Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Ništa bez novih poslovnih lidera!

    Piše: Dr Borislav Miljanović, Represent System

    U prošla dva vikenda sam obišao tri zemlje u regionu, provozao skoro 5.000 kilometara i kako to obično biva, puno toga novog video i pčuo. I u najkraćem – svi su u krizi. Grci spajaju kraj sa krajem, slovenačke PR agencije su prepolovile svoje operacije, a Hrvati slave svoje državno zaokruženje i čekaju EU fondove da se izvuku iz ekonomske provalije.

    Dakle svuda je loše, ali video sam i jedan pozitivan primer koji potvrđuje jednu moju teoriju – da se u Srbiji ništa bitno neće pomeriti unapred dok se ne desi temeljna smena generacija, kako u privredi, kulturi, medijima tako i naročito u politici! Tek sa nekim novim ljudima stiže i novo znanje i novo ponašanje. Slovenci su to izgleda već uveliko shvatili i na nekim ključnim mestima u privredi počeli da postavljaju upravo takve ljude. Menadžere novog kova. Kriza im je toliko duboka i široka da jedino novo, out of box, upravljanje možda može dovoljno brzo da izvede promene.

    Tako sam više nego prijatno bio iznenađen kada sam na jednom skupu upoznao novog prvog čoveka Mercatora. Nekako sam na toj poziciji očekivao nekog starijeg i zatvorenijeg, a pojavio se neko za koga mogu da kažem da je jedan od nas. Četrdesetih godina, digitalno pismen i opušten u komunikaciji. Baš kakav i treba da bude jedan CEO. Održao nam je prezentaciju o trendovima u maloprodaji iz koje smo saznali mnogo novih informacija. Recimo da pri kupovini robe široke potrošnje skoro 35 % kupaca pre odlaska u radnju konsultuje neki izvor informacija sa interneta. Da online kupovina i u ovoj grani buja i da se brže razvijaju lanci koji su se ranije okrenuli ovim trendovima. Svetski trend je i smanjivanje posete megamarketima i ponovno vraćanje kupovini u malim radnjama. Svi veliki lanci razvijaju nove subbrednove sa radnjama od par stotina kvadrata. Takođe diskonti dobijaju na značaju, i to oni koji nude manji izbor robe, ali u prijatnom i modernom okruženju. I naravno, trend je dalji razvoj privatnih marki proizvoda.

    Dakle, taj novi CEO Mercatora je Toni Balažič, menadžer nove generacije ali sa dosta biznis iskustva sa prethodnih direktorskih pozicija u Žitu i Fructalu. Kompaniju je preuzeo u teškoj situaciji i još uvek stižu na naplatu stari računi i dugovi koje je kompanija napravila ranijih godina. Ali sve mere koje su preduzete su veoma hrabre i potpuno moderne. Takve odluke nije mogao da donese neko ko nije sledeća generacija menadžera, neko ko se boji interneta i ne razume zašto je Twiter bitan. Možda sam malo i subjektivan jer me je Toni oduševio kada je u prezentaciji pomenuo Gruningov dvostrani simetrični model komunikacije kao osnov daljeg razvoja kompanije, ali i to je dokaz onoga što sam do sada naveo. Direktori prethodne generacije nisu dobacivali dalje od marketinga kao poslovne funkcije, a kamoli da su se bavili različitim modelima poslovne komunikacije i njihovim značajem u strateškom razvoju kompanije.

    U svakom slučaju, promena rukovodstva u Mercatoru je za svaku pohvalu i model kako treba restruktuirati domaće kompanije. Sa vrha i sa novim ljudima!

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE