Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Šta će se desiti kad budemo imali dva trgovca za celu Srbiju

    Ukoliko se ostvari višegodišnji san Ivice Todorića, vlasnika hrvatskog „Agrokora” da preuzme slovenački „Mercator”, to će u velikoj meri uticati i na prilike u maloprodaji Srbije, piše Politika.

    U tom slučaju udruženi „Idea” i „Mercator S” (u čijem je sastavu i „Roda”) imali bi 290 prodavnica i time se opasno približili „Delhaizu” („Maksi”, „Mini maksi” i „Tempo”) koji trenutno ima 365 prodajnih mesta.

    Prema podacima do kojih je „Politika” došla, „Idea”, koja je u sastavu hrvatskog „Agrokora” za sada u Srbiji ima 165 radnji, a „Mercator” sa „Rodom” 126. „Delhaize Srbija” je donedavno imao 363, a sa dve nove radnje 365.

    Slovenci nikada nisu krili da su nevoljni da Hrvatima prodaju svoj najveći trgovinski lanac, međutim, pitanje je da li i koliko uprava više može da zadržava prodaju. Kako pokazuje finansijski izveštaj za 2012. godinu, celokupna „Mercator grupa” zabeležila je gubitak od 103,6 miliona evra. Nije, međutim, tajna da ni „Idea” ne stoji sjajno. „Agrokorov” „Konzum” u Hrvatskoj jeste iskazao dobit, ali njihov ogranak u Srbiji već godinama ima gubitke.Jasna je, stoga, namera Todorića da objedinjavanjem stvori ekonomiju obima, pobedi konkurenciju i dugoročno ostvari dominantan položaj na celom tržištu bivše Jugoslavije.

    Međutim, kako ocenjuju sagovornici Politike, mnogo važnije od regionalnih priča o „Agrokoru” i „Mercatoru” je to kako će spajanje ove dve kompanije uticati na naše tržište. Jer, za razliku od hrvatskog ili slovenačkog, kod nas nisu došli veliki strani lanci. Svi znamo da je „Delhaize” samo preuzeo „Maksi” i nije nov igrač. I dok se čeka najavljen dolazak trgovačkih giganata „Lidla” i „Carrefour”, ekonomski rečnik nam predviđa stvaranje duopola.

    „Ukoliko se sada desi da „Agrokor” kupi „Mercator” imaćemo duopol, odnosno na jednoj strani „Maksi”, a na drugoj „Agrokor”. Taj duopol bi ostvario veliki uticaj na tržištu i moraće stalno pomno da se prati da ne dođe do zloupotrebe dominantnog položaja, smanjenja ionako nedovoljne konkurencije i pogoršanog položaja potrošača,“ smatra Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE