Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Elon Musk-Iron Man svetskog biznisa

    Elon Musk možda nije toliko poznat kao Donald Trump ili kontroverzan kao Richard Branson, ali aura koja se stvara oko njega je prilično fantastična.

    Svi znaju šta je PayPal ili Tesla Motors, ali da li znaju i ko stoji iza tih projekata. Prilično neverovatno, pošto su u pitanju totalno različite privredne grane, ali iza njih stoji jedan čovek.

    Elon Musk je bio jedan od tvoraca PayPal-a, a kada je 2002. godine kompanija prodata eBay-u za 1,5 miljardi dolara, rešio je da se posveti onome što stvarno voli.

    Novcem dobijenim od prodaje, prvo je osnovao prvu privatnu svemirsku kompaniju SpaceX, a zatim i Tesla Motors, koji pravi električne automobile. Nešto kasnije osniva i SolarCity, kompaniju koja se bavi solarnom energijom. Ovim je Musk spojio tri stvari koje su ga oduvek opčinjavale: inžinjering, kosmos i održivu energiju.

    Svaki od ovih projekata ima svoju zanimljivu priču, ali sve se to može sabiti u poslednjih godinu dana, posebno u prvi kvartal ove godine, kada deset godina rada donosi prve značajnije rezultate. Posebno kada se govori o kompaniji Tesla Motors.

    Prvo priznanja…

    Magazin Consumer Reports, najuticajniji među kupcima u svetu, saopštio je u maju da je ᾿model S᾿ kompanije Tesla Motors najbolje na testu ocenjeni automobil koji je ovaj magazin ikada uradio. Teslin ᾿model S᾿ je na njihovoj skali od 100 mogućih zaradio 99 poena. Treba reći da ovaj magazin štampa neprofitna grupa Consumer’s Union koja ne prihvata plaćene oglase u magazinu.

    Generalni cilj kompanije, prema Elonu Musku, jeste da se Tesla Motors automobili voze svuda i u svetu.

    „Svaki projekat ima tri faze. Roadstar je bio sportski automobil sa početnom cenom od 100.000 dolara, ᾿model S᾿, druga faza, ima cenu od 50.000 dolara, dok će treća verzija biti ’main-stream’ verzija i biće po ceni dostupna svima. Taj automobil planiramo da se nađe na tržištu za tri ili četiri godine“, rekao je Musk jednom prilikom.

    … pa profit

    A onda je sve to samo začinjeno ciframa. U prvom kvartalu ove godine Tesla Motors je prvi put u svojoj istoriji ostvario profit (od 11 miliona dolara), a u maju je vratio 465 miliona dolara duga vladi SAD, i to – devet godina pre vremena!

    Samo prošle godine akcije kompanije porasle su za deset odsto, a potencijal kompanije prepoznala je i čuvena Toyota koja je prošle godine kupila akcije Tesla Motors u vrednosti od 50 miliona dolara.

    Kada je prodaja u pitanju, planovi su veliki. U prvom kvartalu ove godine prodato je 4.900 Tesla Motors vozila, a planira se prodaja oko 15.000 vozila godišnje u SAD, a 30.000 u svetu.

    Ko će nas voditi u svemir?

    A šta tek reći o SpaceX? Odakle nekome ideja da osnuje kompaniju koja će olakšati putovanja u svemir? Zar se time ne bave NASA i slični programi u bogatim zemljama?

    Dana 14. juna 2012. kompanija Elona Muska obavila je prvi let u svemir prebacujući namirnice na internacionalnu svemirsku stanicu. Naravno, uspešno.

    Nakon toga, NASA je potpisala ugovor od 1,6 milijardi dolara sa SpaceX za još 12 sličnih letova. A zašto?  Kada je poslednja šatl misija završena u julu 2011, prvi put u poslednje tri decenije Sjedinjene Države nisu imale način da pošalju astronaute u svemir. Umesto da NASA projektuje sledeću svemirsku letelicu, Bela kuća je odlučila da je privatna industrija projektuje, izgradi i lansira, otvarajući tako prostor za komercijalni razvoj. I to je to.

    Osnovna ideja Elona Muska je da letilice osposobi tako da im ne treba duži period do sledećeg lansiranja (nekih 20 do 30 minuta), a da takvim letilicama omogući i takozvano ’osvajanje svemira’ i naseljavanje prostora i planeta kao što je na primer Mars.

    Sa kompanijom SolarCity je situacija vrlo jednostavna. Ona se bavi prodajom sistema na solarnu energiju. Potrošač ima želju da svoju kuću opremi ovom tehnologijom, ona se instalira, a sve plaća na lizing. Krajnji cilj je da za 20 godina većina energije koja se ukupno utroši u SAD bude od sunca. Nemoguće? Pitajte Goldman Sachs koji je u maju ušao u tu priču za 500 miliona dolara.

    Američki san

    Početak 2013. zato izgleda sjajno za Elona Muska. Kao što često kaže u intervjuima, ono što ’opravdava’ toliki uspeh je to što mnogo radi, a priča se da na poslu provodi između 80 i 100 sati nedeljno.

    Rođen je u Južnoj Africi, obreo se u Kanadi i napokon došao u SAD i pravi je primer ostvarenja američkog sna. Ovaj milijarder ima 41 godinu, a vrednost njegovog bogatstva, prema poslednjim podacima magazina Forbes, procenjuje se na 2,7 miljardi dolara. Iz dva braka ima petoro dece, živi na Bel Eru i ove godine našao se na listi najuticajnijih ljudi na svetu Time magazina.

    Sa njim se druže ’likovi’ kao što je automobilski magnat Bob Lutz, brojni senatori, guverner Kalifornije Arnold Schwarzenegger, pa čak i predsednik Barack Obama, sa kojim je jednom prilikom obilazio Cape Canaveral.

    Neki kažu da su inspiracija za lik Tonyja Starka iliti Iron Mana, upravo bili lik i delo Elona Muska.

    Elon Musk kao Iron Man? Pre će biti, Rocket Man ili Electric Man ili čak Solar Man.

    Tekst je u celosti preuzet iz magazina BIZLife

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE