Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Najbolji saveti za sve preduzetnike od onog koji je uspeo u Srbiji

    Za uspešnog preduzetnika najbitnije su dve stavke – vizija i istrajnost. U viziju treba da verujete vi sami, jer je okolina najčešće ne razume i ne podržava. Podrška dolazi kasnije, zajedno sa uspehom. Druga je istrajnost, odnosno spremnost da se dugo radi na nečemu.

    Na prvom događaju koje je organizovao Founder Institute pod nazivom “Kako sam postao uspešan preduzetnik. I zašto u Srbiji.” imali smo priliku da čujemo savete iskusnih preduzetnika onima koji žele ili su već pokrenuli svoj posao.

    BIZLife je razgovarao sa Vladimirom Nikolićem, koji je sa bratom osnovao poznate kupo-prodajne sajtove Limundo i Kupindo 2006. godine.
    U "Limundo" je novac uložilo ukupno 11 investitora iz Evrope koji su prepoznali značaj prodaje na internetu u Srbiji. 
    Vladimir je u izlaganju istakao istrajnost i upornost kao bitne osobine.

    Od poslastičarnice, preko salvete do Limunda:
    Dosta dugo sam živeo u Nemačkoj i tamo sam koristio Ebay (pre toga zvao se Alando). To je bio koncept na koji sam se ugledao kada sam razmišljao o svom sajtu. Ideja za naziv došla je naknadno. Pravili smo žurke čiji je zaštitni znak bio limun. Tad sam još radio u poslastičarnici, i kad god mi je padala neka ideja na pamet, zapisivao sam je na salveti. Kockice su polako počele da se slažu, i došao sam do – Limunda. Već kada sam smislio naziv, to je bio korak da se pokrenem… Jer svi mi imamo ideje, a ime je već nešto opipljivo. Voleo sam taj rad u poslastičarnici, osim sladoleda, tu je rad sa ljudima iz koga mnogo naučiš.

    Koliko je ideja bitna?
    Ne mnogo. Bitna je realizacija. Ako uzmemo primer Limunda, naša ideja nije revolucionarna, ali mislim da je realizacija dobro urađena. Često ljudi misle da smo mi prva internet stranica u Srbiji koja je počela da se bavi kupo-prodajom, ali to nije tačno. Mi smo imali najviše uspeha.

    3 koraka do uspeha Limunda

    Brzina učitavanja sajta je jako bitna. Smanjili smo početnu stranicu, i pojednostavili je. To je bilo 2006. godine, i mnogo ljudi tada je koristilo dial-up. I sami znate, ako se sajt sporo učitava – ili se u startu odustaje, ili se vrlo malo koristi.

    Sigurnost. Te 2006. godine uvesti prodaju na internetu u Srbiji bilo je, čini se, najteža stvar. Od samog početka hteli smo da ulijemo sigurnost korisnicima: Na stranici je pisao naziv firme, ko je osnovao, moj mobilni telefon, broj telefona kuće, pošto smo dosta dugo radili od kuće… Možda ove stvari deluju banalno, ali ljudima su ti podaci ulivali poverenje.

    Korisnička podrška, komunikacija sa članovima – moj kolega koji je na čelu tehničke podrške u Limundu, i sada čuva mejl koji je poslao u 2 noću a ja mu odgovorio sat vremena kasnije.

    Savršeno promašeni startup?
    Kada odustati? Na to pitanje je teško odgovoriti. Jedna je da radiš a da dugo čekaš da izbaciš rezultat na tržište. Postoji pouka za sve koji žele nešto da pokrenu – “Ako te nije bar malo sramota prve verzije koju si izbacio, onda si suviše kasno izbacio proizvod”. Znači da si suviše radio na nečemu da bude savršeno, i možda propustio priliku da korisnici testiraju taj proizvod, da čuješ njihovo mišljenje i naučiš nešto iz toga, popraviš, promeniš… A ako suviše radiš da bi proizvod bio savršen, možda radiš na savršenom promašaju.
    Postoji i ta emotivna komponenta, ako na nečemu dugo radiš emotivno se vežeš, i teško podnosiš kritike.

    Gde vidiš dobru investiciju u Srbiji?
    Mene zanima transport. Ono što vidim je da ljudi više nisu toliko vezani za automobile. Oni više nisu statusni simboli. Zanimljiv mi je projekat – Mreža automobila koji su na određenom mestu i iznajmljuješ ih po potrebi ostavljajući svoje podatke.

    Zbog čega Srbija?
    Dugo sam živeo u Berlinu ali sam čekao priliku da se vratim u Srbiju. Okidač je bio kada sam došao ovde da studiram. I tada kada sam se vratio 2005. godine, osnovali smo firmu.

    Vladimir slikovito objašnjava da preduzetništvo čine i:

    Rolerkoster emocija – U jednom trenutku sklopite neki posao, stižu vam dobre vesti, osećate se kao car. Posle 10 minuta stiže vam mejl kritike nekog korisnika i sve pada u vodu. I tako naizmenično. Ali to je zato što ste emotivno potpuno u poslu, i sve vas dotiče.

    Odlaganje nagrade – Nama je prva ozbiljnija investicija bila nakon 2-3 godine. Traženje investitora, poseta konferencijama – procesi su koji traju, i zato treba biti istrajan u svemu.

    Da budeš nekome uzor – Mnogi mladi ljudi ugledaju se na tebe i to je velika odgovornost.

    Voleti ono što se radi, vera u sebe.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE