Ekskluzivno za BIZLife magazin: Binod Čodri, prvi nepalski milijarder

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Promo

Binod Čodri je biznismen, filantrop i prvi nepalski milijarder, koji je pažnju domaće javnosti privukao krajem prošle godine, kada je njegova kompanija CG Corp Global otvorila u Rumi svoj prvi pogon u Evropi – CG Foods Europe.

Već tada Čodri je najavio da postoji mogućnost za dalja ulaganja u Srbiji, a naše prvo pitanje je bilo upravo na tu temu.

„Za početak, razmatramo nekoliko mogućnosti u ugostiteljstvu, trgovini robom široke potrošnje i bankarskom sektoru. Procenjujemo brojne ponude, kao i investicione mandate vaše Vlade. Kao što znate, ovo je za nas novo tržište, tako da je neophodna detaljna studija izvodljivosti“, kaže Binod Čodri, ekskluzivno za BIZLife magazin.

Naglašavate da je jedan od glavnih razloga iz kojih ste došli u Srbiju – ljudi. Imate mnogo reči hvale na račun našeg karaktera i radnih navika. Koliko se mi razlikujemo od Nepalaca po pitanju radnih navika, a koliko smo slični?

Ima mnogo sličnosti između Nepala i Srbije, na primer, delovi reljefa, geografska raznolikost, a što je najvažnije, stanovnici Srbije su vrlo vredni, pošteni i iskreni, baš kao i Nepalci. Obe zemlje su u tranziciji i prolaze kroz ogromne promene.

Bez obzira na sve teškoće u Srbiji, vaša zemlja danas dostiže nove visine napretka. Narod ove zemlje i njegovo rukovodstvo nisu dopustili da se stvori vakuum tokom procesa transformacije države, a tranzicija je počela da teče glatko, tako da će Srbija pre ili kasnije postati zemlja članica EU. Nasuprot tome, Nepal tek što je završio ogromnu političku tranziciju. Konačno smo, posle 25 godina, uspeli da stvorimo strukturisan model upravljanja na lokalnom, državnom i centralnom nivou. Nepalu će biti potrebno vreme da stigne Srbiju, mada su Nepalci podjednako optimistični, a sama zemlja je puna dobrih prilika,  iako nema izlaz na more.

Vi ste praktično napustili školu i krenuli u biznis vode. Iako mnogi govore da je obrazovanje najvažnije, ipak ima dosta primera kao što je vaš. Koliko je obrazovanje stvarno bitno u tome da neko postane uspešan u onome što radi?

Ne postoji određeni skup pravila za uspešnu karijeru, mada obrazovanje pomaže opštem razvoju čoveka. Ima situacija koje zahtevaju da čovek neposredno rešava problem koji drugi nisu uspeli da reše. A ponekad je dovoljno igrati ulogu stratega i vođe. Naravno, obrazovanje proširuje vidike o stvarima i ljudima koji okružuju čoveka. Ono pojačava naše analitičke sposobnosti, što je naravno korisno, ali je za uspešnu karijeru strast prema poslu važnija od obrazovanja.

Šta biste savetovali mladom čoveku koji nestrpljivo želi da uđe u biznis vode? Da krene za vašim primerom ili „ipak malo sačeka“?

Da bi neko počeo da se bavi biznisom, neophodno je da ima san. San toliko velik da vam ne da da spavate i tera vas da ga svim srcem sledite. Verujem da, ako su vizija i san jasni, ne treba čekati, kao i da svako treba sam sebi biti komandant, i to sposoban. Morate imati jasan cilj, znati gde i šta želite da budete.

 

U Srbiji će uskoro biti objavljena vaša knjiga. Ljude kao što ste vi, Gejts, Džek Ma ili Elon Musk, smatraju mudracima novog doba, a njihove knjige „Biblijama“ za poslovne ljude. Da li preterujemo kada o uspešnom poslovnom čoveku mislimo da je mudrac, ili mislite da je to samo duh ovog vremena?

Po mom mišljenju, biznis je zdrav razum i čelična disciplina. Preduzimač mora da zna šta da uradi sam, a šta da delegira. Time se čuva i vreme i posao, tako da čovek može da mu posvećuje manje vremena, a da uradi više. Nije to samo duh vremena, više se radi o tačnom usklađivanju sa vremenom i potrebama tržišta. U tim knjigama nema nikakvih prečica do uspeha, neophodno je da se spustite na nultu tačku kako biste se suočili sa izazovima; ako želite da naučite taj posao, morate uprljati ruke.

Kakva su bila „biznis pravila“ u vreme kada ste vi počinjali, a kakva su danas? Da li se nešto promenilo?

Vidim nove trendove koji će redefinisati biznis u narednom periodu. Neki od principa ovog veka koji mi padaju na pamet su da se biznis mora oslanjati na modernu tehnologiju i nove onlajn alatke. Na taj način on ne zavisi od geografije i političkih granica. Drugo, preduzeća moraju biti u stanju da povežu ljude kojima je nužan određeni proizvod sa ljudima koji taj proizvod poseduju i voljni su da ga prodaju. Ključno je obezbediti prostor gde će se sastajati pružaoci i primaoci usluga. Treće, komfor potrošača mora biti prioritet. Danas su potrošači inteligentniji nego ikada pre. Uspešna preduzeća razumeju šta smeta potrošačima i taj problem rešavaju.

Ima li danas etike u biznisu?

