Umetnost i težak rad: Diplomirane vajarke u raljama biznisa

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: ArtinLight

Diplomirale su vajarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, a svoje znanje odlučile su da stave u službu privatnog biznisa. Milena Bakmaz i Tamara Cvetić ručno izrađuju umetničke ambijentalne lampe od čelika sa led osvetljenjem. Lampe su inspirisane motivima grada, tačnije zgradama i svaki komad je unikatan. Biznis su pokrenule sopstvenim sredstvima i počele da grade prepoznatljiv urbani brend – ArtinLight.

„Na fakultetu smo počele da gajimo naše prijateljstvo. Uvek su nam govorili da ličimo a dešavalo se i da nas pomešaju. Delile smo jednaku ljubav prema metalu kao izbornom predmetu pa je samim tim i naša saradnja došla prirodno. Nakon studija smo radile različite projekte, poslove i pokušavale da se nađemo u drugim branšama. Obe smo provele neko vreme van zemlje, ali svaka na svojoj strani. Sve to nas je oplemenilo i dalo jasan odnos prema umetnosti. Trebalo nam je nekoliko godina i mnogo različitih iskustava da shvatimo da je Beograd mesto u kome želimo da živimo i radimo“, kaže Milena.

Na savremenoj likovnoj sceni u Srbiji je veoma teško opstati jer umetnik nema adekvatnu podršku od države i društva, napominje ona. Umetnici su postali sami sebi publika. Zbog takvih okolnosti Milena i Tamara su bile primorane da razmišljaju o alternativnim putevima, pa ih je ljubav prema metalu povukla ka primenjenoj strani umetnosti. Udružile su svoje znanje, kreativnost, ideju i strast i dobile interesantan proizvod.

„Nije jednostavno iz umetnosti ući u svet biznisa. Postoje određene razlike u samom procesu, a vreme dobija sasvim novu dimenziju. Kao umetnike nas uče da je proces najbitniji deo stvaralaštva, ali ne i kako da prodamo svoj rad, pa smo u ovom poslu morale naučiti i taj deo. Pored izrade i nabavke fokusirale smo se na biznis plan i marketinška pitanja. Uz neka prethodna poslovna iskustva i pomoć mladih kolega preduzetnika, koji su nas usmeravali i davali savete i korisne informacije, uspele smo da povežemo naš umetnički proizvod sa biznisom. Trudimo se da što pre savladamo gradivo, imamo jasnu viziju i misiju i za sada uspevamo da prebrodimo sve prepreke koje se pojave na putu“.

Milena kaže da su proizvodnju pokrenule sopstvenim sredstvima, a olakšavajuća okolnost je što ne iznajmljuju prostor u kom rade zahvaljujući podršci porodice i prijatelja. Za sada posluju online, prisutne su i u inostranim internet prodavnicama, a uskoro će se njihove lampe naći i na prodajnim mestima koje nude slične predmete.

„Na tržištu, koje je zasićeno proizvodima serijske izrade, gde je kvantitet postao bitniji od kvaliteta, teško je opstati, naročito malim proizvođačima. Ljudi hoće brzo, lako, jednostavno i jeftino. Sve se brzo menja i nije lako održati konstantu. Nekad se čini da je dovoljan jedan momenat nepažnje ili odsustva da ispadnete iz priče. Uvek morate biti prisutni i obavešteni i dobro izreklamirani. Veze i poznanstva su u svemu tome ključni momenat. Zato je teško dopreti do ciljne grupe jer ovo što mi radimo nije roba široke potrošnje. To je umetnost i težak rad. Ali verujemo u naš proizvod“.

Milena kaže da im je veoma bitno da lampe imaju vrhunski nivo izrade i kvaliteta i da nijedan aspekt koji ih čini prepoznatljivim ne bude zapostavljen. Takođe, planiraju da se povežu sa što više ljudi iz sveta arhitekture i dizajna enterijera jer su njihove lampe idealne za klupske i ugostiteljske prostore, jer odaju urban karakter.

„Za sada je izazov da izgradimo brend koji će ljudi moći da povežu sa nama kao umetnicama. Želimo da ostvarimo komunikaciju sa ljudima iz drugih branši i možda time otvorimo put mladim kolegama i napravimo koliko toliko prihvatljiv prostor za delovanje u kome može da se unovči obrazovanje, znanje i talenat, jer smatramo da je umetnicima bitan kreativan rad da bi opstali u društvu“.

Milena smatra da bi mladi ljudi trebalo da pokušaju da realizuju svoje ideje i da ih uobliče u biznis priču.

„Iako okruženje nije baš prijateljsko za pokretanje sopstvenog posla, kroz čitav proces uvidite svoje prednosti i slabosti i dobijete potpuno iskristalisanu sliku o sebi i svom proizvodu. Naučite o marketingu, administraciji, postanete ravnopravni u borbi ’prsa u prsa’ sa birokratijom. Nema garancija da ćete uspeti, ali put koji pređete je zaista vredan“, poručuju ove mlade umetnice.

Izvor: BIZLife

Foto: ArtinLight

Piše: Tanja Njegomir