Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Neki novi Internet klinci – odrastanje uz društvene mreže

    Piše: Dr Borislav Miljanović, Represent System

    Digitalno vreme i nove tehnologije donose nove izazove u najrazličitijim aspektima života. Moderni kanali komunikacije nam gotovo svakodnevno otvaraju i nova polja iskustva koja tek počinjemo da istražujemo. Moja generacija je, recimo, vrlo dobro svesna ovih promena jer se svi sećamo ne tako davnih vremena kada je udarna pesnica komunikacijske revolucije bio e-mail. Za neke nove Internet klince je ta priča o velikim promenama prilično apstraktna i podseća na neku dosadnjikavu lekciju iz istorije, budući da mnogi od njih uveliko odrastaju sa svim pogodnostima i izazovima Internet doba. Sa njima zajedno, međutim, odrastaju i nove generacije roditelja koje se prvi put sreću sa izazovima "digitalnog" vaspitanja.

    S tim u vezi, ove nedelje je u medijima aktuelna vest o krivičnoj prijavi koju je protiv Facebook-a podnelo jedno italijansko udruženje roditelja, nakon tregičnog slučaja samoubistva četrnaestogodišnje devojčice koja je bila žrtva uznemiravanja na ovoj društvenoj mreži. Konkretno, devojčica nije mogla da spreči svoje vršnjake da na ovoj mreži objavljuju njene fotografije i video snimke nastale bez odobrenja. Sa pravne tačke gledišta, tužba je zasnovana na problematičnoj tvrdnji da kompanija Facebook prilikom otvaranja korisničkog naloga sklapa ugovor o privatnosti podataka sa maloletnim licima bez znanja njihovih roditelja, što je po italijanskim zakonima u načelu zabranjeno. Međutim, osim ove pravne začkoljice, ovaj slučaj indirektno postavlja pitanje koje je često na pameti roditelja nove sajber generacije klinaca – kolika je i da li u ovakvim slučajevima postoji odgovornost ovih multimilionskih kompanija kakve su danas najpopularnije društvene mreže?

    Kao otac dve kćerke koje odrastaju sa računarom i Internetom kao podrazumevanim delom svakodnevice, morao sam i sam dobro da promislim o ovom pitanju. Priču o odgovornosti sam, međutim, ipak počeo od sebe, kao što su i mene moji roditelji naučili. Naravno da javnost treba da insistira na društvenoj odgovornosti uticajnih kompanija ili organizacija, pogotovo ako njihovo polje delovanja značajno utiče na način funkcionisanja savremenog života. Istovremeno, međutim, ja verujem i da "sve polazi od kuće", i ne bih tako lako prepuštao svoju odgovornost drugima. Realnost je da naša deca rastu u digitalnom svetu i da im pristup digitalnoj komunikaciji, i da hoćete, ne možete u potpunosti ograničiti. Umesto toga, bolje bi bilo da i sebe i njih edukujemo o novim načinima komunikacije, isto kao što to treba da radimo i u svim drugim sferama života.

    Poslednja svetska istraživanja o ovom pitanju kažu da preko 90% tinejdžera na društvenim mrežama koriste svoje puno ime, 91% postavlja svoje fotografije na profile, 52% njih u kontakt informacijama objavljuje svoju e-mail adresu, a 20% i broj mobilnog telefona. Većina kaže da se preko Facebook-a povezuje sa članovima šire familije i prijateljima iz škole, ali 33% ispitanika na ovaj način ostvaruje komunikaciju sa kontaktima koje nikada nisu upoznali uživo. Od svih podataka, pretpostavljam da ovaj poslednji najviše para uši zabrinutim roditeljima, ali i to je samo još jedan aspekt digitalnog odrastanja sa kojim mi "u njihovim godinama" nismo imali iskustva.

    I upravo je u tome odgovor na koji pre ili kasnije dođe svaka generacija roditelja – samo zato što mi nismo imali iste mogućnosti, ne znači da oni neće znati da ih pametno koriste. U krajnjem slučaju, moraće. Digitalno doba nezaustavljivo napreduje, a pred svakim roditeljem sajber generacije je da se u tome snađe. Ako se na vreme pobrinete da ona "kuća iz koje sve polazi" bude na dobrim temeljima, efekti će se preneti i na tu neobičnu virtuelnu realnost. Taj proces mora da ide paralelno. Društvene mreže su samo još jedno ogromno školsko dvorište. U dvorištu može da ima svega i svačega, ali i to je deo takozvane "životne škole". Sumnjam, međutim, da biste zabranili detetu da ide u školu, samo zato što mora da prođe kroz dvorište. 

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE