PREDUZETNIČKA PRIČA: Ništa ne dolazi preko noći, naročito ne uspeh

PinterestFacebookTwitterShare

Kao i većina mladih ljudi i Biljana Jovanović je želela da gradi, oblikuje i menja svet. Studirala je i živela kao većina njenih vršnjaka. Imala je majku koja se bavila šivenjem i upravo taj primer u kući bio je presudan da se u nju zauvek uvuče strast prema tom poslu. Optimizam je bio zarazan i sa majke prešao na ćerku.

“Htela sam da je podržim, da budem sa njom u tome što nju čini toliko srećnom. Nas dve smo želele da kreiramo modele za žene, da vratimo ženama ženstvenost i to je bila ideja sa kojom smo krenule. Pre više od dve decenije pojam preduzetništva nije bio tako poznat i popularan i retki su se odvažili da počnu samostalno neki posao. Zajedništvo naše porodice, poverenje i posvećenost su u korenu priče o ‘Luni’, koja je od male zanatske radionice prerasla u lidera u tekstilnoj industriji Srbije”, priseća se Biljana svojih početaka i motiva koji su je pokrenuli da krene u privatan biznis.

Svoj razvojni put modna kuća “Luna” počela je kao radionica a godine 1990. u Požarevcu je registrovana firma.   Početni kapital nije bio presudan jer se ulagalo postepeno.

“Mi nismo krenule prebrojavajući novac. Radionica je već postojala, ulagalo se u hodu, uzimali se krediti…. ali najviše je uloženo ljubavi, vremena, ideja truda, hrabrosti…a to nema cenu. Što smo više radili, što je više Luna postajala prepoznatljivo ime, zahtevi su bili veći pa samim tim i ulaganja”, kaže vlasnica i direktorka modne kuće “Luna”.

Svaki, pa i njen, razvojni put, bio je popločan i uspesima i problemima. Biljana smatra da problema uvek ima ali zavisi na koji način ih čovek prihvata.

“Možete pretpostaviti da nam nije bilo nimalo lako, ne samo u početku. Ni danas, kada smo tu gde jesmo, nije lako. Živimo u okruženju gde teškoće rastu proporcionalno rastu biznisa. Ali morate se svemu tome suprotstaviti kreativno, posmatrati sve to kao izazove, kao rebuse koje valja rešiti. Dovoljno je samo da se setite kako je bilo početkom devedesetih, u svom onom metežu koji nam se događao. I sad na to dodajte malu firmu iz Požarevca koja ima velike snove, a koju vodi žena!”.

Luna

Biljana kaže da su principi kojima se rukovodi u poslovanju u službi kvaliteta, njegovog održanja i unapređenja kao i udobnosti garderobe. Potrebno je zadovoljiti estetsku formu , pratiti aktuelne modne trendove i ostati veran svojim kupcima.

“Za uspeh je potrebno mnogo, ali nikad se ne sme napustiti osnovni princip – poštovanje klijenta. Ne smete ga izneveriti. Morate mu uvek ponuditi kvalitet koji očekuje”, smatra ona.

Današnje ekonomske okolnosti, prema njenom mišljenju, ne idu na ruku preduzetnicima, pogotovo ženama. Uz to, “tekstilna idustrija u Srbiji je odavno bačena na kolena, skoro pa prebrisana gumicom, i svi naši pokušaji da je oživimo, a ima ih, dodatno su ugroženi previše jeftinom uvoznom robom sa dalekog istoka. Potrebno je da se celo društvo pokrene, ali tekstolnoj industriji bi trebalo pomoći i vratiti je na stare, uspešne grane”.

Izazovi sa kojima se danas suočava su opšti, cehovski i lični, ali su svi zapravo odraz tržišnih kretanja i stanja ekonomije.

“Sa više od 180 zaposlenih i sa jednako brojnim timom spoljnih saradnika, proizvodnim prostorom od preko 3.000 metara kvadratnih, sopstvenim lancem maloprodajnih objekata, razvijenom franšizom, prisustvom u zemljama regiona i EU i izvozom polovine proizvodnje, glavni izazov je sve te rezultate održati i pritom biti uspešan i razvijati se i dalje”, ocenila je ona.

Kompanija Luna dobitnih je mnogobrojnih priznanja u zemlji i inostranstvu. Nedavno je dobila priznanje “Najbolje iz Srbije 2016” za najbolji korporativni brend a 2012. isto priznanje za najbolji lokalni brend.

“Luna je dobila brojna priznanja i nagrade , ne samo u Srbiji, nego i van nje i zaista nema lažne skromnosti kada je o nagradama reč. Ali za nagradu ‘Najbolje iz Srbije’ glasaju potrošači, neposredno, anonimno i to je ono što nam najviše znači. Što znamo da smo postigli i održali kvalitet koji potrošači traže i prepoznaju. Istovremeno ova nagrada pokazuje koliko smo napredovali u poslednje četiri godine”, smatra Biljana.

Onima koji danas razmišljaju da pokrenu svoj biznis, Biljana poručuje da slušaju sebe, uporno slede svoje snove ali budu spremni i na rizik. Jer sve dok čvrsto veruju u sebe i svoju ideju, sve teškoće, svi problemi na koje nailaze mogu se prevazići i rešiti.

“Ništa ne dolazi preko noći, naročito ne uspeh. Nije lako, i ko ulazi u privatni biznis mora toga da bude svestan”, zaključuje ona.

Izvor: BIZLife

Piše: Tanja Njegomir