PREDUZETNIČKA PRIČA: Znaju se celog života i žele da menjaju svet

rastisa1
PinterestFacebookTwitterShare

Poznaju se celog života, druže se i dele iste životne principe. Sada su i poslovni partneri. Tihomir Đurić, Pavle Vlahović i Predrag Stankov iz Zrenjanina došli su na ideju da naprave kućni set za uzgajanje biljaka i nazvali ga “Rastiša”. U pitanju je ekološki proizvod za gajenje začinskog bilja – rukole, mirođije i bosiljka u kućnim uslovima.

“Želeli smo da menjamo svet. Ako pogledate koliko neki proizvodi menjaju naš način života, videćete da je to najbolji način da utičete na ljude. U potrošačkom društvu proizvodi su ti koji menjaju svest ljudi. Verujemo da je ‘Rastiša’ proizvod koji može pozitivno da utiče na ljude”, objašnjava motive za ulazak u privatan biznis vlasnik firme Tihomir Đurić.

Sa proizvodnjom Rastiše počeli su  2016. godine. Dve godine pre toga osnovali su fondaciju “Majka Zemlja” i bavili se održivom razvojem kroz projekte i konsalting. Vremenom su poželeli da naprave nešto svoje. Rastiša je spoj reciklaže, organskog semena, baštovanstva, uzgoja sopstvene hrane. Sve u šta su verovali i čime su se godinama bavili, spojili su u jedan proizvod.

“Početni kapital, u smislu start-apa, nismo imali. Prvo smo počeli sa saksijom i tacnom od recilirane plastike, tačnije od plastičnih čepova. Kada smo bili zadovoljni proizvodom, u smislu odnosa kvalitet – cena, naručili smo pilot seriju od 3.000 komada. Nakon toga prešli smo u nabavku supstrata (zemlje) i semena. Na kraju je došao dizajn kutije, marketing i zaštita žiga. Ceo proces stvaranja ‘Rastiše’ trajao je godinu dana”, kaže on.

Problema je na početku bilo. Verovatno kao i svima koji posluju u Srbiji, najveći problem je bio kako da pronađu sve na jednom mestu.

rastisa2

“Firmu koja reciklira čepove i proizvodi saksiju pronašli smo u Vrnjačkoj Banji, tacna je iz Bačke Palanke, supstrat iz Zrenjanina a seme iz Italije preko firme iz Starčeva. Dizajn su radili Beograđani a marketing opet naši prijatelji iz Zrenjanina. Isti problem ima bilo ko ko prvi put ulazi na srpsko tržište, uključujući i strane kompanije”.

Prema njegovim rečima, ljudi okupljeni oko “Rastiše” poznaju se celog života, druže se i dele iste životne principe. Upravo te principe koji ih povezuju, kao što su uzajamno poštovanje, data reč ili preuzimanje lične odgovornosti za svoje postupke, uneli su i u kompaniju.

“Novi ljudi koji se priključuju timu su uglavnom ljudi sa kojima smo ranije sarađivali u nekom drugom poslu. Potpuno isto se ponašamo i sa kupcima, bili oni kompanije koje naručuju Rastišu kao korporativni poklon u stotinama komada ili bakica na Noćnom marketu koja je zastala samo da ‘prozbori koju’”.

Tihomir smatra da, zahvaljujući internetu, uslovi poslovanja nikada nisu bili bolji. Ukoliko znate šta radite, ceo svet može biti vaše tržište.

“Prodaja preko interneta je pre par godina konačno zaživela i u Srbiji, tako da proizvode možete ponuditi kroz mnogo različitih kanala. To sa druge strane stvara situaciju koju do sada nismo imali. Da biste danas ušli u neki od maloprodajnih lanaca sa svojim proizvodom, potrebno je da se prvo pozicionirate na internetu, a pogotovo na društvenim mrežama. Menadžeri prodaje sada traže proizvode zbog kojih će kupci doći u njihov objekat i onda kada su već tu, kupiti i druge proizvode. To je situacija gde vi promocijom svog prizvoda imate obavezu da promovišete i one koji vaš proizvod prodaju”, objašnjava on.

rastisa3

Najveći problem trenutno je za njega nedostatak vremena jer kada imate mali biznis morate biti spremni da se tome posvetite 24 sata sedam dana u nedelji.

