Zašto danas pametnije upravljamo rizicima?

PinterestFacebookTwitterShare

 Talas digitalne transformacije uvodi mnoge promene u poslovanje i, čini se, naročito snažno utiče na bankarski sektor. Upravljanje rizicima je, kao ključna aktivnost u bankarstvu, među predvodnicima ovih promena, bez kojih nije moguće odgovoriti na pravi način rastućim zahtevima korisnika finansijskih usluga, s jedne strane, i regulatora, s druge strane. Ono što nova tehnologija nije promenila jeste značaj blagovremenih i tačnih informacija. To je ostalo najbitnije,kaže za BIZLife magazin Vladimir Stanisavljević, član Izvršnog odbora Addiko banke i dodaje: „Suštinske promene su nastale u načinima njihovog prikupljanja i naročito u načinima obrade. Fokus se sa oslanjanja na papirnu dokumentaciju, iskustvo i stručno mišljenje specijalista u velikoj meri sada prebacuje na pristup zasnovan na podacima iz svih raspoloživih izvora i njihovoj efikasnoj automatskoj obradi.“

„Addiko banka nastoji da svoje poslovanje organizuje u skladu sa potrebama klijenata. Kada je reč o odobravanju kredita, jedno od suštinskih pitanja jeste koja dokumentacija je potrebna i koliko dugo se čeka na odluku. Sistematično smo pristupili rešavanju ovog pitanja, tako da smo sada u mogućnosti da na osnovu minimalne dokumentacije odobrenje kredita završimo za manje od pola sata. Kompletan proces je pojednostavljen i ubrzan. Mnogo toga što je klijentima ranije bilo komplikovano (snalaženje u katalogu proizvoda, različiti uslovi kreditiranja, brojne procedure i potrebna dokumentacija) potpuno smo pojednostavili. Kroz standardizovani razgovor sa klijentom na lak način se dolazi do kredita koji u potpunosti odgovara njegovim potrebama, a usklađen je sa uslovima i pravilima propisanim od strane banke koji se interaktivno proveravaju. Ono što je ostalo, a to klijent ne vidi, jeste pozadinski proces zasnovan na najsavremenijim tehnologijama kroz koji se temeljno skupljaju i obrađuju podaci iz svih raspoloživih izvora i na osnovu kojih se, na kraju, primenom objektiviziranih pravila u kombinaciji sa stručnim mišljenjem specijalista i donese odluka da li će neko dobiti kredit ili neće, a bez ugrožavanja apetita rizika,“ kaže Stanisavljević.

Addiko banka se specijalizovala za finansiranje građana. Kao jednu od pogodnosti, ističete brzo odobrenje kredita. U tom segmentu se dogodila digitalizacija procesâ koje klijenti ne vide. Koliko je to bilo izazovno iz ugla nekoga ko se bavi rizicima?

Iako spolja možda izgleda kao da preskačemo neke tradicionalne korake kada su rizici u pitanju, suštinski nije tako. Mi smo digitalizaciju iskoristili da klijent ne oseti kompleksne procese koji se nalaze „ispod haube” i da ima maksimalnu udobnost kada je korišćenje bankarskih proizvoda i usluga Addiko banke u pitanju. Model poslovanja koji je zahtevao da klijent banci donese sve što joj je potrebno za njene interne procese zamenjen je modelom u kome banka na osnovu prikupljenih saglasnosti radi taj posao za klijenta koristeći sve raspoložive izvore. Takođe, većina standardizovanih zahteva se sada automatski obrađuje korišćenjem odgovarajuće tehnologije, dok samo nestandardni zahtevi koji nose povišen nivo rizika traže posebnu pažnju specijalista za kreditna odobrenja.

