporava vaše borbene reakcije i ne dopušta da vam odgovor ’pobegne’, omogućavajući vašem nervnom sistemu da se smiri. Ukoliko to postignete, biraćete više promišljene i produktivne odgovore koje pretenduju da reše, a ne pogoršaju stvari.

5. Identifikujte i rešite svoje emocionalne probleme koje vučete sa sobom. Ovo se često odnosi na manjak samopouzdanja, grešaka ili problema iz prošlosti, zbog kojih se uporno ponašate na isti način u svakoj narednoj situaciji. Preispitajte sebe – da li su vaše određene reakcije povezane baš sa tom situacijom, ili sa nečim što vas muči. Prema iskustvu Julie Hanks, osećaj odbacivanja, usamljenosti, depresije, nemoći i manjka samopouzdanja dovodi do bezrazložnih preteranih reakcija, koje gube smisao i suštinu, a celoj situaciji daju negativnu konotaciju. Poradite na sebi, kako biste izbegli ovakve situacije u interakciji sa najdražim osobama.

Foto: Wikihow