EKSPERIMENT o MANIPULISANJU za koji svi treba da znaju: Da li ste čuli za “Treći talas”?

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Youtube/Printscreen

Eksperiment o manipulisanju koji ima zapanjujuće rezultate, sproveo je Ron Džons (Jones), profesor istorije u srednjoj školi „Ellwood Cubberley“ u Palo Altou, Kalifornija. Možda su neki od vas gledali film “Die Welle” (zasnovan na istinitom događaju), koji slikovito objašnjava kako se sloboda lako odbacuje u zamenu za disciplinu. U svakom slučaju, priča je pravi šamar za sve one koji misle da se istorija ne može ponoviti, i da oni nikad ne mogu biti izmanipulisani...

Kada je došlo vreme za predavanje o Drugom svetskom ratu, jedan od učenika pitao je profesora Džonsa kako Nemci mogu da se pretvaraju da ne znaju ništa o koncentracionim logorima i masovnim genocidima u svojoj zemlji. Pošto je razred išao ispred rasporeda, Džons je odlučio da sprovede eksperiment od nedelju dana, koji će biti posvećen ovoj temi.

PONEDELJAK

Džons je predavao o moći discipline. Rekao je učenicima da sednu, ustanu, a onda opet sednu. Onda je trebalo da napuste učionicu nekoliko puta, i tiho uđu i sednu na svoja mesta. Učenicima se svidela nova „igra“, i pratili su instrukcije profesora sa entuzijazmom. Kada je Džons rekao učenicima da daju jasne i živopisne odgovore na njegova pitanja, svi su poslušali, čak i oni koji su bili pasivni na predavanjima.

UTORAK

Kada je Džons ušao u učionicu video je da đaci mirno sede, u tišini. Neki su se osmehivali. Drugi su gledali ispred sebe skoncentrisani: Bez osmeha, ideja ili pitanja.
Džons je objasnio učenicima moć zajednice. Rekao je učenicima da skandiraju novi moto: „Jačanje kroz disciplinu, jačanje kroz zajednicu.“ Na kraju lekcije Džons im je pokazao pozdrav koji moraju da koriste – pokret desnom rukom – i nazvao ga je „Pozdrav Trećeg talasa“. Učenici su se ovako pozdravljali narednih nekoliko dana.

SREDA

U sredu, 13 učenika je napustilo svoje druge časove da bi učestvovali u eksperimentu. Džons je svim učesnicima dao člansku kartu. Stavio je crveni krst na tri kartice i rekao vlasnicima ovih kartica da imaju posebnu odgovornost da prijave bilo koga ko ne poštuje pravila razreda. Bez obzira na članske karte, čak oko 20 ljudi prijavilo je svoje drugove Džonsu. Jedan od učesnika hteo je da bude Džonsonov telohranitelj.

Tri najuspešnija učenika u razredu reklo je svojim roditeljima o eksperimentu. Kao rezultat, Džons je dobio poziv od lokalnog rabina, koji je bio zadovoljan odgovorom da je razred proučavao nemački tip ličnosti. Džons je bio veoma razočaran zbog manjka otpora, čak i kod odraslih. Na kraju dana više od 200 učenika priključilo se organizaciji. Mnogi od njih eksperiment su hvatili ozbiljno i zahtevali su od drugih da se ponašaju u skladu sa pravilima, a zastrašivali one koji su mislili da je „Treći talas“ samo igra.
treci-talas
ČETVRTAK

U četvrtak na njegovom predavanju bilo je 80 učenika. Džons je objasnio značenje ponosa: „Ponos je mnogo više od transparenata i vatrometa. Ponos je ono što niko ne može da vam uzme. Biti ponosan znači znati da ste najbolji… Ovo osećanje ne može biti uništeno.
Rekao je svojim učenicima da su deo nacionalnog omladinskog programa čiji su cilj političke promene za dobrobit ljudi. „Sve što smo do sada uradili bila je priprema za realnu stvar. Vi ste izabrana grupa mladih ljudi koja će pomoći da se stvari promene. Ako se javite i pokažete šta ste naučili u proteklih nekoliko dana, možemo da menjamo sudbinu naših ljudi.
Onda je rekao da će u petak u podne novi lider njihovog pokreta i kandidat za predsednika objaviti pokret „Treći talas“ na TV-u.

