PREDUZETNIČKA PRIČA: Ne čekajte idealne uslove niti bolja vremena za vaš biznis. Sve se dešava sada

arhi-pro
PinterestFacebookTwitterShare

Arhitekta Anja Ivana Milić godinama je radila je kao frilenser. Posle jedne decenije radnog iskustva odlučila je da počne da projektuje za poznatog korisnika, otvorila je privatni arhitektonski biro i tako, sa 5.000 nemačkih maraka, krenula u vode privatnog biznisa. Danas sa suprugom Aleksandrom vodi kompaniju Arhi.pro.

“Posle prvih 10 godina profesionalnog iskustva arhitekte na radnim mestima u arhitektonskim biroima, društvenim projektnim organizacijama i više godina rada na Arhitektonskom fakultetu, odlučila sam da pokrenem sopstveni biznis. Motiv je bio da svoju sposobnost da dođem do posla i uspešno relizujem zadatke, usmerim na poslovanje gde ću imati veće lične benefite. Benefiti nisu samo bolja zarada, već i samostalnost i sloboda donošenja odluka i kreiranja radnog vremena”, kaže Anja.

Od manjeg formata arhitektonskog biroa koji je formiran 2002. godine nastala je kompanija Arhi.pro koju je Anja osnovala sa suprugom Aleksandrom. Njihova porodična firma predstavlja simbiozu arhitekture i elektotehnike, pa se danas firma bavi integrisanim projektovanjem svih faza u građevinarstvu.

“Danas posle 15 godina postojanja Arhi.pro svojim klijentima pruža potpunu uslugu projektovanja i konsultantsku podršku u oblasti građevinske industrije, inženjeringa, izvođenja radova i proizvodnje nameštaja. Izvan Srbije osnovana su dva preduzeća Arhi.pro Montenegro i Arhi.pro Macedonia i oba rade više od 10 godina. Arhi.pro zapošljava 150 ljudi a u projektantskom sektoru je 90 visoko kvalifikovanih inženjera svih struka”, naglasila je ona.

arhi-pro1

Anja podseća da je sa poslom počela pre 20 godina kada je oskudica u novcu bila uobičajena. Ona smatra da u to vreme novac nije bio presudan već je bilo dovoljno da imati ideju o biznisu i prvog klijenta sa kojim ste dogovorili posao.

“Nužni minimum od kojeg je sve nastalo bio je prvi iznajmljeni prostor za biro i 5.000 nemačkih maraka za prvu hardversku i kancelarijsku opremu. Toliko novca je danas moguće uzeti iz “startap” kredita ali tada banke nisu funkcionisale kao danas, već je pomoć bila u dogovorima sa prijateljima, roditeljima, klijentima. Smatram da i danas postoje ideje koje se mogu razviti u lep biznis, lagano, korak po korak, bez naročitog kapitala. Svakako je značajno da postoje projekti za podršku preduzetnicima u biznisu kao i da su se u međuvremenu mnoge osnovane poslovne organizacije opredelile za podršku preduzetništvu”, ocenila je ona.

O privatnom biznisu, kompanijskom menadžmentu, upravljanju finansijama u privatnom sektoru, prema njenom mišljenju, danas ima gde da se uči. Krajem devedesetih kada je ona krenula probleme je morala da savlada korak po korak. Nije bilo Gugla preko koga je danas moguće pronaće sve odgovore a granice su bile zatvorene za putovanja pa je pravi poduhvat bio doći do stručnog časopisa i upoznati se sa trendovima u struci i dizajnu.

“Suprug i ja smo prva generacija porodičnog biznisa i oslanjali smo se na svoje talente i snalažljivost, a biznis početke postavljali na bazi zdrave pameti, intuicije i sreće. Danas stasava naša druga generacija, kojoj je uporište iskustvo roditelja. Oni ne ulaze u biznis intuitivno”, smatra Anja.

Osnovni principi kojima se rukovodi u poslovanju je poštovanje klijenata i pružanje maksimalnog kvaliteta u radu. Unutar tima trudi se da podstiče zajedništvo i vrednosti timskog rada.

Arhi-pro2

Anja smatra da su danas na tržištu prisutne stalne promene u zahtevima klijenata, u brzini i načinu rada, unapređenju tehničkih rešenja i sistema.

U današnjem poslovanju ko nije spreman da prihvati izazov i ispoštuje zahteve tržišta, neće opstati, kaže ona.

“Svet se nada da se ekonomski uslovi vraćaju u normalu, međutim, prognoze su da će spori globalni rast potrajati duže. Tako se nekako i mi vidimo u narednom periodu. Posle teških godina za građevinsku branšu u Srbiji, lagano se krećemo ka normali ali sa cenama i uslovima ugovaranja poslova gde ćemo oskudevati u profitima i ambicioznim planovima razvoja”, ocenila je ona.

Njihova firma dobitnik je brojnih priznanja. Lente ambasadorke ženskog preduzetnišva 2012. godine, nagrade Cvet uspeha Udruženja poslovnih žena Srbije, priznanja PKS za uspešno poslovanje a prošle godine kompanija se našla na prvoj nacionalnoj listi društveno odgovornih kompanija dobivši priznanje CSR index.

“Na priznanja i nagrade gledamo kao na verifikaciju da je put iza nas bio smislen i uspešan. Ona nose podsticaj za dalji rad, ali su obaveza da se i u budućnosti moraju opravdati”, kaže ona.

Anja smatra da je sklonost ka preduzetništvu nešto sa čime se čovek rađa, neka vrsta genetskog materijala. Time, kako kaže, ne želi da potceni nikoga ko nije rođen da se nosi sa izazovima privatnog biznisa.

“Svakoga treba hrabriti da potraži ulogu u kojoj će moći da da svoj maksimum, gde će biti primećen i nagrađen za svoju kreativnost. Oni koji kreiraju dobar ugođaj i sebi i drugima ne mogu ostati nezapaženi i krenuće putem napretka. Ako još uz to imaju preduzetnički duh, puni su ideja, ne mogu se smiriti dok ne urade sve po svojoj zamisli, komunikativni su i otvoreni za saradnju, onda je potreban mali podsticaj da krenu u sopstveni biznis. Nema idealnih uslova niti nekih boljih vremena da sprovedete svoje planove u realizaciju. Sve se dešava sada. Samo zakoračite u prvi posao, naoružani umećem i entuzijazmom”, poručila je Anja svima koji razmišljaju da se upuste u vode privatnog biznisa.

Izvor: BIZLife

Piše: Tanja Njegomir