Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Srbiji potrebna promena energetske politike u saobraćaju

    Srbija je na 5. mestu od 36 zemalja zagađivača u Evropi, zbog čega je potrebna promena energetske politike, veća energetska efikasnost u saobraćaju i drugim privrednim delatnostima, kao i primena novih tehnologija i bolja saobraćajna povezanost.

    U našoj zemlji se godišnje emituje oko 6,2 tone ugljen-dioksida po stanovniku, što je 2,5 puta više od drugih zemlja koje imaju isti dohodak kao Srbija, navela je predsednik Upravnog odbora Centralnoevropskog foruma za razvoj (CEDEF) Jovanka Arsić-Karišić na konferenciji o održivom transportu.

    U saobraćaju Srbije se godišnje potroši oko 28 odsto ukupne energije, uz veliku neefikasnost i gubitke energije, zbog čega je neophodna održivost i bolja povezanost transportnog sektora, ukazali su učesnici skupa.

    Pomoćnik ministra za železnicu i intermodalni transport Dejan Lasica kazao je da je u Srbiji potrebna primena strategije razvoja saobraćaja kao jedinstvenog sistema, koji će biti intermodalan, efikasniji, integrisaniji i održiv i dodao da je već određena lokacija za intermodalni terminal u Batajnici, pored železničke stanice.

    On je podsetio da se naša zemlja nalazi na raskršću Koridora 10 i Koridora 7 što nam daje šansu da iskoristimo svoje prirodne mogućnosti i postanemo deo transportnog sistema Evrope.

    Srbija je uradila veliki deo posla na Koridoru 10, posebno na severu zemlje, a u toku su radovi na južnom kraku tog koridora, rekao je Lasica i dodao da su počeli radovi i na jednom delu Koridora 11, od Beograda do Crne Gore.

    Kada je reč o železničkom saobraćaju, Lasica je naveo da je u kompletnu revitalizaciju železničke mreže u Srbiji u narednih 10 do 15 godina potrebno uložiti oko pet milijardi evra da bi se dostigle brzine na prugama od oko 160 kilometara na sat, a osim toga potrebno je uložiti i značajna sredstva u obnovu voznog železničkog parka.

    Zamenik direktora Agencije za energetsku efikasnost Bojan Kovačić ponovio je da se u transportnom sektoru troše velike količine energije i ta potrošnja će i dalje rasti zbog povećanja životnog standarda stanovništva.

    Zbog zaštite životne sredine i poboljšanja energetske efikasnosti potrebno je raditi na uvođenju hibridnih i električnih automobila, kazao je on i naveo da u nekim zemljama subvencije za korišćenje električnih automobila iznose oko 10.000 evra.

    Jedna od mogućnosti za smanjenje zagađenja životne sredine je i korišćenje biogoriva, a Srbija još nema obavezu uvođenja te vrste goriva u transportnom sektoru, ali će usvajanjem akcionog plana za korišćenje obnovljivih izvora energije koja se očekuje sledeće godine imati tu obavezu, ukazao je Kovačić.

    Predstavnik Komiteta regiona EU Bernar Sulaž ukazao je na značaj uvođenja jedinstvene, multimodalne mreže koja treba da poveže nacionalne mreže putnog, vodenog i vazdušnog saobraćaja EU sa evropskim susedima.

    Sveobuhvatna mreža treba da bude završena do 2050. godine, a koridorska mreža do 2030. godine i u nju je potrebno uložiti više od 40 milijardi evra, napomenuo je Sulaž.

    Skup je održan u Beogradu u organizaciji Centralno-evropskog foruma za razvoj (CEDEF) u saradnji sa Agencijom za energetsku efikasnost, Saobraćajnim fakultetom Univerziteta u Beogradu i Privrednom komorom Srbije (PKS).

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE