Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Kristina Ercegović: Šta je formula za uspeh preduzetnika?

    Piše: Kristina Ercegović, MBA, CEO Zaokret d.o.o.

    Sve se više govori o podsticanju preduzetništva. Istovremeno preduzetnici još uvek imaju relativno loš imidž zbog raznih lopova i tajkuna o kojima mediji pišu, a još uvek su nedovoljno zastupljene priče o uspesima ljudi koji su krenuli od nule, bez dinara i napravili nešto svoje, pa javnost ima krivu sliku o tome ko su zaista preduzetnici.

    Deo preduzetnika se rađa takvo, a deo ih postaje iz nužde, na primer nakon što su dobili otkaz u nekoj kompaniji, no većina ih ipak sama kreće. Nešto ih iznutra vuče.

    Često svi drugi govore o preprekama za ulazak  u preduzetništvo, no sami preduzetnici ne obraćaju pažnju na to. Vide ih oni, nisu glupi, samo ih ne gledaju kao prepreke nego sastavni, neizbežan deo.

    Verujem da vam je poznata priča o prodavcu cipela koji je došao u daleku zemlju u kojoj niko nije nosio cipele. Prodavac je pokušavao nešto da proda, ali domaći ljudi nisu obraćali pažnju na njega, pa je odlučio da ode. Dok je odlazio, naletio je na kolegu prodavca, kojem je rekao da ne mora ni da se trudi, jer tu niko ne nosi cipele. Kad je ovaj to čuo oduševio se: „Niko ne nosi cipele? Znači da ću svakome u gradu da prodam bar jedan par! Koja sreća da sam naleteo na ovo neotkriveno tržište!“ 

    Zaključak – Sve je u životu stvar perspektive i odluke na šta ćemo da se fokusiramo.

    I za mene lično najveća spoznaja je bila da najveći učinak na uspeh i na to koliko zarađujemo ima mentalni sklop – način na koji mislimo, konkretno jasna namera i fokus, kako sebe vidimo, koliko mislimo da zaslužujemo, a ne sam naporan rad.

    Što motiviše preduzetnike?

    Već sam spomenula da neki postaju preduzetnici iz nužde, no većina pokreće svoj biznis iz strasti.

    U svojoj knjizi Sam svoj gazda i na Business Café druženjima svi s kojima sam razgovarala istakli su da je ključan sastojak uspeha STRAST. Oni naprosto obožavaju to što rade i to bi radili i da ih niko ne plati. 

    A zašto su baš pokrenuli biznis od toga? Zato jer žele da budu sam svoj gazda, kako i naziv moje knjige kaže. Žele taj osećaj slobode, da mogu da biraju što će, i kad, i s kime, i koliko da rade, da budu kreativni, da mogu da imaju više vremena za sebe, svoju decu, familiju, drugare.

    Inače, samo pet odsto ljudi sledi svoju strast i deset odsto njih radi posao koji voli. A raditi posao koji volimo, koji nas ispunjava, koristi naše kreativne potencijale je prema istraživanjima na drugom mestu izvora sreće.

    Novac preduzetnicima nikad nije motivator. Oni se igraju, oni vole da stvaraju nešto ni iz čega, oni žele da ostave trag. Oni uvek slušaju sebe, svoju intuiciju i da, puno rade. Drugima sa strane mnogo puta nije jasno što se nikad ne odvajaju od svog posla, ali oni baš u tome najviše uživaju. Ne boje se da pogreše, a kada pogreše, nisu oštri i kritični prema sebi, znaju da je to jedini način da nauče kroz iskustvo i da su takozvane pogreške neizbežan put do uspeha, oni se samo usprave i idu dalje. Uporni su, znaju da je jedini neuspeh odustati. Mnogo i stalno uče. Za okolinu oni su hrabri ludaci, čudni ljudi, no oni su srećni i svoji.

    Šta preduzetnici danas ipak mogu bolje?