“Primera radi, Fejsbuk vam na landing page-u saopšti za koliko vremena odgovaramo na poruke. Danas, bilo kakav nov proizvod da imate, korisnički servis mora biti besprekoran. Svi smo dostupniji nego ikada pre. Asistencija i saveti moraju biti sastavni deo proizvoda”.

Ono što mu nedostaje u poslovnom okruđenju je više poštovanja prema tuđem vremenu.

“Što se tiče poslovnog okruženja, ovde ljudi imaju vrlo malo poštovanja prema tuđem vremenu. Ovde je situacija sledeća: kad meni nešto treba, treba mi za juče a kad tebi nešto treba – biće. Bez obzira da li su u pitanju veliki maloprodajni lanci ili pojedinačni korisnici, svi smatraju da je samo njihovo vreme nerocenjivo. Malo više poštovanja drugih i svi zajedno ćemo mnogo napredovati”, smatra Tihomir.

Planova za budućnost ima a s obzirom da su se poslednjih godinu i po dana u potpunosti posvetili zavoju brenda “Rastiša”, u vremenu koje sledi nameravaju da razvijaju ostale aspelte održivog razvoja.

rastisa4

“U budućnosti želimo da se više bavimo podrškom održivim projektima kroz konsalting i finansiranje, naročito start-ap projekata. Naš tim ima ogromno iskustvo u izradi biznis planova, studija, razvojnih projekata i svima nam to pomalo nedostaje”.

Svima koji planiraju da pokrenu neki svoj bizni Tihomir poručuje da u posao krenu odmah.

“Ljudi greše kada misle da je za kompaniju, firmu ili za bilo šta drugo čime bi želeli da se bave, potreban novac. Nije, potrebne su vam reči. Ukoliko su prave, one će vam obezbediti sav novac koji vam je potreban. Obrazujte se, posećujte sajtove i forume vezane za biznis, ididte na seminare, radionice, tribine…a ako imate novca platite ljude koji znaju šta rade, tamo tgde vi niste na svom terenu. Morate da imate neku drugu misiju osim novca. Mi stvaramo baštovane. Zbog toga se ovim bavimo. To nas pokreće. Novac je samo rezultat. Nađite nešto oko čega ste baš strastveni i posvetite se tome”, poručio je Tihomir.

Izvor: BIZLife

Piše: Tanja Njegomir

Komentari 7

  1. Sasa

    Ovo nije nista novo na trazistu. Ideju su prekopirali negde vani. Mozda cak i iz Rumunije. Ja sam pre par godina u Bukursetu u jednoj knjizari u centru kupio takve začine u drvenoj saksiji. Verovatno su oni odatle to prekopirali, Zrenjanin i Rumunija su relativno blizu. Tako da…Sorry guys provaljeni ste 🙂

    • Milodarka

      A šta si ti uradio originalno u životu?

    • Dane

      Bravo Šerloče! Umalo da se sruši čitav internet.
      Sigurno je da će ovi momci posle ovog komentara izvršiti totalni harakiri.

  2. ja

    pa što ti nisi prekopirao kad si već prvi video.. bitno da imaš negativan komentar

  3. Nemanja

    Istina je zapravo da je kroz program učeničke kompanije, krajem 2015. godine, jedna takva kompanija iz Arilja plasirala ovakav proizvod, čak i bolje dizajniran i jedina je razlika što su oni imali saksiju od kokosovih vlakana. Bili su pobednici nacionalnog takmičenja učeničkih kompanija i predstavljali su Srbiju na evropskom prvenstvu u Lucernu 2016. godine. Plantagenet se zove, koliko sam upućen, nije im zaživeo biznis jer su počeli da studiraju i nisu imali vremena za to.

  4. jasna

    Bravo mladi ljudi iz Zrenjanina…nastavite sa radom, a zli jezici tipa
    „neka komišiji crkne krava“ su tipični za zavidne i sebične osobe.
    Ko god je ušao u privatan bizni,s zna koliko truda i znanja treba da
    se opstane, ovde posebno.

  5. Snežana

    Bravo! Prava ste inspiracija-može se ostati normalan a biti privatnik samo treba pošteno slediti svoju ideju , biti uporan, sačuvati čisto srce – voleti i poštovati prirodu i sve ljude. Ko se bavi privatnim poslom veoma dobro razume i divi se vašoj strasti i upornosti! Vredite puno! Neprocenjivo