Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Hrvati gospodari srpske prehrambene industrije

    Smoki, krem-bananica, Frikom sladoledi i “Bakina tajna” samo su neki od dvadesetak nekada naših brendova čiji su danas vlasnici Hrvati. Istovremeno, Srbi u Hrvatskoj ne poseduju skoro ništa.

    Najviše naših brendova u vlasništvu je hrvatskog Agrokora, na čijem je čelu Ivica Todorić, pa i Atlantic Grupe Emila Tedeskog. Grand kafa više nije srpska, čokolada Najlepše želje, Dijamant ulje, ali ni najstarija srpska voda Karađorđe.

    I dok su kompanije iz Hrvatske zagospodarile našom prehrambenom industrijom, samo tri naše firme uspele su da se probiju na tržište prvih komšija.

    Swisslion je kupio konditorsku kompaniju iz Siska, NCA investment grupa koja je kupila trgovačku firmu Magma i razvojni fondovi Srbije i Vojvodine koji su preuzeli štednu banku.

    Milan Prostran, agroekonomista, objašnjava da su srpske kompanije i u staroj Jugoslaviji imale problem da nađu mesto na tržištu Slovenije i Hrvatske.

    Napeta situacija nije smetala biznismenima iz Hrvatske. Znali su šta hoće i agresivno su nastupili, jer "biznis je biznis". Hrvatske firme su promišljeno investirale i nijednu kupljenu kompaniju nisu upropastili, objašnjava Prostran, ističući da je ono što su Hrvati kupili kod nas bilo zdravo i ništa nije kupljeno iz stečaja.

    Srpske firme nisu uspele da se izbore za mesto na tržištu te susedne države. A nije da nisu pokušale. Kompanija Delta Miroslava Miškovića pokušavala je da kupi zemljište Zagrepčanke u Zagrebu i Mesnu industriju Improm iz Križevaca.

    Nije uspela, uprkos prijateljskim vezama Miškovića i Ivice Todorića, vlasnika Agrokora. Dunav grupa, u čijem sastavu su Imlek i Mlekara Subotica, nije uspela da kupi "Karlovačku mlekaru". U PKS objašnjavaju da su razlozi veća poreska opterećenja za investitore, ali i neblagonaklonost prema srpskim proizvodima i firmama.

    U Srbiji i dalje ima dosta potencijala za investiranje u putnu infrastrukturu, industriju, energetiku, poljoprivredu, turizam, dok je Hrvatska te potencijale ranije iskoristila. Hrvatska ima veća finansijska opterećenja stranih ulagača, veće stope poreza na dobit, PDV i više troškove radne snage u odnosu na Srbiju, kažu u PKS.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE