Crowdfunding u regionu tek „zagrebao površinu“
Crowdfunding ili grupno finansiranje u regionu od 2012. do 2016. godine beleži skok od 450 odsto, a za dalji razvoj postoji veliki potencijal, rečeno je na konferenciji Zagreb Crowdfunding Convention.
Veliki potencijal postoji naročito jer se oko 80 posto prikupljenih sredstava odnosi na Sloveniju, a samo 20 posto na ostalih pet zemalja.
Konferencija u organizaciji neprofitnog društvenog preduzeća Brodoto okupila je više od sto domaćih i stranih učesnika, većinom predstavnika crowdfunding zajednice u regionu, te startapova i pojedinaca zainteresovani za taj tip finansiranja, kao i onih koji su uspešno sproveli neke kampanje.
Iznoseći rezultate Brodotovog prvog regionalnog istraživanja (za ex YU zemlje) o crowdfundingu, organizator konvencije Marko Gregović iz Brodota rekao je da se od 2012. do 2016. u regionu prikupilo oko 9 miliona dolara za oko 2.200 različitih kampanja, najčešće iz područja obrazovanja, preduzetništva i umetnosti.
„Iako postoji veliki rast grupnog finansiranja u regionu, pa i impresivne brojke o ukupno prikupljenim sredstvima za veliki broj kampanja, ipak ih je samo oko 10 posto bilo uspešnih, a tek 120 hiljada ljudi iz regiona ili manje od 0,5 posto ukupnog stanovništva je učestvovalo s prilozima.“
Slovenija je daleko najjači igrač, a najviše novca u toj je zemlji prikupljeno za dizajnerske kampanje i high-tech proizvode. Slede Hrvatska i Srbija, rekao je Gregović.
I dalje se za crowdfunding kampanje kojima se za projekte traži novac od privatnih i pravnih osoba putem internet platformi, najčešće odlučuju mladi preduzetnici, startapovi i neprofitna udruženja, što po Gregoviću pokazuje da smo zapravo tek „zagrebali površinu“.
„U regionu su trenutno od četiri vodeća tipa crowdfundinga popularni samo oni koji se zasnivaju na donacijama i nagradama, ali kako smo čuli pripremaju se i equity kampanje koje su u svetu već prisutne i zasnivaju se na udelima, kao i lending crowdfunding kampanje zasnovane na posuđivanju“, dodao je Gregović.
On ističe kako je važno da država prepozna crowdfunding kao nešto što oslobađa kapital i što joj je potrebno.
Izvor: SEEbiz
Foto: Pixabay