Digitalizacija je donela veoma veliku količinu podataka, tzv. big data. Oni su od izuzetnog značaja kada je procena rizika u pitanju. Upravo je možda i najveći izazov u digitalnoj transformaciji kako sve ovo iskoristiti na pravi način i steći dovoljno poverenja da novi metodi zamene tradicionalne. U tom procesu okupili smo jake timove specijalista koji samostalno i u saradnji sa partnerima iz fintech kompanija, poput, recimo, Things Solvera, vredno rade na inovativnim metodama i načinima upotrebe podataka koji će doneti dodatu vrednost i bolju uslugu za širi segment klijenata. Zahvaljujući promenama koje smo uveli u poslovanje i u praktično sve procese, možemo slobodno da kažemo da pametnije upravljamo rizicima.

Po vašem mišljenju, koje je najznačajnije dostignuće Addiko banke u prethodnih godinu dana?

Najznačajnije dostignuće u kreditiranju klijenata tokom 2019. godine definitivno je mKredit. U tom trenutku bili smo jedini na tržištu sa kompletno zaokruženim procesom aplikacije i odobravanja kredita kroz aplikaciju mbanking, i to 24 sata dnevno tokom cele godine. Iz ugla rizika, možemo da kažemo da je to proces kome težimo, odnosno to je budućnost bankarstva. U svako doba dana klijent može, na osnovu podataka koje banka ima o njegovim primanjima, da zatraži i, ako odgovara kriterijumima, da dobije sredstva na račun. Iza celog procesa stoji automatika koja u veoma kratkom vremenskom periodu obrađuje podatke i daje konačan rezultat bez učešća čoveka i bez kompromisa po pitanju upravljanja rizicima. Ovo je potpuna objektivizacija procesa, koja je dovela do izuzetne efikasnosti. Ovaj način poslovanja je trend u svetu u bankarskoj industriji i ozbiljan je iskorak u odnosu na tradicionalno bankarstvo.

Vaša banka je poznata po inovacijama. Šta možemo od nje očekivati u narednom periodu?

 Regulator je omogućio da nastavimo sa procesom digitalizacije i da budemo lideri u inovacijama na tržištu. Dobro bi bilo da i druge institucije prate tempo koji daje Narodna banka Srbije, kako bi ceo bankarski sistem mogao neometano da radi. NBS je napravila iskorak kada je u pitanju instant plaćanje, dvofaktorska autentifikacija i video-identifikacija. Praktično, otvoren je prostor za dalje inovacije, a sada je na nama da ga osvojimo.

U modernom bankarstvu banka nije vezana za jedno mesto. Banka je tamo gde postoji potreba za finansijskom uslugom i upravo to je dalji pravac inovacija. Pored razvoja digitalnih kanala koji klijentu daju direktan pristup, poput mbanke, i tradicionalni kanali se transformišu, pa tako naši bankari, zahvaljujući tehnologiji koju koristimo, nisu vezani za ekspoziture, već dolaze do klijenata i otvaraju račune ili plasiraju kredite na licu mesta. Konstantno se radi na unapređenju digitalnih usluga i za segment malih i srednjih preduzeća. U svim tim poljima postoji još dosta prostora za inovacije i mogućnost za napredovanje, što će se, verujem, i desiti vrlo brzo.

____________________________________________________

Po čemu ćete pamtiti 2019. godinu?

 Ova godina je za Addiko, slobodno možemo da kažemo, bila potvrda pravca koji smo definisali od trenutka kada se brend pojavio na bankarskom tržištu regiona. Ta potvrda je došla kroz izlazak na Bečku berzu sredinom godine. Time smo zaokružili jedan deo priče i nastavili dalje kao banka specijalizovana za finansiranje građana i malih i srednjih preduzeća uz dobru infrastrukturu, koju možemo da iskoristimo da još više budemo posvećeni finansiranju klijenata.

Šta očekujete od 2020. godine?

 U 2020. godini očekujem da nastavimo da se bavimo klijentima i njihovim potrebama na inovativan način. Uostalom, kao što je to bilo i do sada i što je tržište potvrdilo i prepoznalo kao dobar put. Ove godine smo u fokusu imali finansiranje građana, a u 2020. očekujem da se na isti način posvetimo segmentu mikro, malih i srednjih preduzeća.

Izvor: BIZLife magazin

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Polja označena sa * su obavezna.