Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Američki lobisti ‘vuku konce’ u EU?

    Američke lobističke i advokatske firme koje zastupaju multinacionalne korporacije okupirale su Brisel, kao sedište Evropske unije, piše New York Times.

    Kako piše američki list, oni pokušavaju da utiču na donošenje odluka u Uniji, u zavisnosti od kojih bi njihovi klijenti mogli da zarade stotine, ako ne i milijarde dolara. Vodeći američki dnevnik navodi da se radi o vrlo unosnom poslu, pošto se lobiranje i pružanje pravnih usluga za vašingtonske lobističke firme plaća i po hiljadu dolara po satu.

    List navodi kao primer firmu Covington&Burling, poznatu lobističku grupu iz američke prestonice, koja zastupa naftne gigante kao što su Chevron i Statoil. Cilj ove grupe je da u sedištu EU utiče na politiku i pravila koja će se ticati tehnologije vađenja nafte i bušotina.

    Ono što čini lobiranje ovakvih firmi drugačijim u odnosu na to kako one rade u Americi, je nedostatak transparentnosti, na koju su obavezane zakonima u SAD, navodi Times.

    "Zbog manje kontrole koja postoji u Briselu, i slabijih etičkih pravila, čime se dopušta da bivši državni funkcioneri i službenici počnu da koriste svoje veze istog dana kada napuste službu, ovakve kompanije obezbeđuju za svoje klijente odlične rezultate kada su u pitanju energetska i hemijska industrija, lekovi, kao i proizvodi firmi iz Silikonske doline i za vojne preduzimače", dodaje njujorški dnevni list.

    "Od kada su američke firme ušle u Brisel, angažovani su bivši visoki zvaničnici Evropske komisije, Parlamenta i Saveta, koji za to dobijaju pozamašne čekove", navodi Times.

    Kao izgovor zašto ne mogu da budu transparentnije, lobističke kompanije se pozivaju na poverljiv odnos s klijentom. Covington&Burling tako odbija da saopšti koga zastupa, što ne bi mogao da uradi u Americi.

    "Skrivaju se iza poverljivosti, a to nije fer i predstavlja monopolsko ponašanje. Kada ljudi žele nešto tajno da urade, obrate se ovakvim firmama", kaže Robert Mack, direktor briselske kancelarije kompanije za odnose s javnošću Burson-Marsteller.

    Slično smatra i potpredsednica Evropskog parlamenta iz Belgije Isabelle Durant, koja ističe da nije protiv lobiranja, ali da je protiv "skrivenog lobiranja".

    "Trebalo bi da znamo ko radi za koga i koliko je za to plaćen", dodala je ona.

    Prema usvojenim zakonskim rešenjima, lobisti mogu dobrovoljno, ako žele, da se registruju i od 2011. godine je to učinilo blizu šest hiljada kompanija i firmi, dok se za oko četvrtinu od tog broja smatra da postoje a da to nisu učinile.

    Poslanici Partije Zelenih su pokušali da registraciju uvedu kao obaveznu, ali u tome nisu uspeli.
    "Lobiranje je kao prostitucija, uvek će postojati, i ako pokušate da zabranite to, samo će se prebaciti na crno tržište", zaključuju Zeleni.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE