Loša premijerova računica

PinterestFacebookTwitterShare

Piše: Milenko Vasović

Srpski premijer, inače sklon proricanju lepe budućnosti, pre nekoliko dana nas je ubeđivao da ćemo koliko sledeće godine imati više kilometara autoputeva nego susedna Hrvatska. Hrvati trenutno imaju nešto više od 900 kilometara u saobraćaj puštenih najmodernijih saobraćajnica.

U Srbiji ima izreka koja kaže prvo skoči pa reci hop. Kao da je izgraditi kilometar puta isto što i poljem proći. Ima mi još da gradimo i gradimo da bi stigli Hrvatsku. Ali, zašto je uopšte važno to poređenje. Svaka država ima onoliko puteva koliko joj je potrebno da poveže regione, privredne centre.

Valjda je logično da veća zemlja ima više kilometara od manje. Recimo podatak da Srbija sada ima više kilometara auto puta od Slovenije (513 kilometara ) sam po sebi ništa ne znači, ili tek od Crne Gore koja nema ni kilometar. Međutim, svaki vozač koji je bio u Sloveniji ili Crnoj Gori neće reći da Srbija ima bolje puteve.

Vlada u Zagrebu je u poslednjoj deceniji dosta investirala u puteve, međutim, pojednostavljeno upoređivanje nema nikakvog smisla. Hrvatska je premrežena autoputevima, a Srbija to neće biti i kada se na sadašnjih oko 600 kilometar doda još 200- 300 novih. Kada se doda?

Nema idealne računice, ali pravilo je da se računa koliko neka država ima metara puta po kvadratnom kilometru površine. Pa tako Slovenija ima 25,3 metra autoputa po kvadratnom kilometru površine, Hrvatska 15,9, a Srbija će imati, obratite pažnju imati, jedva 12,5 metara. Što će reći da će još da zaostaje iza Hrvatske. I čemu onda hvalisanje da ćemo imati više kilometara autoputa od Hrvatske.

To zna ministarka saobraćaja, ali ne ispravlja šefa, znaju i saobraćajni stručnjaci, ali ko sme premijeru da oponira.

I kada se završi Koridor 10 (Horgoš – granica sa Makedonijom) i pusti u saobraćaj deonica Beograd- Preljina, što je realno očekivati u drugoj polovini sledeće godine, Srbija će i dalje biti zemlja sa manjkom dobrih puteva. Zamislite samo da hoćete da putujete ili da pošaljete kamion robe iz Zapadne Srbije u Novi Sad. Okolo, naokolo. Moraće još da se gradi.

Sledeća stvar se tiče korišćenja autoputeva, a to je visina putarine i način plaćanja. Mi i sada spadamo u red zemalja gde je putarina visoka, i gde se čeka na plaćanje. Zbog toga nas mnogi vozači zaobilaze, a gube se milioni evra.

Dobro je, naravno, da gradimo autoputeve, ali i puteve mora da prati rast kupovne moći. Dobar deo vozača u Srbiji u kojoj je vozni park prosečne starosti 17 godina i ne sme sa krntijama da izađe na brze puteve.

Na ovom mestu smo već pričali da nam je gorivo među najskupljim u Evropi, pa valja i o tome voditi računa da nam autoputevi ne budu prazni. Ako ih vozači budu zaobilazili džaba smo krečili.

Izvor: BIZLife

Komentari 1

  1. Racafaca

    Pa taj laze cim zine. To je najveci lazov, manipulator i narcis, i u novijoj i starijoj istoriji Srbije.