    1. Networking.
    Najvažnije je u životu kako razmišljamo i šta sebi govorimo, te sa kim provodimo svoje vreme. Kaže Džim Ron, da postajemo prosek pet osoba s kojima se najviše družimo. Nedavno sam bila u Americi na svetski poznatoj edukaciji Money&You gde smo takođe, istakli  koliko je to bitno spominjući my network = my networth – dakle moja mreža određuje moju vrednost. E, baš zbog toga sam i pokrenula Business Café – druženja malih preduzetnika na kojima svaka dva meseca razgovaramo s uspešnim preduzetnicima s ciljem da pokažemo da može da se uspe sad i ovde, usprkos svemu i svima i s ciljem međusobnog povezivanja i sklapanja poslova. Lani smo povezali preduzetnike koji su međusobno sklopili oko četiri miliona evra poslova. Business Café je prisutan u skoro svim zemljama bivše države, a uskoro idemo u Singapor i London i druga mesta, s namerom da našim preduzetnicima pomognemo u izlasku na ta tržišta i njihovim preduzetnicima na naša.

    Dakle ono što svi možemo bolje jest da više radimo na biznisu ne u biznisu, pa tako i da odvojimo vreme za networking. No, još je važnije da vreme koje smo odvojili za networking efikasnije iskoristimo tako da pitamo drugu stranu tri pitanja:

    1. Čime se baviš
    2. Koji ti je najveći problem u poslu
    3. Kako mogu da ti pomognem

    Networking je odličan prodajni alat – kažu podaci iz SAD-a da se u vrijeme recesije 70 odsto poslova sklapa networkingom, na našim prostorima oko 60 odsto ide na kafi. No networking nije uvaljivanje vizit karti nego dugoročno razvijanje odnosa, davanje, slušanje, pomaganje. Stav služenja i davanja, a ne kratkoročnog uzimanja i prodaje je ono kako ćemo taj alat da pretvorimo u svog najvećeg saveznika.

    2. Prodaja.
    Uvek možemo bolje da prodajemo. Ono što primećujem kod mnogih je prodajni razgovori, prezentacije i pisma u stilu  – ja sam… mi smo vodeći… 20 godina na tržištu…ja, ja i ja umesto:

    a) koji je problem
    b) kako ga mi rešavamo i
    c) koje koristi kupac ima od toga.
    Verujte kupca uvek samo zanima šta on ima od toga. I samo želi da mu rešite problem i dodate vrednost. ZATO i jesmo u biznisu.
    3. Spomenula sam da je najvažnije za uspeh šta sebi govorimo i kako razmišljamo.

    Svaka promena kreće od nas. Ako nešto hoćemo da promenimo, prvo mi mora da se promenimo. Postoje jasna i jednostavna pravila kako se izgrađuje biznis i zarađuje novac i mogu brzo da se nauče i primene, ali sve kreće od nas. Uskoro, u junu, konkretno 2. juna DC Cordova dolazi u Zagreb da predstavi Money&You program (www.moneyandyou.com), koji je do sada završilo 100.000 preduzetnika širom sveta, među ostalima i oni čije knjige čitamo Jack Canfield, Anthony Robbins i drugi, a krajem septembra Hrvatska će biti jedina zemlja u Evropi u kojoj će se održati taj 30 godina star program uz Ameriku, Maleziju i Kinu, te Australiju i Novi Zeland koji startuju uskoro.

    Biografija

    Kristina Ercegović (1976.) diplomirala je marketing na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i 2008. završila Executive MBA u poslovnoj školi Cotrugli. Radila je četiri i po godine u Plivi, od toga godinu dana u Poljskoj i Češkoj. Osnovala je Herakleu 2002, prvu agenciju u Hrvatskoj specijalizovanu za mystery shoping, koju je prodala 2012. Mildu je osnovala 2013. i prodala početkom 2014.

    Od 2010. vodi vlastitu firmu Zaokret u sklopu koje projektom Business Café-a edukuje i umrežava male preduzetnike.

    Dvaput je dobila MSPA Europe PR and Marketing Award, nagradu za najuspešnije promovisanje mystery shoppinga u Evropi u 2004. i 2005. Nagradu CROMIN za najboljeg menadžera dobila je 2007. godine u kategoriji mladi menadžer, kao prva žena u toj kategoriji i najmlađi menadžer, a 2008. dobila je MSPA Hall of Fame Award, priznanje za uspešno promovisanje mystery shoppinga u Jugoistočnoj Evropi. 

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE