Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Dva puta je počinjala svoj biznis i uspela uprkos svemu

    Želja i ambicija da svojoj porodici obezbedi bolje uslove za život bili su motivi da započne privatan posao. Napravila je plan i kada se ukazala prilika krenula u ostvarenje sna. Godine 1990. osnovala je firmu “Dessert” u Čačku za proizvodnju torti i kolača po narudžbini. Nakon bračnog brodoloma, 16 godina kasnije, ostavila je bivšem suprugu poslovni prostor i opremu i krenula ponovo od nule. Zorica Selaković uspela je da sačuva svoj brend “Dessert” a danas je to porodičan biznis u koji je uključena druga generacija ove porodice – njene ćerke Marija i Ana.

    “Sa ovim poslom počela sam 1989. godine kada nije bilo uobičajeno baviti se privatnim biznisom. Moja majka je pravila torte i kolače po čemu je bila poznata u selu. Kada je neko slavio, pravio veselja ili sahrane uvek su je zvali da pravi kolače a komšinice bi pomagale u nekim drugim poslovima. Slobodno mogu da kažem da sam talenat nasledila od nje. Kada je ona umrla bila sam jako mlada, sa dvoje male dece. Trebalo je spremiti sahranu. Imala sam problem da stignem sve da pripremim, nisam želela da bilo šta nedostaje, čak i u toj situaciji, jer znam koliko je njoj sve to bilo važno. Tada sam prvi put pomislila kako bi u ovakvim situacijama bilo dobro da postoji firma koja pravi kolače kako bi ljudima bar malo olakšali”, priča Zorica.

    Ostalo je istorija. Nije prošlo mnogo a ona je čula da se izdaje lokal u blizini osnovne škole. Uočila je priliku da započne svoj posao i otvori poslastičarnicu. Na toj lokaciji se kratko zadržala ali nije odustajala. Nastavila je da pravi torte i kolače po porudžbini.

    “Firmu Dessert sam osnovala 1990. godine sa osnovnom delatnošću – proizvodnja torti i kolača. Kapital za početak posla nisam imala. Tada nije bilo ni poslovnih kredita. Donela sam stolove, frižider, zamrzivač od svojih roditelja. Malo po malo sam razvijala poslovanje, sređivala prostorije za rad a kasnije i kupovala mašine”, priseća se ona.

    Kao i većina početaka ni njen nije bio lak. Imala je stalan posao u državnoj firmi i neprekidno se suočavala sa nerazumevanjem okoline koja nije shvatala šta joj to treba – da stabilan državni posao zameni nestabilnim privatnim .

    Dessert3“Kada sam otišla da prijavim firmu imala sam problem jer nije postojala šifra delatnosti za ovu granu. Postojale su pekare i poslastičarnice ali proizvodnja ovog tipa nije bila registrovana do tada, pa su mene svrstali u pekare. Kada sam prevazišla ove početne prepreke i počela da radim trebalo je izgraditi poverenje potrošača, pronaći tržište imajući u vidu da se radi o proizvodima koji se do tada nisu mogli naći na tržištu”, objasnila je Zorica.

    Kasnije, kako se posao širio, pojavila se potreba za zapošljavajem radnika. Ali, i to je bio problem jer u to vreme nije bilo stručnog kadra a i retko ko je želeo da radi u privatnom sektoru. Nezaposlenost u zemlji nije bila velika, državne firme su dobro poslovale i većina se radije zapošljavala u državnom sektoru. Ipak uspela je da pronađe radnike i pobrinula se da dobiju adekvatnu obuku.

    Pored uspeha koji su se godinama nizali, dogodio se i jedan krah, izazvan porodičnom krizom 2006. godine.

    “Razvela sam se i poslovni prostor sa svom opremom ostavila sam bivšem suprugu a ja ponovo počela od nule. Bila sam prinuđena da uzmem nepovoljne kredite koje još uvek plaćam a nisam uspela da se izborim za bilo koju vrstu pomoći i subvencije od države”, kaže ona.

    Ipak uspela je da nastavi, sačuvala je brend “Dessert” a većina radnika krenula je sa njom.

    “Moji današnji principi poslovanja svode se na to da bi trebalo uvek ići korak napred. Trudimo se da pratimo svetske trendove ali i da poštujemo kvalitet koji je naša tradicija. Uvek moramo da imamo nešto novo. Redovno posećujemo svetske sajmove, kongrese, edukacije. Trudimo se da ispoštujemo zahteve svakog kupca i da zadovoljimo ukuse.”, kaže ona.

    Prema njenom mišljenju trenutni uslovi na tržištu nisu laki jer postoji veliki broj onih koji čine nelojalnu konkurenciju a to su kućne radionice koje nisu prijavljene.

    Dessert2

    Firma Dessert dobitnik je brojnih priznanja: nagrade “Kapetan Miša Anastasijević”, priznanja Udruženja privrednika Čačka za unapređenje preduzetništva,  priznanja“Žena zmaj”, firma je jedina iz Srbije dobitnik nagrade “Second Chace” na nedelji malih i srednjih preduzeća u Briselu , Zorica je jedna od 10 ambasadorki ženskog preduzetništva.

    “Svima koji nameravaju da se bave privatnim biznisom poručila bih da ispred sebe stave cilj i bore se da ga ostvare. Prepreka ka vrhu ima mnogo ali se sve mogu prevazići ako postoji želja i naporan rad. Da mogu da vratim vreme verovatno bih opet krenula istim putem jer sam osoba koja se uvek bori. Nisam statična i ne vidim sebe na bilo kojoj drugoj poziciji sem kao preduzetnika”, zaključila je Zorica.

     

    Izvor: BIZLife

    Piše: Tanja Njegomir

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE