EK pokreće istragu: Nudili vaučere, ne i povrat novca

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Evropska komisija (EK) je pokrenula postupak protiv deset zemalja koje su prekršile prava potrošača time što su nezakonito dodeljivale turističke vaučere umesto vraćanja novca za nerealizovane turističke aranžmane.

Na listi ovih zemalja, osim Hrvatske koju je Evropska komisija opomenula da se oglušila o njihovo upozorenje da na ovaj način krši prava potrošača, našli su se i Kipar, Češka, Grčka, Francuska, Italija, Litvanija, Poljska, Portugalija i Slovačka.

Sve ove zemlje su dobile upozorenje i najavu da bi protiv njih mogao da bude pokrenut i postupak zbog povrede prava, a koji bi, ne bude li saradnje ovih zemalja s komisijom, mogao završiti i na Evropskom sudu sa mogućim kaznama.

Kako je navedeno u izveštaju Evropske komisije, ove zemlje su prekršile odredbe člana 12. Direktive o putovanjima u paket aranžmanima, s obzirom na to da su svojim nacionalnim legislativama agencijama i avio-kompanijama omogućile da putnicima izdaju vaučere umesto povraćaja novca, a to je u priličnom raskoraku s preporukama komisije o načinu kako se putnički vaučeri tokom pandemije mogu nuditi putnicima.

Oni nisu zabranjeni i komisija nije imala ništa protiv da ih putničke agencije potrošačima nude na dobrovoljnoj bazi i to tako da svako odlučuje želi li vaučer ili novac. Ukoliko ne želi vaučer, ima pravo da odbije takvu ponudu i da u propisanom roku od 14 dana od otkaza putovanja dobije novac i to kompletan uplaćeni iznos, navodi se u obrazloženju Evropske komisije.

Mnoge zemlje su ovu preporuku zloupotrebile i pretvorile je u proceduru u kojoj putnici praktično do novca ne mogu da dođu odmah nego 180 dana od prestanka pandemije. EK je upozorila sve zemlje da je to u suprotnosti sa strogim pravilima o postupku povraćaja novca koji je na snazi i tokom pandemije.

Još 13. maja komisija je poslala zvanično upozorenje i opomenula sve zemlje da krše evropska prava potrošača i da propise u što kraćem roku moraju da prilagode.

Oglasila se i Monik Gojan, direktor EvropskE agencija za zaštitu potrošača (BEUC), koja je pohvalila postupak EK budući da su mnoge zemlje pokušale da preko leđa potrošača pokušaju da spasu agencije i avio-kompanije.

Tokom prethodnih meseci, a najviše vandrednog stanja, bilo je jasno da se većina putničkih aranžmana neće realizovati, pa je generalni stav bio da se putnicima ponude zamene, pomeranje rokova, pa čak i vaučeri koji bi mogli da se iskoriste do kraja sledeće godine.

Kako su se potrošači vremenom pobunili i počeli da prijavljuju agencije koje vaučere koriste kao jedino rešenje, oglasile su se i zvanične institucije zahtevajući da se prava potrošača poštuju.

Izvor: Politika

Foto: Pixabay