Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    U privatan biznis je krenula iz nužde, ali je uspela i traje već 23 godine

    Kao i većina žena u Srbiji i Ljiljana Matković iz Loznice posao je započela iz nužde, ali kada podvuče crtu, nakon više od dve decenije, srećna je što je izabrala svoj poslovni put.

    “Po dolasku u rodni grad iz ratom zahvaćenog Sarajeva, gde sam do tada sa svojom porodicom živela, trebalo je krenuti ispočetka u okolnostima koje su bile nepovoljne. Ali nije bilo vremena da se puno kalkuliše i prave neki opsežni biznis planovi. Imperativ je bio – preživeti”, kaže Ljiljana.

    Početkom marta 1993. godine osnovala je preduzeće za sanitarnu i ekološku zaštitu “Eko Tim” sa sedištem u Loznici, registrovano za  usluge dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije,  usluge vezane za komunalnu higijenu kao i proizvodnju biocidnih preparata.

    Ljiljana kaže da je imala kratko jednogodišnje iskustvo u ovom poslu, ali  veliku želju da se usavršava kako bi uspela u onom što je naumila.

    “Procenila sam da je moja ideja dobra i da ima izgleda na tržištu. Bila sam mlada, sa 32 godine nije me bilo strah da rizikujem, jer osim nevelike porodične ušteđevine, koju sam uložila u posao, nisam imala šta da izgubim”.

    eko_tim1

    U to vreme banke nisu kreditirale početnike u biznisu, država nije davala nikakve podsticaje ili subvencije. Bilo je to vreme hiperinflacije, sankcija, rata i beznađa u društvu, vreme kada su se pravili planovi od danas do sutra i godine u kojima je siguran biznis bio samo šverc.

    U takvim okolnostima ona se našla i u ličnoj drami , bez posla, bez imovine i mogućnosti dalje egzistencije. Karijeru pravnice zamenila je karijerom preduzetnice, a podršku je imala od cele porodice.

    “Država je, našavši se u bezizlazu, prouzrokovanom sankcijama i  ratovima, kada su propale velike firme i preko noći se gasili poslovni giganti ostavljajući hiljade ljudi bez posla, otvorila vrata za mala  preduzeća. Tako, za registraciju i početak poslovanja, nije bio potreban veliki kapital. Moj početni kapital bio je par hiljada tadašnjih nemačkih maraka. Trebalo je kupiti neophodnu opremu, repro materijal, zaposliti potreban broj ljudi i iznajmiti poslovni i magacinski prostor”, kaže ona.

    Početak je bio težak i bilo je potrebno mnogo rada, učenja i hrabrih odluka da se zadobije poverenje klijenata i opstane na tržištu 23 godine.

    Posao se postepeno razvijao i od nekoliko firmi, koje su joj u startu ukazale poverenje, danas je došla do skoro 300 korisnika usluga.

    eko_timLjiljana smatra da nije lako biti preduzetnik u Srbiji, posebno kada ste žena, jer preduzetnica u Srbiji mora da uloži dodatnu energiju, trud i znanje da bi bila shvaćena ozbiljno i bila približno ravnopravna sa svojim muškim kolegama.

    “Od početka je moj cilj bio da firma posluje dugoročno, da radimo kvalitetno i pošteno i da sve obaveze prema radnicima, državi, dobavljačima i bankama ispunjavamo na vreme”, istakla je ona.

    Društveno odgovornoposlovanje, kojem su posvećeni, donelo je firmi brojne nagrade i priznanja  – Plaketu grada Loznice za doprinos lokalnoj zajednici, Povelju Kapetan Miša Anastasijević kao i nagradu koju je Ljiljana dobila 2015. godine “Cvet uspeha za ženu zmaja” u kategoriji društveno odgovono poslovanje, koju tradicionalno dodeljuje Udruženje poslovnih žena Srbije.

    Ljiljana očekuje da će država u godini preduzetništva pomoći malim firmama da porastu i postanu konkurentnije a to se može postići kroz sistemske zakone, smanjenje poreza i dažbina i kroz povoljnije i dostupnije kredite.

    “Izazovi me još inspirišu da budem bolja. Nastojim da kroz stalan process učenja, kroz umrežavanje sa drugim preduzetnicima u Udruženju poslovnih žena Srbije i lokalnom udruženju poslovnih žena Kreativna vizija u Loznici, nađem inspiraciju i snagu da i dalje trajem zajedno sa Eko Tom-om. Želim da se stvore uslovi da proširimo našu delatnost i tržište, da investiramo u nove kapacitete i radnike. To mi je najveći izazov u budućnosti”, kaže Ljiljana.

    Ona smatra da ko god ima neku ideju i želju da krene u preduzetničke vode to treba da učini. Prethodno je potrebno ispitati tržište kome je proizvod ili usluga namenjena, treba se naoružati znanjem, strpljenjem i treba verovati u sebe.

    “Vredi se potruditi na tom putu. Jer preduzetništvo ti, osim izazova da se dokažeš,  daje slobodu odlučivanja, raspolaganja svojim vremenom, daje ti veće samopouzdanje. Kroz razvoj svog biznisa – razvijaš sebe, svoja znanja i kompetencije”, zaključila je Ljiljana.

    Izvor: BIZLife

    Piše: Tanja Njegomir

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE