Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Očuvanje porodičnog biznisa

    Možda nikada niste čuli za Šarlin de Karvaljo-Hajneken (Charlene de Carvalho), ali ona je sa svojih 60 godina jedna od najbogatijih žena na svetu sa oko 11 milijardi dolara, piše magazin Fortune, krajem decembra prošle godine.

    Do svoje 47 godine Šarlin je bila domaćica i majka petoro dece. Nakon smrti oca, Fredija Hajnekena u roku od nedelju dana, a na nagovor svog supruga Mišela de Karvaljoa (Michel de Carvalho), donela je odluku da bez formalnog poslovnog  znanja prihvati izazov i vodi kompaniju.

    Do smrti oca, Šarlin nije imala novca na svoje ime, osim jedne jedine akcije HEINEKEN-a, koja je tada vredela 25,60 evra, ili 32 dolara, a koju joj je otac  poklonio. Kao jedini naslednik Heinekenovog bogatstva, nasledila je oko 100 miliona akcija, što je ekvivalent jednoj četvrtini ukupnog broja akcija kompanije. Ovaj udeo od 25 odsto doneo joj je kontrolu pri glasanju, što će reći da njen glas može da prevagne nad glasovima ostalih investitora na bilo kojoj temi.

    Mišel de Karvaljo, sedamdesetogodišnjak, investicioni bankar, koji je  potpredsednik Investicione banke Citigroup i predsedava Citi Private bankom za Evropu, Bliski Istok i Afriku, suprugu Šarlin danas zove 'moj šef'. Mišelov predlog na dan Fredijeve sahrane, da prihvati vođenje firme, je prema njenim rečima bio 'poziv na buđenje'. I zaista, prenos rukovođenja sa Fredija na njegovu ćerku bio je poziv na buđenje i za kompaniju HEINEKEN. Na početku, kako kaže Mišel, većina ljudi je mislila da će biznis prodati ili ga upropastiti. Sretali su se sa menadžerima i investitorima širom sveta – u početku više on nego ona, pošto su imali malu decu kod kuće – uveče bi provodili sate i sate upoređujući beleške.

    Obećavši da se neće mešati u svakodnevne operacije, zadržali su pravo da preispituju odluke u vezi sa četiri teme: imidžom kompanije, bilansom, akvizicijama i odabirom članova odbora i top menadžmenta. I jasno su stavili do znanja da se ne šale.

    Na početku su Šarlin i Mišel, jedan od direktora HEINEKEN-a takođe, sazvali odbor i za izvršnog direktora izabrali Žan-Fransoa Boksimira (Jean-Francois van Boxmeer) koji je i dalje rukovodilac HEINEKEN-a. Nasuprot Fredijevoj averziji prema rizikovanju, Van Boksmir je potrošio više od 28 milijardi dolara na 49 akvizicija, proširujući tako HEINEKENove operacije sa 39 država 2002. godine na 71, koliko ih je danas. Kompanija ima zavidan portfolio premium brendova kao što su Amstel, Dos Equis, Sol, kao i istoimeno pivo u zelenoj flaši (Heineken), koje je ujedno i najrasprostranjenije pivo na svetu.

    Ovi brendovi u usponu vrtoglavo su podigli cenu HEINEKEN -ovih akcija i pomogli kompaniji da ostane nezavisna na tržištu piva koje se dosta brzo  konsoliduje. Međutim, za svakoga ko vodi porodičan biznis, preneti ga na sledeću generaciju predstavlja najveći izazov u rukovođenju. „Ukoliko tu pogrešimo, uzalud smo trošili energiju na sve što smo napravili”, kaže Mišel de Karvaljo.

    Procenjena vrednost kompanije HEINEKEN na berzi je 44 milijarde dolara i Šarlin namerava da svoj vlasnički udeo od 25 odsto i kontrolu glasanja prenese mudrije nego njen otac. Tako su Mišel i ona revnosno izučavali najbolje prakse u prenošenju porodičnog poslovanja. Iako se najčešće navodi da je najbolje da  naslednik bude jedno od dece, supružnici ne vide razloga zašto ih ne bi bilo na primer tri. I u ovom momentu usmeravaju decu da iskažu svoja interesovanja, kako bi doneli pravu odluku ko će nastaviti da vodi porodični biznis.

    Šarlinin i Mišelov savet sinu Aleksandru ili ma kome od njihove dece ko bude preuzeo rukovođenje kompanijom je: „Okruži se najboljim mogućim ljudima koji nisu poslušnici i ulizice. Potrebni su ti ljudi koji izražavaju sumnju.“
     

    Foto: Photo© Anton Corbijn

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE