Poslovna veza Srbije i nordijskih zemalja
Nordijske kompanije koje posluju u Srbiji, kao i srpske kompanije koje su prisutne na tržištu neke od nordijskih zemalja, interakcijom između tržišta prenose atmosferu poslovnog okruženja iz Skandinavije. Taj kvalitet se ogleda u vrednostima koje one promovišu u Srbiji, poput ekološke svesti, rodne ravnopravnosti, inovativnosti, društveno odgovornog poslovanja i korporativne kulture, ističe Andreja Pavlović, izvršni direktor Nordijske poslovne alijanse (NBA).
„Konkretni primeri promocije ovih vrednosti evidentni su i kroz aktivnosti Nordijske poslovne alijanse u Srbiji, poput sastanka sa ministrom privrede Željkom Sertićem krajem prošle godine gde se govorilo o neophodnim izmenama srpske regulative i poslovne prakse. Naša poslednja aktivnost, sajam 'Nordijski dizajn i inovacije' nastavlja izgrađenu praksu udruženja da pokaže kako posluju kompanije iz nordijskog regiona kako globalno, tako u Srbiji. Takvim događajima želimo da pokažemo da je takav pristup biznisu moguć u Srbiji i za to dajemo postojeći primer nordijskih kompanija u Srbiji.“
• Na kojim vrednostima, kojima se odlikuju nordijske kompanije, bi u narednom periodu srpske firme trebalo najviše da rade?
– Među srpskim kompanija ima onih koje svakako izvanredno posluju, ali smo suočeni sa još uvek ne tako zadovoljavajućim performansom, pre svega kada je reč o racionalizaciji troškova, tretmanu žena na radnom mestu, ekološkoj svesti, ulaganju u istraživanja i inovacije, transparentnosti u radu. Potrebno je prihvatiti da usvajanje ovih vrednosti predstavlja proces. Neophodno je da se planiranje prebaci sa kratkoročnog na dugoročno. Da se ukaže na to da poslovne obaveze i prakse postmodernog doba kompanijama nisu prepreka i trošak, već prilika za pokretanje novih inicijativa i industrija. Taj proces se nikada ne završava, a toga su svesne i nordijske kompanije i njihove matične zemlje koje legislativom vrše dodatni podsticaj na kompanije da promovišu te vrednosti i da ih promovišu gde god da posluju. Kroz primer dobre prakse pokazujemo da je odgovoran pristup dobar za sve aspekte biznisa.
• Da li su nordijske kompanije mišljenja da se poslovna klima u Srbiji popravila i na kojim segmentima bi još trebalo da se radi?
– Nekoliko stotina kompanija iz nordijskih zemalja posluje u Srbiji. Na primeru Telenora koji je dugo na našem tržištu, a i predstavlja najveću direktnu stranu investiciju u istoriji Srbije vidimo signale koji govore o tome da je poslovna klima bolja. Status kandidata Srbije za članstvo u Evropskoj uniji dodatni je signal za kompanije da investiraju u Srbiji, i to su sve dobre vesti. Međutim, administrativne prepreke su najveći problem kada je reč o investiranju u Srbiji. Primeri poput Zakona o izdavanju građevinskih dozvola su dobri i nadamo se da će i u ostalim
sektorima biti sličnih.
• Koji su planovi NBA za naredni period?
– Sledeći događaj predviđen godišnjim planom aktivnosti izvešćemo u partnerstvu sa Vladom Republike Srbije, tačnije Kancelarijom premijera Republike Srbije. Želja nam je da na zajedničkoj konferenciji iznesemo pitanja i savete, potrebe i želje kompanija koje posluju u Srbiji. Verujemo da bismo kroz postojeća iskustva, koja su najbolji izvor za razumevanje sveobuhvatnog diskursa, došli do najefikasnijeg rešenja za probleme sa kojima se naše kompanije susreću u praksi, bilo da su u pitanju korporacije ili mala/srednja preduzeća. Problem primene postojećih propisa jesu prva tačka koju moramo rešavati zajedničkim naporima. Naša Alijansa biće medijator u komunikaciji kompanija sa Vladom Srbije, kako bismo na praktičnom planu pronašli zajednički jezik i nastavili da radimo na opštem unapređenju poslovnog ambijenta u Srbiji na obostrano zadovoljstvo. Želimo da ova konferencija bude početak otvorenog i transparentnog kanala komunikacije sa Vladom Srbije, sa redovnim sastancima i izveštajima nakon samog događaja.
Nova učionica
Projekat ’Nova učionica’ je i dalje visoko na listi naših prioriteta. U saradnji sa partnerima iz dizajn inkubatora Nova Iskra, koji su osnivači ovog projekta radimo na prikupljanju sredstava i razradi projektnog plana. Posle potpisanih memoranduma o saradnji sa svim nivoima lokalnih i republičkih institucija, kao i spremnog tima dizajnera i proizvođača, očekujemo da ćemo obezbediti neophodnu podršku i da ćemo početi sa realizacijom iduće školske godine, gde bismo kao finalni rezultat imali izvestan broj prototip učionica koje bi učenici osnovnih škola širom Srbije mogli da koriste.