Program „Učenička kompanija“: Nemoguće ne postoji

ucenicke_kompanije
PinterestFacebookTwitterShare

Program „Učenička kompanija“ sprovodi se više od deset godina u srednjim školama širom Srbije

Kako izgleda „životni vek“ jedne kompanije, od njenog stvaranja preko razvitka i zatvaranja, srpski školarci uče pod nadzorom obučenih nastavnika-mentora. Oni su sve vreme uključeni u razvoj i vođenje svojih kompanija, sa realnim proizvodima i uslugama, i omogućeno im je da zarađenim novcem sami upravljaju.

Kako bi obezbedili uspešno poslovanje svojih kompanija, učenici su podstaknuti da ostvaruju interakciju sa poslovnim sektorom i potencijalnim kupcima, istovremeno promovišući svoj rad i zajednicu u širem kontekstu od škole. Pored toga što stiču znanja o mehanizmima pomoću kojih funkcioniše biznis, srednjoškolci uče i o tržišnoj ekonomiji u Srbiji i koristi koju ona donosi.

Učenička kompanija je jedan od programa preduzetničkog obrazovanja svetske mreže „Junior Achievement“ koji se sprovodi širom sveta, a u našoj zemlji za to je zadužena organizacija „Dostignuća mladih u Srbiji“. Program je besplatan kako za učenike tako i za nastavnike, traje preko cele školske godine a Evropska komisija ga je označila kao “najbolji model preduzetničkog obrazovanja za učenike”.

Godišnje se u Srbiji osnuje više od 100 učeničkih kompanija, a priliku da javnosti ponude svoje proizvode i usluge imaju tokom četiri regionalna takmičenja koja se uvek organizuju u prostoru većeg tržnog centra kako bi učenici ostvarili direktan kontakt sa kupcima. Svaka kompanija ima svoj štand na kome izlaže proizvode i promotivne materijale, a učenici imaju mogućnost da direktno komuniciraju sa potencijalnim kupcima i tako demonstriraju svoje komunikacione, prezentacijske i prodajne veštine. Dok učenici prodaju svoje proizvode/usluge, članovi žirija obilaze svaki štand i vrednuju izgled i uređenje štanda, originalnost proizvoda/usluge, timski duh, prodajne veštine, nivo znanja o proizvodu i jedinstvenost ponude . Pored toga, žiri posebno ocenjuje kompanijske izveštaje iz kojih se najbolje vidi poslovni model i održivost ideje. Najbolje kompanije kvalifikuju se za nacionalno finale na kome se bira predstavnik Srbije na evropskom takmičenju učeničkih kompanija. Nedavno je u Beogradu održano i regionalno finale za region Beograda i Smederevo gde je pet kompanija ušlo u Nacionalno finale koje će biti održano sredinom maja.

Učenici koji prođu kroz program „Učenička kompanija“ su pravi dokaz da se preduzetnici ne rađaju već stvaraju, iako je osnovni cilj programa podstaći preduzimljivost kod mladih ljudi a ne nužno učiniti ih preduzetnicima, napominju iz organizacije Dostignuća mladih. „Budućnost možete menjati“ je slogan koji je moguće videti na svakom takmičenju učeničkih kompanija i koji služi da podseti kako mlade tako i one koji trenutno odlučuju u njihovo ime, da nemoguće ne postoji i da budućnost zavisi isključivo od njihovih želja.

Učenička kompanija „Slan’na“
Prva beogradska gimnazija

ucenicke_kompanije1

„Pronašle smo podatak da čak 30 odsto stanovništva tri do četiri puta nedeljno jede proizvode iz pekare i tada smo rešile da lansiramo novi proizvod upravo na ovom tržištu. Spojile smo dve stvari koje Srbi najviše vole i tako je nastala Slan’na, burek sa slaninom od mangulice“, kaže Ana Marija Ćeranić, jedna od srednjoškolki iza brenda Slan’na. Ove učenice su najpre 20 dana provele na obuci u jednoj beogradskoj pekari. Radnu snagu su rasporedile na dve smene, u zavisnosti od toga da li idu prepodne ili popodne u školu, i tako osigurale stalnu dostupnost potrošačima. Na pitanje zašto su samo devojčice u kompaniji odgovaraju da su sposobnije i motivisanije, i dodaju da ih činjenica da ne pohađaju stručnu školu uopšte ne obeshrabruje.

