Kako izgleda lanac monopola na srpskom tržištu opreme za bebe

PinterestFacebookTwitterShare

Foto: Pixabay

Dok se država bori sa belom kugom i smišlja najrazličitije podsticajne mere za rađanje,  roditelji u Srbiji bebi-opremu plaćaju nerelno skupo.  Ovim problemom aktivno je počela da se bavi i Komisija za zaštitu konkurencije, pa je nedavno otkriven i lanac monopola na srpskom tržištu opreme za bebe.

Tim povodom, pokrenut je postupak protiv 172 vlasnika maloprodaje ili veletrgovine.

Kako prenose “Večernje novosti”, lanac monopola kreće od preduzeća “Keprom”, u kome je nenajavljenim uviđajem, još u aprilu, Komisija za zaštitu konkurencije pronašla tipske ugovore potpisivane s velikim brojem trgovaca. U njima je bila propisana minimalna cena za opremu za najmlađe. Sve i da su hteli, trgovci nisu smeli robu da prodaju ispod tog iznosa.

Osim “Keproma”, nenajavljen uviđaj obavljen je i u preduzeću “Juglob”. Klupko je krenulo da se odmotava, pa je posle toga u avgustu postupak pokrenut protiv još nekoliko preduzeća, a sada je otkrivena celokupna mreža od 172 učesnika.

Na spisku firmi protiv kojih je pokrenut postupak su i “Aksa”, “K-farma”, ZU apoteka “Beograd”, ZU apoteka “Kraljevo”, “Farmalogist”, “Vega” iz Valjeva, “Lekovit” iz Šapca, “Medikom” iz Šapca i “NS farm” iz Novog Sada.

Svi potpisnici ugovora moraće da snose odgovornost i plate propisanu kaznu, bez obzira na to da li je reč o uvoznicima i veletrgovcima, koji su snabdevali tržište robom, ili maloprodaji, koja je bila ucenjena tipskim ugovorima. Propisana kazna iznosi do čak deset odsto prihoda ostvarenih u prethodnoj godini.

Kako navode “Novosti”, “glavni igrač”, kompanija “Keprom” posluje od 1994. godine, prvo kao maloprodaja, a od 2001. godine, bavi se i uvozom i distribucijom proizvoda za bebe i malu decu. U veleprodajnoj ponudi ima više desetina brendova, sa više od 3.000 artikala. Na sajtu firme piše da, sa 1.573 partnera, pokriva 3.993 prodajna mesta u zemlji. Deo njihove grupe su i “Aksa”, lanac maloprodaja, i “K-farma”, koja stoji iza “Velikih apoteka”.

Ono što je najproblematičnije je da tržišnim monopolom nisu oštećeni ni mali trgovci, niti država, već jedino krajnji kupci – roditelji beba koji plaćaju previsoke cene za kolica, igračke, kozmetiku i druge potrepštine za najmlađe.

Izvor: Novosti

Foto: Pixabay