Beograd u julu okuplja NAJBOLJE UČENIČKE KOMPANIJE EVROPE

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: JA Europe

Svake godine, više od 300.000 evropskih srednjoškolaca prođe kroz iskustvo vođenja svog biznisa i to pomoću obrazovnog programa „Učenička kompanija“.

Zasnovan na principu „učenje kroz rad“, ovaj program omogućava srednjoškolcima da osnuju, razvijaju i zatvore svoju kompaniju u toku jedne školske godine. Oni su sve vreme uključeni u razvoj i vođenje kompanija, sa realnim proizvodima i uslugama, i omogućeno im je da zarađenim novcem sami upravljaju.

Sve učeničke kompanije koje se osnuju u Evropi imaju priliku da se takmiče na lokalnim, regionalnim i nacionalnim takmičenjima, a najbolji među njima učestvuju na evropskom finalu koje svakog jula organizuje mreža Junior Achievement u jednoj od zemalja članica. Biti domaćin ovakvog događaja stvar je prestiža i dobre reputacije unutar mreže, a čast da ugosti mlade preduzetnike ove godine ukazana je Srbiji odnosno organizaciji Dostignuća mladih.

Ovaj najveći događaj u oblasti preduzetničkog obrazovanja u Evropi biće održan od 16. do 19. jula na različitim lokacijama u Beogradu, a očekuje se prisustvo više od 500 gostiju iz 36 zemalja, kao i visokih srpskih zvaničnika koji će dati svoju podršku promociji preduzetničkog duha mladih.

Srbija će svog predstavnika izabrati u maju, kada će se na nacionalnom finalu okupiti pobednici regionalnih takmičenja učeničkih kompanija. Svake godine u našoj zemlji osnuje se više od 100 ovakvih kompanija, iako bi u idealnoj situaciji, i po preporuci Evropske komisije, svaki učenik srednje škole trebalo da ima barem jednu preduzetničku aktivnost tokom svog školovanja.

„Kod nas to još uvek nije slučaj i zato je naša organizacija u svoju strategiju uvrstila cilj da do 2020. godine program „Učenička kompanija“ bude dostupan u svim srednjim školama u Srbiji. To znači da će svaka škola imati najmanje jednog nastavnika obučenog za primenu metodologije i sprovođenje ovog programa“, kaže Darko Radičanin, izvršni direktor organizacije Dostignuća mladih.

Uprkos nedovoljnoj zastupljenosti učeničkih kompanija u Srbiji, naši srednjoškolci pokazali su da se po preduzetničkim veštinama ne razlikuju od svojih evropskih vršnjaka. Tako su se prethodnih godina na evropskim finalima istakli mladi Kragujevčani sa pametnim košnicama, niški srednjoškolci sa smesama za ekološke grafite, učenici iz Arilja sa kompletima za kućno uzgajanje biljaka…

O iskustvu učešća na evropskom takmičenju govori Katarina Veljković, nastavnica Prve kragujevačke gimnazije i mentor učeničke kompanije LegoBuzz, srpskog pobednika u školskoj 2016-2017. godini.

„Posmatrajući kompanije iz drugih evropskih zemalja, stekla sam utisak da su naši učenici inovativniji i komunikativniji. Međutim, naš nedostatak je što ne razumemo načine kako se realizuje, tačnije finalizira poslovna ideja. Uz rame smo, pa čak i ispred njih, kada se posmatraju ideje, ali smo iza njih kada ideju treba da dovedemo do finalne faze u kojoj proizvod sam sebe isplaćuje. To je ona faza u kojoj kompanija počinje samostalno da zarađuje. Mislim da ćemo još dugo vremena imati problem oko finalizacije biznis plana.”

Katarina dodaje da je putovanje u Brisel na takmičenje njenim učenicima predstavljalo jedinstveno iskustvo izlaska iz okvira školskih zidova, gde se sve svodi na učenje činjenica i borbu za samog sebe. Važno je i to, napominje ova nastavnica, da radeći u timu, razvijaju veštine koje jačaju njih same.

Na „finalnom testu“ veština, motivacije i samopouzdanja, evropski srednjoškolci proći će kroz četiri faze takmičenja: kompanijski izveštaj, scenska prezentacija, sajamski nastup i intervju sa članovima žirija. Učesnicima je možda i najteži deo sesti prekoputa desetočlanog panela žirija koga čine direktori i menadžeri najvećih svetskih kompanija, i čiji sastav reflektuje geografski i kulturološki diverzitet Evrope.

Značajnu logističku podršku u realizaciji takmičenja u Beogradu pružiće mnogobrojni Alumni klub organizacije Dostignuća mladih. Reč je o nekadašnjim polaznicima programa preduzetničkog obrazovanja koji žele da motivišu i ohrabre učenike da razvijaju preduzetničke veštine, usmeravajući ih na put pravljenja veze između školskog, studentskog i poslovnog života.

„Pripreme za takmičenje su uveliko počele, a naš organizacioni tim imaće više od 50 ljudi. Naša prednost je što se međusobno svi poznajemo i družimo u okviru kluba i što delimo isto uzbuđenje, ali i odgovornost za uspešnu realizaciju događaja. Svi smo prošli kroz ovakva takmičenja i znamo koliko je sjajno biti deo mlade preduzetničke elite i družiti se sa vršnjacima iz cele Evrope“, kaže Marko Stanković, alumnista i student treće godine Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Dolazak najboljih evropskih učeničkih kompanija u Srbiju uticaće na podizanje svesti o značaju preduzetničkog obrazovanja u našoj zemlji. Kako napominju u organizaciji Dostignuća mladih, nije ni u svim članicama Evropske unije situacija usklađena u ovoj oblasti. Kod nekih se program Učenička kompanija sprovodi 50 godina, a kod drugih 25. U skandinavskim zemljama je preduzetničko obrazovanje deo državne politike, dok u Nemačkoj to nije slučaj. Ipak, važno je da šira javnost u Srbiji uvidi potrebu da se već u srednjoj školi obrazuju generacije preduzimljivih mladih ljudi, osnaženih I spremnih za buduće lične i poslovne izazove.

Sponzori takmičenja su ozbiljne kompanije

Koliko je velikim kompanijama važno preduzetničko obrazovanje mladih, pokazuje i činjenica da evropsko takmičenje godinama finansijski podržavaju kompanije poput FedEx, At&T, Citi, Manpower Group, MetLife, AXA…

Prošle godine pobedili Estonci

Prošlogodišnji pobednik evropske manifestacije – učenička kompanija Festera iz Estonije – bavi se izradom i prodajom kanti za domaćinstva koje organski otpad pretvaraju u humus za manje od dva meseca. Na istom takmičenju, Srbiju je predstavljala kompanija Lego Buzz iz Prve kragujevačke gimnazije. Ovi učenici se u okviru svoje kompanije bave proizvodnjom posebnih ramova sa senzorima koji svaku košnicu pretvaraju u pametnu, a pčelar ima konstantan uvid u stanje svoje pčelinje zajednice.

Izvor: BIZLife magazin

Foto: JA Europe