Da li ulagati u deonice Facebooka i Twittera?
Poslednjih nekoliko godina uz deonice Applea, među malim investitorima najviše se priča o deonicama Facebooka i Twittera.
Deonica Facebooka je zaista zadnjih godina rasla mnogo više od proseka, ali za razliku od Applea, rast cene se ne temelji na prihodima i profitu koji se ostvaruje danas, nego na očekivanim rezultatima u budućnosti.
Ogromna očekivanja od Facebooka i Twitera mogu se videti u sledećoj tablici:
Apple Facebook Twitter McDonalds Coca-Cola
Rast deonice u godini 37,20% 29,96% -14,07% -5,59% -3,72%
Odnos deonice i dobiti 15,73 79,87 53,52 21,57 25,41
Iako odnos cene deonice i dobiti po istoj nije jedini pokazatelj pri odlučivanju o kupovini deonice, jedan je od najvažnijih.
Kod posmatranih kompanija pokazuje da su s obzirom na trenutnu dobit koju ostvaruju, deonice Facebooka i Twittera višestruko puta skuplje od deonica Applea, McDonaldsa i Coca-Cole.
Trenutna visoka cena deonica zasniva se na očekivanoj visokoj dobiti u budućnosti, koja može ali i ne mora biti ostvarena.
Facebook i Twitter posluju u dinamičnoj industriji u kojoj se svakog trenutka može pojaviti konkurencija koja će zavladati tržištem, pa se trendovi ponašanja korisnika i oglašivača mogu preko noći promeniti kao što je bio slučaj s masovnim početkom korišćenja Interneta putem smartphonea.
S druge strane, kompanije kao što su McDonalds i Coca-Cola profit ostvaruju sada, te se deoničarima redovno isplaćuje što dugoročno pogoduje stabilnom rastu cene deonica.
Osim toga, ove kompanije posluju u puno stabilnijem okruženju, u kojem su potrebna decenije da se ponašanje kupaca promeni što je više nego dovoljno vremena za prilagođavanje ukoliko bude potrebna.
Analitičari Admiral Marketsa smatraju da je i dalje moguć nadprosečno visok rast cena deonica Facebooka i Twittera, ali s obzirom na rizik koji dolazi s ulaganjem u takve deonice, u njih ne bi trebalo uložiti sav novac namenjen ulaganju u deonice nego samo manji deo.
Ostatak bi trebalo da se ravnomerno rasporedi u desetak ili više stabilnih kompanija u što više različitih delatnosti, jer se time značajno smanjuje rizik velikog pada.