PETAK

U petak se u učionici pojavilo 200 učenika. Džons je pozvao svoje prijatelje da budu fotografi. On je salutirao, objašnjavajući da želi da pokaže novinarima koliko su disciplinovani. Dve stotine učenika omdah je salutiralo kao odgovor na pozdrav. Dve stotine glasova kao jedan skandiralo je moto iznova i iznova. Kada je prošlo 5 minuta od podneva, Džons je uključio TV ali ništa se nije pojavilo na ekranu.

Slušajte pažljivo. Ne postoji lider! Ne postoji nacionalni omladinski pokret „Treći talas“. Vi ste manipulisani, povukla vas je sopstvena ambicija. Niste ni bolji ni gori od tih Nemaca o kojima smo učili. Mislili ste da ste izabrani, i da ste bolji od onih koji nisu u ovoj učionici. Prodali ste svoju slobodu za ubeđenje o disciplini i superiornosti. Odlučili ste da odbacite sopstvena ubeđenja i prihvatite volju grupe i veliku laž.

Nakon toga, Džons je pokazao učenicima film o nacističkoj Nemačkoj – disciplinu, parade, skandiranja… I kako se sve završilo.

Rezultat

Ako smo uspeli da u potpunosti reprodukujemo nemački mentalitet, onda niko od vas neće priznati da je prisustvovao/la poslednjem skupu „Trećeg talasa“. Kao i Nemcima, biće vam teško da priznate sebi da ste otišli predaleko.
Kada je Džons završio govor, svi učesnici bili su dirnuti, a neki su i zaplakali.

Izvor: BIZLIfe

Foto: Youtube/Printscreen

Piše: N.V.

Komentari 11

  1. Гот мит фулз

    Испада да само Немци разумеју дисциплину.
    Шта је супротно од уређене гомиле; – РУЉА!
    Прошло је 70 година, кад ћете их оставити на миру?
    При том, ви новинарчићи сте највеће улизице
    и немате право на своје мишљење, већ само прекрајате један једини извор.
    Сад неки читају мој коментар и згражавају се, а не схватају логику-
    ако постоји НЕМАЧКИ менталитет, онда постоји и српски, мађарски, јеврејски, мексички, хрватски, бангладешки… менталитет.
    Овај текст ћедирнути само испране мозгове – мазгове.
    А неки ће и заплакати…

    • Zoks

      LAJK za komentar… Tekst sam i video od jednog takvog mozga, podelio ga na fb…

    • diboa

      ostavice ih na miru onda kad nemci ostave na miru ostatak sveta..fasizam nije ubijen, samo je prikriven

    • Marko

      Ne zaslužuju da budu ostavljeni na miru! Milioni dece žrtava imaju svoji težinu.

    • Пепе Масон

      Рекао бих да ниси схватио поенту текста. Овај експеримент чак делом оправдава Немце, јер показује начин на који се чак и један толико велики народ, који је изнедрио толико значајних људи (уметника, песника, писаца…) може манипулацијом довести у стање да уради оно што је урадио. Још ако је традиционално склон дисциплини…

  2. Matora

    Ama ljudi nije poenta u tome. Uzeli su Nemce samo kao najdrasticniji i najpoznatiji primer. Ljudi ocigledno imaju mentalitet krda, i zaista im i treba disciplina i vodja. Naravno, bilo bi pozeljno da je dobar, ali bolje i ikakav nego nikakav. Oni retki koji se vodjstvu javno odupiru, oni koji misle svojom glavom su izopsteni iz zajednice, mislim krda, a zna se sta se desava sa takvima.

    • Ceca

      Da

  3. Branko

    Otkrili toplu vovdu ! Pa ljudima je od postanka urođeno da žive u grupama ,plemenima, narodima ,nacijama … i uvek postoji hijerarhija u tom sistemu ! Da li će sistem opstati ili nestati zavisi od onog koji vodi grupu,pleme,državu ! Narod nemože snositi krivicu zbog lošeg vođstva !

  4. Pingback: Istraživanja pokazuju: Slobodna volja je iluzija! - Bizlife.rs

  5. Di Avolo

    .. koji je zaplakao, telohranitelj?? xD

  6. Vladimir

    Ceo tekst nema veze ni sa Nemcima ni sa bilo kojim drugim narodom. Tekst govori o tehnikama manipulacije masama. I to je poenta, nema druge poente.

    Svaka druga priča je potpuno nepotrebna i predstavlja izvlačenje iz konteksta.