Zapravo, korporativni svet polako ide u pravcu toga da akcionari i potrošači poslovnu etiku prepoznaju i cene. Danas se o brendovima, proizvodima i korporacijama sudi po tome koliko su etični. Danas imamo besprekoran, integrisan i lako dostupan digitalni sistem komunikacije uz čiju pomoć je mušterijama postalo daleko lakše da provere i odrede ko obezbeđuje vrednost u odnosu na uloženi novac, ko etički posluje, ko radi u korist nacionalnih interesa i ko radi na održivom razvoju. Zbog toga postaje sve važnije da kompanija ima reputaciju da se hvata u koštac sa društvenim i globalnim problemima, jer ljudi žele da budu pokrovitelji proizvoda koji im u tome pomaže.

Poznati ste kao veliki filantrop i čovek koji ne štedi da pomogne drugima. Koja akcija ili koje davanje vas je učinilo najponosnijim?  

Tu se radi o malom pokušaju da se nešto vrati društvu i naciji koja mi je pružila ogromnu ljubav, podršku i moć. CG Fondaciju smo osnovali 1995. godine, i širom zemlje, a i globalno, radimo za socijalne inicijative najbolje što umemo. Potičemo iz zemlje i kulture u kojoj je darežljivost deo života, naravno u okviru mogućnosti. Misija nam je da ženama obezbedimo kvalitetno obrazovanje i zdravstvenu negu, kao i da im budemo mentori i od njih stvorimo preduzetnice. Posle tragičnog zemljotresa u Nepalu, naša fondacija je učinila ogroman napor da se pomoć brzo i uspešno podeli u 9 od 14 najugroženijih područja. Tada je ljudima u našoj zemlji bila potrebna hrana, voda i krov nad glavom i naše kompletno ljudstvo je pomagalo raseljenima, delilo pomoć, gradilo skloništa i škole i pružalo lekarsku negu.

________________________________________________________

O čemu sanja Binod Čodri?

Sanjam prosperitetan Nepal, jer smo prošli kroz mnoge političke tranzicije. Donet je novi ustav, održani su izbori i konstituisana je nova vlast. Ostali problemi se polako rešavaju i moramo izgrađivati svoju zemlju kroz održive ekonomske programe i reforme. Izazov je ispuniti očekivanja ljudi koji žive u svih sedam provincija Nepala, koji žele bolji Nepal, Nepal iz snova, Nepal u kome će biti prilika za sve. Ima provincija gde je stopa siromaštva 40%, a nacionalni prosek je 20%. Narodu je hitno potrebna pomoć ili ćemo imati još jednu revoluciju, a to sebi ne možemo da dozvolimo. Sanjam da vlasti, partije i narod budu na visini zadatka, da nastupimo kao kohezivna celina i zajedno izgradimo prosperitetni Nepal, kaže Čodri.

_____________________________________________________________

O kriptovalutama

Kriptovalute imaju ogromnu i suštinsku vrednost. Kriptovalute su jedna od onih inovacija koje mogu srušiti barijere; internet je srušio informacione barijere, a Bitkoin finansijske. Međutim, toliko brza zarada preporučljiva je isključivo agresivnim investitorima sa visokom tolerancijom na rizik i čiji eventualni gubici ne bi uticali na mnogo ljudi. Kriptovalute su privlačne kao koncept i biće tehnologija koja će obeležiti sledećih nekoliko decenija. Kriptovalute su zaludele investitore. Pošto regulatorna tela za kriptovalute ne postoje, verujem da ima nekoliko „sivih zona“ koje mi obični biznismeni ne razumemo. Dakle, činjenica da regulatornih tela nema, kao i da su kriptovalute zabranjene u nekoliko zemalja, znači da njima treba rukovati oprezno, kaže Čodri.

________________________________________________________

Najbolji prijatelj i najstrožiji šef

Rekli ste da ste svojim zaposlenima „najbolji prijatelj i najstrožiji šef“. A kakve osobine mora da ima idealan šef?

Idealni šef bi morao da kontroliše stvari kojima je kontrola potrebna, kao i da delegira drugima šta delegirati treba, a onda da izgradi sistem koji će nadgledati sve čemu je nadgledanje potrebno. Kroz taj proces, rukovodilac mora biti kadar da identifikuje probleme i da uskoči kada treba.

Binod Čodri o Srbiji

(iz predgovora za knjigu “Osvajanje vrhova” u izdanju Samizdata B92)

“Mislim da je veoma važno da ljudi pravilno nauče ime ove zemlje – ono glasi Srbija, a ne Sibir. Još ima mnogo poslovnih ljudi koji tek treba da shvate koliko je jedinstven položaj Srbije. Postoji mnogo toga u marketingu i PR aktivnostima što Srbija može da učini kako bi privukla velike investitore iz Kine i Indije. Svi u Nepalu – političari, poslovni ljudi, trgovačka zajednica – pomisliće: „Ako je Binod Čodri odlučio da investira u Srbiji, to nije bez valjanog razloga“, zato što znaju da mi, kao poslovni ljudi, sve dobro proučimo pre no što se igde uputimo. Srbija je blagoslovljena odličnom infrastrukturom i razvijenom poljoprivredom, i nudi obilje mogućnosti za ulaganje. Pošto sam je više puta posetio i ostvario kontakt s mnogim tamošnjim poslovnim ljudima, nameravam da istražim i mogućnosti ulaganja u neke druge sektore, poput ugostiteljskog, finansijskog, poljoprivrednog, itd.”

Izvor: BIZLife magazin

Foto: Promo

Piše: M.M.