Saveti i predlozi – Kako steći početni kapital?

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay.com

Sticanje kapitala je jedna od najtežih stvari koje preduzetnici moraju da urade tokom izgradnje i usavršavanja svog poslovanja. Steći početni kapital predstavlja izazovno putovanje na kom su često prisutna odbijanja investitora. Najveća zabluda preduzetnika je kada misle da će dobiti investiciju odmah prvog dana kada se sastanu sa investitorom. Ovo je tako daleko od istine. Obično je potrebno nekoliko meseci da investitor dođe do određenih zaključaka, da stekne poverenje u vas i da blagovremeno odluči.

Osnivačima se savetuje da imaju plan i sredstva u banci za period od 6 meseci, jer im je to vreme potrebno da bi ostvarili strategiju prikupljanja neophodnih sredstava.
Na stranici Fundrising Certificate, koja predstavlja personalizovani onlajn seminar u kojem osnivači mogu saznati sve što se tiče prikupljanja sredstava, detaljno je objašnjeno ono što je potrebno za sticanje kapitala od investitora. Dalje u tekstu se nalazi kratki vodič koji pokriva najkritičnije tačke na koje osnivači treba da obrate pažnju.

1. Spoznajte koje su vaše jake strane

Veliki osnivači razumeju svoje veštine isto kao i svoje slabosti. Dobar lider zna kada je vreme da se unajmi vrhunski talenat i da se popune praznine. Vodite se onim što je Džim Kolins konstatovao u svojoj knjizi „Od dobrog do sjajnog“ – morate imati prave ljude na pravim sedištima u autobusu da biste zajedno došli do poslovnog uspeha. Džo Kraos je u jednom intervjuu rekao da je pravilo broj 1 „investirati u timove kojima nećete biti potrebni“.
Kada postanete svesni toga, takođe je ključno da svi poslovni lideri budu spremni i otvoreni za učenje i savete drugih. Ovo je posebno važno za preduzetnike koji se suočavaju sa konstantnim razvojem na novoj teritoriji.

2. Morate imati jasnu viziju

Ako vaša kompanija nema jasnu misiju ili viziju, preporučili bismo vam da je odmah zatvorite. Razlog za to jeste što će vas vrhunski talentovani kadar najverovatnije napustiti i nikada nećete moći da prikupite potrebna sredstva.
Navodimo neke od uspešnih start-up kompanija, koje su izrasle u multimilionerske kompanije:
Uber: pouzdan prevoz za sve
AirBnB: budite deo sveta
Pinterest: pomaže ljudima da otkriju stvari koje vole i koje ih inspirišu
WeWork: stvarati svet u kome ljudi rade da bi živeli, a ne preživljavali

3. Povežite se na ličnom nivou

Vaše tajno oružje je često skriveno u pozadini, bilo da prodajete ili prikupljate početni kapital. To znači da sa saradnicima i klijentima morate da se povežete na ličnom nivou pre nego što uđete u diskusiju o poslu. Ljudi vole kada posluju sa nekim sa kim im je prijatno. Zato treba da izgradite dobre odnose i samim tim povećavate svoje šanse za uspešan dogovor.
Možemo vam dati vrlo koristan savet – pre nego što se sastanete sa potencijalnim klijentom ili investitorom, istražite i saznajte bitne stvari o njemu. Da li ima decu? U koju školu idu? Da li imaju hobi? Trebalo bi sve to da znate. Nije tajna da su društvene mreže učinile naše živote potpuno transparentnim. Uvek su vam dostupne platforme kao Linkedin, Tviter i tome slično.
Nemojte samo uhoditi ljude po društvenim mrežama, već razgovarajte o sportu, vremenu ili bilo čemu drugom pre nego što prežete na biznis. Kada napravite savršen uvod, predlažemo da pokrijete sve krucijalne tačke razgovora:

1. Ljudi hoće da osete da su važni
2. Potražite zajednički interes
3. Izađite iz klasičnog okvira poslovanja
4. Postavljajte efektna pitanja
5. Postavite se tako da razmenjujete informacije, a ne samo da ih tražite

4. Ispričajte svoju priču

Zaboravite vizionarsku strategiju. Važno je da znate kako plasirati priču. Apsolutno najneverovatniji preduzetnici su oni pojedinci koji mogu da ispričaju svoju priču, prenesu svoju viziju i razgovaraju slobodno o svojoj budućnosti, i tako steknu početni kapital. Ovo je nešto što jako dobro prolazi kod investitora. Dobri primeri izvanrednih pripovedača su Stiv Džobs i Ilon Mask.

5. Usavršite umetnost slušanja

Kada se trudite da steknete početni kapital, uvek će vam postavljati slična pitanja o vašem poslovanju. Neka od ovih pitanja će vam pomoći da uvidite koje su vaše slabe tačke. Moraćete dobro da slušate kako biste shvatili gde ste pogrešili i šta tačno morate da ispravite. Da li je to priča koju plasirate ili sama ideja o vašem biznisu? Pokušajte da zapišete pitanja koja su vam postavljena i spremite odgovore na njih za neke buduće sastanke.

Bez samopouzdanja ništa nećete uraditi, jer investitori umeju da namirišu očaj. Kao osnivač, moraćete da budete optimistični i da imate nivo samopouzdanja kao da znate da će sve biti u redu. Ne postoji jedinstveni put do cilj. Ali postoji puno puteva do krajnjeg ishoda. Kojim ćete vi krenuti?

Izvor: BIZLife/Forbes

Foto: Pixabay.com

Piše: M. Puljecović