Učenička kompanija „Modlica“
Geodetska tehnička škola, Beograd

ucenicke_kompanije2

Za svoj 18. rođendan, Jovana Vučković  je od rođaka iz inostranstva dobila 3D štampač i tako došla na ideju da osnuje učeničku kompaniju čiji će glavni proizvod biti izrađen uz pomoć ovog štampača. Zajedno sa ostalim članovima kompanije, odlučili su da proizvode modlice za kolače jer su lake i jeftine za izradu. „Kada smo došle na ovu ideju, prvo smo je saopštile našim mamama, bakama i njihovim prijateljicama. Njihovo mišljenje, ideje, sugestije i saveti poslužili su nam da kreiramo prve proizvode a onda da ih unapredimo“, kaže Jovana i dodaje da su kupcima ostavile beskonačne mogućnosti po pitanju oblika, dimenzija i boje modlica.

Učenička kompanija „INexperta“
Ekonomska škola „Nada Dimić“, Zemun

ucenicke_kompanije4

Po uzoru na svetski poznate web portale poput Coursera, srednjoškolke Marijana Petrović i Ksenija Marković odlučile su da srpskoj javnosti ponude pohađanje onlajn kurseva na univerzitetskom nivou. Ova učenička kompanija zasnovana je na B2B (Business to Business) modelu – usluga za krajnjeg korisnika je besplatna, a kompanija se finansira od strane univerziteta i društveno-odgovornih kompanija. Nakon završenog kursa, svaki korisnik dobija sertifikat potpisan od strane profesora koji je autor kursa.

Učenička kompanija „Tebra“
Sportska gimnazija, Beograd

ucenicke_kompanije3

„Mi, srednjoškolci, ne dobijamo velike džeparce pa ne možemo da priuštimo sebi garderobu koju bismo voleli da nosimo. Zato smo i hteli da napravimo brend koji bi predstavljao našu generaciju i bio dostupan po pristupačnim cenama. Tako je nastala Tebra koja predstavlja svojevrsni bunt protiv skupih brendova“, kaže Filip Stojanović, osnivač ove učeničke kompanije. Promocija brenda se u početku odvijala po principu „od usta do usta“, majice su se nosile po raznim žurkama, nalepnice lepile po mobilnim telefonima a selfiji na kojima se vidi brend Tebra deljeni su na društvenim mrežama. Kada je brend postao prepoznatljiv, pristigle su i prve porudžbine.

Učenička kompanija „SmartWood“
Farmaceutsko-fizioterapeutska škola, Beograd

ucenicke_kompanije5

„Tablu čini igrajuća površina i četiri rupe prekrivene mrežicom. Na njoj su iscrtane unutrašnji i spoljašnji krug, dijagonalne linije i osnovna linija. Tu su i 20 žetona, strajker, dama i po 9 belih i crnih žetona. Žetoni se ubacuju strajkerom a pobednik je onaj ko prvi ubaci sve svoje žetone.“Ovako srednjoškolci opisuju društvenu igru koju su osmislili u okviru svoje učeničke kompanije SmartWood. Za igru kažu da pomaže u razvoju fine motorike i mentalnih sposobnosti, a poseban akcenat stavljaju na činjenicu da za izradu žetona i table za igranje koriste reciklirane drvene ostatke koje nabavljaju od kompanija koje se bave izradom nameštaja.

Izvor: BIZLife magazin

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Polja označena sa * su obavezna.