Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    U potrazi za inspiracijom

    I danas se izuzetno dobro sećam rečenice naše zajedničke prijateljice, koja nas je pre više od deset godina upoznala: „Ovo je najšarmantniji menadžer u Srbiji.“ I zaista, dok pišem ovaj intervju i sumiram naš razgovor tokom izuzetno prijatnog ručka u restoranu Myadan, mogu samo da kažem: „Iskustvo mu nije ništa oduzelo na šarmu.“ To je moj gost, Milan Petrović, ponovo izabran za predsednika Srpske asocijacije menadžera (SAM).

    Prepričavajući poslednjih deset godina rada, zaključili smo oboje da smo menjali različite kompanije, sisteme, upoznavali nove ljude, nove poslove i ovladavali novim veštinama. Ali, upravo je to Milana navelo da mi kaže da ima utisak, da ovde u Srbiji, nakon i iskustva rada u inostranstvu,  najviše nedostaje inspiracije. To je jedan od razloga što će SAM u narednom periodu organizovati dolazak poznatih menadžera iz inostranstva.

    „U fokusu SAM-a je pojedinac, a ne kompanija i po tome se razlikujemo od drugih organizacija. Pojedinci su ti koji predvode i upravljaju timovima i kompanijama. Koliko je menadžer i lider dobar da inspiriše i povede svoj tim, toliko su i rezulti dobri. Zato je ideja SAM-a da menadžeri sticanjem znanja i usavršavanjem veština bolje vode kompanije u kojima rade. Za to su im neophodna kako formalna, tako i neformalna znanja. Sigurni smo da će iz, kako dobrih, tako i loših iskustava  uspešnih stranih menadžera, naći inspiraciju za lično usavršavanje“, naglašava Milan. 

    Ali, tu se SAM neće zaustaviti. Novina je projekat sa USAID-om, a odnosi se na podsticanje razvoja preduzetništva u Srbiji sa fokusom na razvoj preduzetničkog znanja ljudi koji će izgubiti posao u javnom sektoru. Milan veruje  da je ovo za Srbiju, koja po njegovom mišljenju nije ’predusretljiva’ prema preduzetnicima, izuzetno važno. „Tu će biti puno izazova i posla. Plan je da se na ovu temu povežemo sa svim kompanijama, asocijacijama, ministarstvima i pozitivnim pojedincima, koji mogu da pomognu“, naglašava moj gost.

    Regionalno povezivanje i izlazak na treća tržišta je, takođe, u agendi SAM-a. Milan kaže da su sve vlade u regionu postale svesne činjenice, da pojedinačno, nijedno od tržišta nema snagu i potencijal da nešto značajno napravi po pitanju privrednih tema. „Kako smo svi bili deo jednog velikog infrastrukturnog i ekonomskog sistema, ideja je vraćanje regiona samom sebi. Neophodno je pojednostavljivanje i ubrzavanje protoka roba, novca, ljudi, kao i eliminacija administrativnih prepreka i stvaranje  neformalne ekonomske unije“, objašnjava Milan i dodaje da im je ideja za to skandinavski model, i saradnja koju inicijativa SAMIT 100, čiji je SAM suosnivač,  ima sa skandinavskom poslovnom asocijacijom ’Norden’. Nordijska asocijacija će biti i gost SAM-ovog skupa ’Samit 100 lidera regiona’ početkom juna u Sloveniji.

    Milan je mišljenja da u aktivnostima SAM-a ne treba zanemariti ni partnerski dijalog sa Vladom Srbije, i da SAM kao asocijacija ima obavezu  da glasno i jasno  kaže i šta odgovara i šta ne odgovara kompanijama i poslovanju u Srbiji, a sve u cilju stvaranja bolje poslovne klime.

    „Moj snažan utisak je da smo kao ekonomija i društvo, izuzetno neefikasni. U našim redovima ima i ljudi i kompanija koje mogu na konkretnom primeru da pokažu da to može mnogo efikasnije, jer su to kroz svoju poslovnu praksu dokazali više puta. Naša je obaveza da analiziramo stvari i ukažemo na rešenja. Naravno, nismo jedina asocijacija koja ima tu ulogu, zato i mislim da bi sinergija u radu različitih asocijacija na zajedničkim projektima i pitanjima davala mnogo bolje rezultate, nego da se svaka asocijacija pojedinačno bavi istim stvarima“, ističe Milan.

    Ali, interesovalo me je i Milanovo lično iskustvo u radu u različitim poslovnim sistemima.

    „Radio sam i u domaćim privatnim firmama u zemlji, domaćim u inostranstvu, inostranim u Srbiji… I kada bih trebao da odaberem firmu u kojoj sam se najbolje osećao to je bio Strauss Adriatic. To je firma posvećena porodičnim vrednostima, a opet sistemski izuzetno visoko postavljena. Svaki zaposleni se tretira kao član familije. To se u porodičnim kompanijama uglavnom gubi kada kompanija pređe u ruke fonda. Ovde se sve znalo, kao u velikoj familiji…“, priča moj gost.

    S kojim entuzijazmom priča o brandovima, sa kojima je radio, kako se koji proizvodi, koliko se ulaže u njega, zaključujemo da se na toj strani bolje osećao nego kada se našao s druge strane, kao trgovac.

    „Mašine, kamioni, tehnika, , to me ne inspiriše. To je pitanje sistema i efikasnosti, i ima veliku važnost u radu kompanije. Ali inspiracija su mi veliki brendovi i ljudi puni potencijala, otvorenosti i kreativnosti“, iskren je Milan.

    Zato i ne treba da čudi kada se iz inostranstva vratio u Srbiju. Nedostajao mu je taj dodir sa poznatim i dragim ljudima, omiljenim mestima, poznatim, a željenim ukusima…

    Na pitanje da li je pogrešio, odgovor je negde između da i ne. Kaže da je to bilo odlično iskustvo, kako za njega tako i za porodicu. Tada su bili potpuno upućeni jedni na druge, i nikad nije imao kvalitetnije vreme provedeno sa ćerkom, sinom i suprugom, ali… Nedostajalo je poznate ’arome’ Beograda. Sad je tu sa idejom da pokrene stvari. Ali uz smeh priznaje, da nije siguran da nešto ne bi i njega ponovo pokrenulo da se spakuje…
     

    Foto: Marko Rupena

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE