ODGOVOR IZ PRVE RUKE: Može li se u Srbiji živeti od digitalnog marketinga?

PinterestFacebookTwitterShare

Ako želite da čujete priču o nekome ko je odlučio da uzme sudbinu u svoje ruke i prekovremeni rad u firmama zameni radom u vlastitim firmama, pravi primer je Ivana Ćirković. Direktorka agencije za konsalting, PR i digitalni marketing KickStart počela je od bloga, radila u privatnom i javnom sektoru, sve vreme žonglirala između posla, roditeljstva i edukacije i na kraju rešila da pokrene sopstveni biznis. Potvrdila nam je da se trud isplati i da se u Srbiji može živeti od digitalnog marketinga.

Na putu do Organa Vlasti, bili ste i u javnom i u privatnom sektoru, ali ste na kraju sami pokrenuli posao. Koje su prednosti i mane, jednog i drugog?

Sve što sam do sada radila je, u neku ruku, vodilo i ka Organu Vlasti i agenciji koju danas imam i sa kojom poslujem. Svako radno mesto i rad, kako u privatnom tako i u javnom sektoru, naučili su me različitim veštinama, profilisali za različite segmente posla i pomogli da steknem neprocenjivo iskustvo u komunikacijama, menadžmentu, radu sa ljudima. Kad govorimo o prednostima rada za drugog, sigurno da je to činjenica da posao (uglavnom) ne nosite kući niti imate briga oko toga koliko (ili ne) dobro poslujete, imate platu za koju radite i za koju ne brinete hoće li stići na kraju ili početku meseca. Sa druge strane, neretko se na poslu ostaje prekovremeno, dolazi ranije, radi više stvari odjednom…što, kad radite za sebe ne smatrate manom, jer znate i zašto i za koga radite i samo po sebi je to nagrada, jer radite i stvarate za sebe i svoju porodicu.

Zašto ste se odlučili za samostalno poslovanje i koliko vam je hrabrosti bilo potrebno da ipak rizikujete određenu finansijsku sigurnost imajući u vidu da ste i majka troje dece?

Moja hrabrost se ogledala u tome što sam mogla da kažem „To je to, prekidam sa radom za druge i pokrećem svoje“, sa jasnim planom i vizijom šta i kako hoću da radim, kao i rokom do kog želim da mi se određeni ciljevi ispune.  A mogla sam, jer sam od prvog trenuntka imala bezrezervnu podršku supruga na svakom koraku.

Moj savet ljudima koji kreću tim putem jeste da uvek moraju imati jasan plan i razrađenu strategiju za razne situacije, jer na poslovnom putu stvari retko kad idu onako kako smo ih planirali i moramo se stalno prilagođavati.

Koliko je vaša orginalna ideja o poslovanju evoluirala do sada? Šta ste želeli na samom početku vaše karijere i kada ste počeli da razmišljate o pokretanju sopstvenog biznisa?

Verujem da se svima nama, koji pokrenemo sopstveni posao, ideja o poslovanju menja kako i mi sami rastemo i razvijamo se jer, bez nadgradnje i produbljivanja, proizvod ili usluga koju imate – ma koliko da je kvalitetna – ne mogu da opstanu. Neka originalna ideja je samo osnov od kojeg se kreće i, ako je dobra, evoluira zajedno sa vama i vašim saradnicima i ne prestaje da biva aktuelna i kvalitetna.

Kad se osvrnem na početak moje karijere u komunikacijama, zaista nisam, u tom trenutku, pomišljala da bih jednog dana mogla pokrenuti sopstveni posao; više sam se zamišljala kao deo tima koji radi sjajne stvari i tako je godinama i bilo. Ideja o sopstvenoj agenciji se rodila kada sam shvatila koliko sam dugo u poslu, sa kim sam sve sarađivala i kakve smo sve projekte radili i kada sam spoznala da sam dovoljno sazrela da sa svim aspektima posla mogu da se nosim kao neko ko je i sam pokretač.

Tokom rada dosta ste vremena odvojili i za dodatnu edukaciju, većinom programi su bili u vezi sa komunikacijama i PR-om, da li je to bila vaša okosnica u životu?

Dodatne edukacije su jedna od najboljih i najvrednijih stvari koje čovek može sebi da priušti. Ma koliko da ste stručni u svom poslu, ako svoje znanje i veštine ne nadograđujete i ne usavršavate, vrlo brzo ćete se naći na začelju svoje ekspretize i prestati da postojite jer, ma čime se bavili, vremena, tehnologije i načini rada se menjaju. Vi sami morate biti deo tih promena kako biste ostali kvalitetni i konkurentni na tržištu koje je nemilosrdno.

S tim u vezi, na svoje dosadašnje (a i buduće) edukacije gledam kao na vredno ulaganje u sebe i tu su mi dosta, između ostalih, pomogle edukacije u Školi digitalne komunikacije i, posebno, Londonskoj školi odnosa sa javnošću. Kako? Od toga što smo bili u prilici da učimo savremena i praktična znanja od relevantnih ljudi iz struke, preko toga što smo imali praktične radionice sa nekim od najboljih stručnjaka iz medija i komunikacionih nauka, do toga da smo ostvarili kontakte koji nam mogu pomoći u daljem usavršavanju i samom poslu. Tako da, moja preporuka je da, ko god može, ulaže u sebe i svoje znanje, jer je to najbolji način da sebe učinite još boljim, a time i sve ono čime se bavite.

U vašem poslovanju neophodno je da stalno pratite tehnološke i ekonomske trendove. Kako uspevate da se uvek adaptirate i ponudite klijentima ono što njihovi potrošači traže?

Upravo ulaganjem u sebe i praćenjem svih relevantnih trendova, jer na taj način, uspevate da prepoznate prilike, prilagodite ih ovdašnjem tržištu i ponudite uslugu koja je kvalitetna, održiva i isplativa za obe strane.

Šta bi svaki preduzetnik u Srbiji trebalo da zna o digitalnom marketingu?

Pre svega, na digitalni marketing treba da gledaju kao na pomoć pri svakodnevnom radu. Takođe, da ne misle o digitalnom marketingu kao nečem novom i drugačijem – u pitanju je stari, dobri i, uslovno rečeno, „običan“ marketing koji sada koristi digitalne alate kao što su sajtovi, društvene mreže, newsletteri i još mnogo drugih korisnih stvari koje nam internet pruža. S tim u vezi, neophodno je da su digitalno pismeni, da razumeju sve gore navedene stvari, da umeju da ih koriste i da ih integrišu u svoje poslovne i marketing planove.

Ivana_Cirkovic1

Kako blog može pomoći preduzetnicima?

Tako što će predstavljati mesto na kojem će se njihova ciljna grupa i potencijalni klijenti dublje i konkretnije upoznavati sa onim što rade, sa uslugom ili proizvodom koji imaju i, još važnije, sa rešenjima koja korišćenje tih usluga ili proizvoda njima omogućava. Blog je, i dalje, odličan komunikacijski kanal i medij kroz koji preduzetnici, ali i firme, kompanije, brendovi mogu neometano da plasiraju svoje priče, grade veze sa javnošću, prave sopstvene zajednice i to treba iskoristiti.

Kako pored novih poslova i učešća na raznim seminarima uspevate aktivno da komunicirate sa svima na blogu, twitteru i ostalim kanalima?

Po prirodi sam komunikativna i otvorena i sve ove digitalne kanale gledam kao na dodatak svemu tome. Tokom svih ovih godina u poslu, ta neka razlika između online i offline komunikacije se izbrisala i sasvim mi je prirodno da budem tu i u kratkom roku dostupna, a zahvaljujući telefonu koji mi je desna ruka, sve što mi je potebno i za online komunikaciju mi je na klik od mene.

Šta mislite o današnjoj sceni na društvenim mrežama i da li preduzetnici i kompanije shvataju značaj saradnje sa ljudima koji imaju uticaj na njima?

Mislim da donekle shvatamo pojam influence marketinga, ali da se on suštinski, još uvek ne koristi na način na koji bi trebalo. To se vidi iz činjenice da se na svim događajima i u svim kampanjama pojavljuju jedni te isti ljudi, što dovodi do bar dve stvari: sami influenseri prestaju to da budu i postaju „plaćena lica“ – gube teško stečeni kredibilitet, dok brendovi i kompanije (u očima struke) ispadaju neuke, jer ne koriste ljude koji su značajni za ono čime se bave već generalno popularne influensere.

Odlična stvar je da influence marketing dobija na sve većem značaju jer ljudi i dalje više veruju ljudskoj preporuci nego reklami; međutim, neophodno je ovu granu marketinga koristiti onako kako je i predviđeno – sarađivati sa onim ljudima čija reč i prisustvo znači i ima veze sa samim brendom/uslugom/idejama koje kompanija nudi. Generalizacija, u ovom slučaju, nije baš tako dobra stvar.

Koliko je strpljenja potrebno do uspeha i šta biste poručili onima koji sada započinju posao?

Mnogo. Više puta sam to govorila, uspeh ne dolazi preko noći i tek tako; pored volje i jasne vizije, neophodno je mnogo strpljenja, upornosti, rada, pa i odricanja da bi se ostvarili zacrtani ciljevi. Svima koji danas pokreću sopstveni posao bih, pre svega, poželela mnogo sreće, uz poruku da budu istrajni i uporni, spremni na uspone i padove i da ne odustaju tako lako. Put jeste neizvestan, ali ako znate da ste dobri u onome što radite, imate jasan i dobar biznis plan, samo hrabro! Takođe, a ovo je jednako važno, okružite se ljudima koji su bolji od vas – niko od nas ne zna baš sve aspekte posla najbolje; što ne znate – pitajte, delegirajte nekome ko zna; na taj način, dodatno ćete osigurati da ono što započinjete ima odjeka i uspeha.

Izvor: BIZLife